Sy till medeltidsveckan

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Sy till medeltidsveckan

Inläggav Rotmosan » 26 februari 2012, 09:59

Okej, jag skulel antagligen börjat här från allra första början känner jag nu i efterhand. Jag har blivit medlem på X antal forum och letat efter hjälp.
Läst här en HEL DEL och kastat massa pengar i sjön på mönster från sofias atelje t.ex. Dessutom sytt en klänning som är historisk okorrekt och upptäckt i efterhand att jag faktiskt vill vara så korrekt som det bara går.

Kommer nog rita upp ett eget mönster i alla fall!

Kommer utgå ifrån dessa: [url="http://www.personal.utulsa.edu/~marc-carlson/cloth/type5.html"]1[/url] (yttre klänning) & [url="http://www.personal.utulsa.edu/~marc-carlson/cloth/type6.html"]2[/url] (särk). Jag vet att 2:an så står det att det också är ett "outer garment" men det går väl ändå att göra liknande till särk?
Ska köpa tyg från korps.se iaf.
Frågan är bara hur mycket tyg som kommer att gåg åt. Ska jag bara köpa 4 m till klännigen och 4m till särken kanske så har jag väl så det räcker?

Vad har ni för tips, hur ska jag räkna ut tillgången? Rita mönster och så mäta på ett stort lakan? Hur ska jag gå tillväga när jag mäter mig själv - ritar mönstret? Är trots allt nybörjare!
//Mvh Linn
Rotmosan

Inläggav Helena Svensson » 26 februari 2012, 15:29

Hej Rotmmosan!

Så här är det med särk att du kommer att vilja ha ett plagg som har åtminstånde en liten ärm. Särken syr man i linne och det har till största uppgift att suga åt sig svett och sådant från kroppen, har man då en utan ärm så blir ylleplagget gärna lite snuskigt i ärmhålorna. Däremot så behöver du inte göra en full ärm på särken, även om jag själv föredrar det, för att skydda så mycket av ylleplagget från mig själv så att säga (och på sommaren blir det desutom lite svalare.)

I övrigt så beror hur mycket tyg på hur lång och bred du är. Jag som är 173 och 96 över byst och 111 över höft klarar mig på 2,5. Speciellt efter modellen du hade först.
Du tar helt enkelt och mäter dig själv över bysten och lägger till MINST 5 cm för rörelsevidd. Sedan mäter du dig från axel till axel. Axelmåttet tar du bort från bystmåttet, resten av bystmåttet delar du på två och så får du fram hur breda dina kilar behöver vara högst upp. Axelmåttet blir alltså det mått som mittbiten behöver ha.
Sedan lägger du till sömnmån.

Kilarna är ju inte raka, det mått du räknat ut att du behöver är det du behöver i den smalaste änden. Sedan när du lägger ut på tyget så mäter jag ut mitt byst och rygg stycke och bredvid där lägger jag kilarna.

Det kan vara en hjälp på traven för dig, hoppas någon kan fylla i min beskrivning.

Jag ritar flera gånger på papper innan jag klipper ut. Håller bara på med lakan när jag är osäker på hur ärmen ska se ut.
Helena Svensson

Inläggav Rotmosan » 26 februari 2012, 16:07

Tack så hemskt mkt för svaret! Har faktiskt gjort ett "utkast" av klänningen nu av ett gammalt lakan - utan ärmar dock. Jag mätte mig själv, skissade och ritade upp eget mönster. Jag utgick från detta(http://histvarld.historiska.se/draekter ... surcot.pdf) mönster. Fast med bara en kil på var sida. Blev helt ok! Tror jag kan använda mina mönsterbitar bara jag ändrar liiiiite så det blir mer sräddarsytt. gick inte åt allt tyg så eftersom jag beställde 3 meter på korps.se sitter jag nu säkert ;)

MEN JAG HATAR VERKLIGEN HALS OCH ARMÖPPNINGAR...
Hur fasen ska man göra det snyggt? Zick-sackade runt hela och alla mönsterbitarna. Att bara vända kanten in och sy raksöm GÅR INTE. Det viker sig och är äckligt svårt. Vad kan man göra för att underlätta detta? För att få en SNYGG kant runt öppningarna.... Har jag ritat för "runt" mönster? Hur ska jag dessutom göra när jag ska få på mig kläderna, måste ju ha knäppning eller bindning eller ngt. Hur gör jag då?

