Sy till medeltidsveckan

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Rotmosan » 11 mars 2012, 07:58

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Karin</i>

Är det din första historiska dräkt? Imponerande! Provsärken sitter riktigt bra. Jag antar att du har testat att röra dig i den också. Min första särk fick för lite vidd i kjolen, så att jag inte kunde hoppa över små diken och andra hinder.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Japp det är det. Ska börja sy särken idag, i mitt fina linnetyg (hur jag nu ska våga klippa i det, hihi). Tack så himla mycket det värmer! ^^
Den är underbar att röra sig i faktiskt. La till två kilar till, första "skissen" hade bara två. Nu är det så mycket bättre! :)

Tack för länkarna jag ska kika! [:)]
Rotmosan

Inläggav Rotmosan » 12 mars 2012, 22:30

Har tvättat tyget idag. Det var tur jag gjorde det. Krympte massor!
Sytt nu ikväll, imorgon kommer den att bli klar!
Bara sido-kilarna, fållning och halsöppning att fixa med kvar. ^^ Det är så kul att sy, speciellt när allt går som på räls!
Rotmosan

Inläggav Rotmosan » 13 mars 2012, 13:39

Sådärja, bara fållning nere kvar. Bjuder på 3 bilder. Varning för knasig TS. [:D]

[url="http://imgur.com/a/PT0lm#2"]Se här[/url]
Rotmosan

Inläggav Arnoldsdotter » 13 mars 2012, 13:53

Ser jättefint ut, bra jobbat!

Om jag förstått rätt så är detta din särk? I så fall skulle jag nog ha kortat den lite, till någonstans mellan vristen och vaden. Då riskerar den inte att synas under klänningen, du kommer inte snubbla lika lätt (särken kommer att hålla klänningskjolen lite längre ifrån dina fötter, och är för kort för att själv trampas på) plus att det vad jag vet oftast har varit så genom historien att särkarna varit kortare än klänningarna.

Lycka till med resten av sömnaden!

www.amostpeculiarmademoiselle.blogspot.com

"Sewing fills my days, not to mention the living room, bedroom, and closets..."
Arnoldsdotter

Inläggav Rotmosan » 13 mars 2012, 14:02

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arnoldsdotter</i>

Ser jättefint ut, bra jobbat!

Om jag förstått rätt så är detta din särk? I så fall skulle jag nog ha kortat den lite, till någonstans mellan vristen och vaden. Då riskerar den inte att synas under klänningen, du kommer inte snubbla lika lätt (särken kommer att hålla klänningskjolen lite längre ifrån dina fötter, och är för kort för att själv trampas på) plus att det vad jag vet oftast har varit så genom historien att särkarna varit kortare än klänningarna.

Lycka till med resten av sömnaden!
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Tack så himla mycket! Ja det stämmer, det är min särk! Jag kommer dock inte att korta upp den. Vill nästan att särken ska sticka ut lite under... Även om det inte är HK! Hehe. De ska iaf vara lika långa, vill inte ha vadmalen mot benen. :P
Rotmosan

Inläggav Rotmosan » 13 mars 2012, 14:03

Åh, alltså med fållningen menar jag ju förståss att korta upp den också till lagom längd [:)]
Rotmosan

Inläggav Andrea » 13 mars 2012, 14:47

Det är upp till dig själv hur du gör med längden på särken, men en av anledningarna till att jag gör mina särkar lite kortare (till strax under knät/mitt på vaden brukar mina särkar vara) är att så fort det blir blött ute så tenderar linnesärkar att suga upp en massa vatten, så att ca 30 cm av nederkanten blir blöt, tung och lite läskig mot huden. Det kommer man undan om man gör den kortare. :)
Det är en sån sak som jag har lärt mig av erfarenhet, snarare än att någon berättat det för mig.

Grymt jobb annars! :)

Andrea

---

http://andrea-hakansson.blogspot.com
Andrea

Inläggav Arnoldsdotter » 13 mars 2012, 15:05

Bra poäng, det Andrea tog upp - visste att det var något jag glömt ;) Du har kanske redan läst det här på forumet, men linne blir kallt när det blir vått (skönt på huvudet en het sommardag, men inte annars), vått ylle, å andra sidan, håller en varm ändå.

Kliigt ylle (och långt ifrån alla ylletyger kliar) är värst när det sitter och skaver, men det gör det ju inte runt vristerna i vida kjolar, så jag personligen har aldrig upplevt att det varit ett problem.

Arnoldsdotter

Inläggav Rotmosan » 13 mars 2012, 16:25

Åh, jag ska tänka på saken... Låter ju rimligt. Men jag hoppas på ett regnfritt Gotland i sommar!!! [:D]
Rotmosan

Inläggav Rotmosan » 14 mars 2012, 07:51

Vad tror ni om en ärmlös överklänning i samma mönster [?]
Rotmosan

Inläggav Rotmosan » 14 mars 2012, 20:03

Nåja, har iaf tänkt sy upp överklännigen... Tänker nog använda samma mönster men rita om det en aning och göra "djävulsfönster" samt lite mindre bakstycke. Sen bälte runt midjan på särken. Vad tror ni om det?
Överklänningen kommer vara i vadmal. Det blir samma urringning som på särken. Är denna plan HK eller ej? Om man tänker på att jag tog sen-medeltida mönster att jobba med på särken.
Rotmosan

Inläggav Karin » 15 mars 2012, 23:05

Jag föreslår att du gör din överklänning likadan som särken, d.v.s. med ärmar. Det finns ärmlösa överklänningar, men då har man en mellanklänning i ylle under den. Alltså särk, mellanklänning och överklänning. Särken ska inte synas.

Ett bälte är praktiskt, men kvinnodräkter blir ofta snyggare utan. Ta med bältet men använd det när du tycker det passar.

Karin
Karin

Inläggav Rotmosan » 16 mars 2012, 10:11

Okej, nu har jag redan sytt klart. Och provat plaggen. Det kommer bli så varmt i dessa så jag struntar faktiskt i att vara HK - kommer inte sätta på mig ännu ett plagg! [:p]

Men men, nu är det snart dags att skicka efter mer tyg. :)
Rotmosan

Inläggav Arnoldsdotter » 16 mars 2012, 10:51

Har du provat att handla från Medeltidsmode? De har bra och tunna ylletyger som man kan ha långärmade plagg i, och i ett par lager (om det inte är extremt varmt) utan att det blir outhärdligt :) Tänk också på vilken färg du väljer, mörka kläder känns varmare än ljusa.

Arnoldsdotter

Inläggav Helena Svensson » 16 mars 2012, 12:40

Själv tycker jag att ett lager heltäckande linne och ett lager tunt ylle på det är svalare än bara linne, plus att när solen börjar gå ner så håller det ändå värmen bättre.
Anledningen är att det blir luftigt mellan plaggen som bidrar till ventilationen. Bara linne blir lätt klibbigt och svettigt och klistrar mot kroppen när det blir varmt. Eller så blir det kallt för att plaggen är blött.

Märk, jag lajvar i mina kläder = mycket springa runt = mycket svett så jag har en del erfarenhet :P
Helena Svensson

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk