Sy till medeltidsveckan

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Rotmosan » 16 mars 2012, 16:39

Jo men jag menar <i>ännu</i> ett plagg - alltså tre. För om det ska vara HK så krävs egentligen en mellanklänning så att inte särken ska synas genom "djävulshålen".
Rotmosan

Inläggav Helena Svensson » 16 mars 2012, 16:48

Fast, och nu kritiserar jag inte på något vis ditt beslut, djävulsfönsterklänningen värmer inte så mycket med tanke på urtagen i sidorna, även om du gör den i ett tjockare ylletyg.
Och ska du ha bälte så ha bältet under djävulen (och det lät skumt), varför? Det är snyggare ;)

Förövrigt så blev linnesärken snygg. Tänk vad tjusig du skulle bli med en blå underklänning och en rosa djävul över. Medeltidsmode har ett rosa tyg (sjukt moderiktigt för 1300-talet) som jag suktat efter länge. Ingen vidare dyrt men jag har så mycket tyger på lager jag måste göra av med först... *drömmer sig iväg*

Varifrån beställer du tyg förresten? Är det korps vadmal så är inte jag så förtjust i den, den är billig (svartakattens billigaste ylletyg är samma), men är bara 135cm bred. Det är helt enkelt inte värt det. Tycker tyget är ganska stabbigt, stelt och tjockt, samtidigt som det blir otroligt ruggigt och fult fort. Patina ja, men inte så snyggt i en klänning.
Helena Svensson

Inläggav fiaLi » 20 mars 2012, 13:21

jag tycker att din särk blev jättetjusig! jag själv gjorde tyvärr min med ett sprund fram i halsen, så dumt, så fel och en massa mer att sy, när det ändå bara är att göra halsringningen tillräckligt stor. nästa gång... [;)]

sen håller jag nog med om något kortare linnesärk under, jag ska sy upp min eftersom jag gått runt och blivit obehagligt kall om ben och fötter av min sura särk, inge vidare under svala kvällar framför lägerelden. och har du ett fint ylle kommer det inte kännas särskilt stickigt. jag är rätt nöjd med mitt tunna ylle från korps, men det har blivit en aning luddigt, hmm... det får nog kosta lite mer nästa gång jag handlar klänningstyg.

sen ett par ord om värmen och solen: vi står oss nog bättre i både ett lager ylle och ett lager linne i stekande sol än de som envisas med att klä av sig och bränna sönder huden... 25-30 grader varmt är ju varmt ändå, även om du klär av dig allt. kör vi med något HK på huvudet också så har vi ytterligare ett praktiskt skydd på det ställe som blir värst ansatt av heta solstrålar.

det leder till en fråga, vad ska du ha på huvudet? ska du gå som fru (täcka håret och kanske halsen) eller fröken (ok att visa håret)? ser fram emot fler bilder, det verkar gå jättebra för dig. hoppas vi vimlar förbi varandra nån gång under säsongen!

fiaLi, Bondeuppbådet i Östergötland
fiaLi

Inläggav Mary-Lou » 21 mars 2012, 19:55

Det jag tänkte ta upp har redan sagt. Linnesärken blir blöt.. osv.

En helvetsfönsterklänning värmer mer än man kan tro. Den jag har är fodrad med kaninskinn i livet och är supervarm, men innan den fick foder var den oanat varm. Att hålla skuldorna varma är ett gammalt knep att värma resten av kroppen, så helt meningslösa är dom inte. Men historiskt verkar de ha varit liiite bredare bak än fram. Det är som tjejerna innan sagt, ett överplagg och inte ett "direkt på särken plagg". Sy en klänning i ylle att ha mellan. Efter 10 medeltidsveckor så har jag lärt mig att det inte alls är så där varmt som man tror att det skall vara. Ett par år har jag faktiskt haft vantar på..
Mary-Lou

Föregående

Återgå till Kläder och textila hantverk