Om man ska sy för hand, finns det något spec. stygn eller så man måste använda till olika tyger? Vadmal och linne? För man kan ju inte precis sicksacka, eller???
//Linn
Rotmosan

Inläggav Rotmosan » 26 februari 2012, 16:08

Visst borde jag kunna använda samma mönster till särken med?
//Linn
Rotmosan

Inläggav Rotmosan » 26 februari 2012, 16:39

Såhär blev det http://imgur.com/zT7tI , jag har ju inte sytt in så den sitter åt ännu. Dessutom är den ut och in med så man ska se vad jag gjort... ändå är det lite otydligt.

Ärmar ska ju på, och kil ska dit, sedan ska jag sy in en aning, men man vill ju att särken ska sitta lite löst ändå så det blir mysigt under överplagget. Det blir nog bra om jag bara tar 1 cm i sömsmån, nu hade jag 3. Men kommer nog att ha 2 kilar till iaf. Är ju bara att klippa ytterligare två av samma mönsterbit så det blir plättlätt :)

Med bälte och grejer sen blir det fint, tror ni inte? ^^
Så länge man kan få på sig kläderna dvs. Måste komma på ngt fiffigt. kanske en sån där liten "skåra", eller vad det heter, i V-form fram?
Rotmosan

Inläggav Arnoldsdotter » 26 februari 2012, 17:16

Kolla om de har Medieval Tailors Assistant av Sarah Thursfield på biblioteket, där finns beskrivningar på både olika plagg och hur du syr olika delar, med vilka stygn osv.

www.amostpeculiarmademoiselle.blogspot.com

"Sewing fills my days, not to mention the living room, bedroom, and closets..."
Arnoldsdotter

Inläggav Lillith » 26 februari 2012, 18:25

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Rotmosan</i>

Hur fasen ska man göra det snyggt? Zick-sackade runt hela och alla mönsterbitarna. Att bara vända kanten in och sy raksöm GÅR INTE. Det viker sig och är äckligt svårt. Vad kan man göra för att underlätta detta? För att få en SNYGG kant runt öppningarna.... Har jag ritat för "runt" mönster? Hur ska jag dessutom göra när jag ska få på mig kläderna, måste ju ha knäppning eller bindning eller ngt. Hur gör jag då?

Om man ska sy för hand, finns det något spec. stygn eller så man måste använda till olika tyger? Vadmal och linne? För man kan ju inte precis sicksacka, eller???
//Linn
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Jag tycker du ska fålla för hand. I alla fall runt halshål och vid ärmsluten. Det är inte så långa sömmar och det gör mycket för att ge plagget ett mer handsytt intryck. Vik vara in fålltillägget (dubbelt i linne, en gång räcker i dom flesta ylletyger) och sy fast nedviket från avigan med små kaststygn. Om du sticker lite försiktigt så att stygnet inte blir så stort på rätan kommer fållsömmen inte synas mycket alls på det färdiga plagget.

Om du inte gör plagget TOKtight behöver du sannoligt ingen knäppning. Eftersom bröst är rätt mjuka och formbara brukar det gå bra att dra dom flesta kjortlar över huvudet utan knäppning. Undantag finns, men det är ovanligt. Han man extremt fast byst eller riktigt extremt stor skillnad mellan övervidd och midjevidd, syr i ett väldigt stumt tyg och dessutom en väldigt figurnära modell på plagget så kan det möjligen vara nödvändigt, annars inte. Du kan ju prova att sy in ditt testplagg och pröva om det går att få på och av (<u>utan</u> modern behå, naturligtvis). Det är inte så sannolikt att ditt lakan är mer flexibelt än dom "riktiga" tygerna du ska sy i sen.

Vad gäller särk brukar jag själv sy en enkel linnekjortel i bockstensmodell, men jag utgår för bröstmåttet istället för övervidden när jag avgör bredden på fram och bakstycket. Sen låter jag ärmspjällen ge den extra vidden jag behöver över bysten. På så sätt hjälper särken till att hålla brösten på plats.
Lillith

Inläggav Arild Krake » 27 februari 2012, 18:59

Linn om du bor nära Linköping så kan du komma hem till mig och min fru så kan vi hjälpa dig med dräkten.

Ludvig
www.Ludvigs.nu
Arild Krake

Inläggav Vendel » 27 februari 2012, 19:10

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arild Krake</i>

Linn om du bor nära Linköping så kan du komma hem till mig och min fru så kan vi hjälpa dig med dräkten.

Ludvig
www.Ludvigs.nu

Ibland är ni så gulliga att jag blir rörd. [:)] Respect!

http://www.uppsalarus.se/
Vendel

Inläggav Rotmosan » 27 februari 2012, 19:48

Tack för alla svaren :) Kommer definitivt att fålla för hand nu! Kommer att sy ett ytterplagg utan ärmar från mönstret jag ritade fast med 2 till kilar, och så samma mönster åter igen men med ärmar till särken att ha under :)

Tyvärr bor i Eskilstuna :) Tack ändå

//Linn
Rotmosan

Inläggav Mary-Lou » 1 mars 2012, 23:23

Samma erbjudande som ovan- fast Stockholm.
Mary-Lou

Inläggav Rotmosan » 10 mars 2012, 21:14

Åh, nu har jag sytt upp ännu en "prov"-särk genom mitt mönster.
Det blev faktiskt väldigt bra, jag är mycket nöjd! se bilden via länken [url="http://imgur.com/S6Pd5"]här[/url]
[:)]
Rotmosan

Inläggav Karin » 10 mars 2012, 21:55

Är det din första historiska dräkt? Imponerande! Provsärken sitter riktigt bra. Jag antar att du har testat att röra dig i den också. Min första särk fick för lite vidd i kjolen, så att jag inte kunde hoppa över små diken och andra hinder.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Rotmosan</i>

Hur fasen ska man göra det snyggt? Zick-sackade runt hela och alla mönsterbitarna. Att bara vända kanten in och sy raksöm GÅR INTE. Det viker sig och är äckligt svårt. Vad kan man göra för att underlätta detta? För att få en SNYGG kant runt öppningarna.... Har jag ritat för "runt" mönster? <hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Bara för att kolla att jag har förstått dig rätt: Du viker in den rundade kanten på bomullsplagget. Det viker sig fult. Stämmer det? I så fall kan jag lugna dig med att framför allt ylle beter sig på ett helt annat sätt än bomull. Det är lite stretchigt och kommer lägga sig snyggt så länge du inte gör alldeles för snäva svängar (t.ex. om du vill ha en fyrkantig ringning med rundade hörn).

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">

Det är en bra idé att lära sig de stygn som passar för handsömnad innan man sätter igång. Det sparar mycket energi. Ludvig (Arild Krake) håller kurser i handsömnad för medeltidsplagg, bl.a. på Prolog, men det hjälper ju inte dig just nu. Jag kommer inte på någon bra beskrivning på nätet, men någon annan kanske har en bra länk.

Av mig kan du i alla fall få några trevliga bloggar. Kanske finns det något om handsömnad. I alla fall blir man inspirerad.
http://maxlundkvist.se/Historiska_hantverk
http://kurage.wordpress.com/
http://idashantverk.blogspot.com/

Lycka till med projekten!

Karin (Ludvigs fru, förresten)
Karin

Inläggav Edvin » 10 mars 2012, 22:07

Det finns säkert massa folk som är bättre på sömmar än vad jag är. Jag har dock klarat mig bra med syslöjden från högstadiet och förstygn, efterstygn och pricksöm. Man ska inte krångla till det.

---------------------------------------
<b>Audhumbla Hantverk</b>
http://www.facebook.com/Audhumbla.se
---------------------------------------
Edvin

Inläggav Mary-Lou » 10 mars 2012, 23:01

[quote]<i>Originally posted by Edvin</i>

Det finns säkert massa folk som är bättre på sömmar än vad jag är. Jag har dock klarat mig bra med syslöjden från högstadiet och <font color="red">förstygn, efterstygn och pricksöm</font id="red">. Man ska inte krångla till det.

Finns det fler? ;)
Mary-Lou

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk