Gustav Vasa

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Gustav Vasa

Inläggav Aftonkragen » 11 mars 2012, 16:33

Hur var Gustav Vasa klädd?
Aftonkragen

Inläggav Matti » 11 mars 2012, 16:56

I vilket sammanhang?
Matti

Inläggav Aftonkragen » 11 mars 2012, 18:30

Använd hans samtidspoträtt som förlaga för ett "sammanhang".

Då han var klädd i något så ovanligt och förvirrande som en kunglig skrud.

Matti, jag bara antog att det införståddes i frågan. Men om du vill berätta om hur han var klädd när han inte var kungligt klädd så får du gärna göra det :)
Aftonkragen

Inläggav Matti » 11 mars 2012, 21:26

Ja, jag anade att du kunde syfta på porträttet, men du kunde ha funderat på hur han var klädd när han var i Dalarna exempelvis.

Det porträtt som finns visar honom i en för tiden moderiktig dräkt, visserligen en dyrbar dräkt men inte någon som skulle markerat honom som typiskt kunglig. Han är klädd som man kunde förvänta sig av en man i samhällets toppskijt, men om vi inte vetat att det var kung Gösta som står där hade det lika gärna kunnat vara en högadelsman.
Matti

Inläggav Aftonkragen » 12 mars 2012, 16:48

Hej Matti,

Jag hoppas jag kan få ett mer tillfredsställande än det som jag har fått i ovan. Det finns många "senare" poträtt på Gustav Vasa där man har

Kontaktade Livrustkammaren. Fick svar av Lena Rangström. Det var dock till min besvikelse då jag redan läst den bok hon hade bett mig att läsa. Postar korrespondensen nedan:

Ämne: SV: GustaV Vasas skrud

Hej X,

Jag tror du kan finna vad du söker angående Gustav Vasas klädsel och terminolog i min bok ommanligt mode: ”modelejon. Manligt mode 1500-tal, 1600-tal 1700tal”, Stockholm 2002. Lycka till!

Med vänlig hälsning

Lena Rangström

Har sagt att jag redan läst den. Får se vad hon svarar. Men hoppas det finns någon annan som vet hur Gustav Vasa var klädd, utöver det att han var "moderiktigt" och "visserligen dyrbart" klädd.Jag har en aning, men det är alltid kul att höra termerna användes och nya personer som termsätter hans skrud.

MVH
Aftonkragen

Inläggav Heinrich H » 12 mars 2012, 17:47

Obehaglig ton du har Aftonkragen,vänlighet ger fler svar.

Är det en skoluppgift du behöver hjälp med eller är det ett allmänt historieintresse förresten?
Heinrich H

Inläggav Matti » 12 mars 2012, 17:49

Är det termerna du är ute efter? Personligen är jag mer intresserad av hur kläderna är utformade, material och sånt och vad de kallades på svenska, men inte vad de hette i olika delar av Europa. Som sagt, samma begrepp kunde användas i olika delar av Europa för samma typ av plagg, men kunde också ha en något annan betydelse. Eftersom jag främst gillar att återskapa kläder är jag mindre intresserad av exakta termer, speciellt om det gäller perioder som jag pysslar mindre med. Den som nog kan mest även vad gäller begrepp så är nog Eva Andersson den här som har bäst koll. Men hon har inte varit i farten på ett tag.
Matti

Inläggav Aftonkragen » 13 mars 2012, 09:39

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Heinrich H</i>

Obehaglig ton du har Aftonkragen,vänlighet ger fler svar.

Är det en skoluppgift du behöver hjälp med eller är det ett allmänt historieintresse förresten?

<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Obehaglig ton? Det där var ett obehagligt uttalande. Man kan nog få känna sig glad över att man inte känner dig på riktigt. Buh, du är ju värre än spöket Laban!

Jag tänker inte svara på din fråga: den är alldeles för obehaglig. Åtminstone eftersom att den kommer från dig.

På återseende. Men hoppas inte det!
Aftonkragen

Inläggav Vendel » 13 mars 2012, 10:25

Vendel

Inläggav Aftonkragen » 13 mars 2012, 10:28

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Matti</i>

Är det termerna du är ute efter? Personligen är jag mer intresserad av hur kläderna är utformade, material och sånt och vad de kallades på svenska, men inte vad de hette i olika delar av Europa. Som sagt, samma begrepp kunde användas i olika delar av Europa för samma typ av plagg, men kunde också ha en något annan betydelse. Eftersom jag främst gillar att återskapa kläder är jag mindre intresserad av exakta termer, speciellt om det gäller perioder som jag pysslar mindre med. Den som nog kan mest även vad gäller begrepp så är nog Eva Andersson den här som har bäst koll. Men hon har inte varit i farten på ett tag.

<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Ja visst, kära Matti, det är termerna jag är ute efter.

Såå det är Eva jag bör få tag i alltså? Nej kära vän, jag själv sökte mig hit då jag var dräktintresserad, vilket innebär, tycker jag, att vi kan locka andra människor hit som är dräktintresserade.Alla människor som kan svara känner att de vill svara. Hjärnan är fanastisk, men den kan inte hålla tyst om saker och ting. Även Heinrich har fallit för denna charm, även om hans svar var lite skrämmande. Där kan man bara säga att man är glad över att man inte riktigt träffat honom i verkligheten. Åtminstone så tycker jag så.

Så alltså: jag hade hoppats på att vi skulle locka fler människor att dela med sig av vad dem kan. Men detta är ett fält (terminologins fält) som jag sedan första början har hävdat är ett område som Ingen - ja, jag anser det jag säger! - fullkomligt behärskar. Och att detta skulle bero på att det är omöjligt är lite osannolikt för mig att tro på. Men jag förstår att detta är ett fält där ingen kan Allt. Men alla kan något. De enda som jag tror kan förklara textiliernas konst är konstnärerna själva. Men det är sällan vi får hantverkare att agera filosofer. Fråga Heinrich, han har stor medvetenhet om vad jag talar om: knölpåkar är lösningen på allt. Särskilt på filosofiska frågor.

Så om du gör en sökning på google så kommer du att finna att många av de sökord som tidigare inte hade någon träff, nu har fått en och leder till denna hemsida. Det innebär att flera människor kan ta del av våra diskussioner, se vår förvirring och ta del av vår kunskap.Sök på ordet "sockbrokor" så får du en träff på "Mysteriet med Kjorteln", den tråd som jag har startat upp i all min förvirring. Det var för övrigt så jag hittade denna hemsida.

Och nu över till terminologin kring Gustav Vasas skrud. Jag är övertygad om att, och jag menar inte att vara otrevlig när jag sägert det, att om vi hade frågat en engelsman om vad en med Gustav Vasa samtida kung bar, som Henrich VIII, så skulle vi få ett svar inom loppet av några minuter,

"And, from the extremest upward of thy head
To the descent and dust below thy foot

, ja, från topp till tå med termer och skruduppsättningar. Detta fungerar dock inte i Sverige, här kallar man det mesta för "begreppsförvirring" men känner av någon konstig anledning inte någon vilja att reda ut denna förvirring. Visserligen är England välkänt som skräddarkonsten huvudstad, åtminstone under 1800-talet, och det kan vara ett skäl till att de termsätta allt. Elisabeth I hade en mycket komplicerad skurd, en överklänning i spanskt mode ("saya") och med accesoarer som solfjädrar och näsdukar; och hon var väldigt förtjust i de med broderi prydda kragvantarna, en accessoar som var väldigt populär inom adeln på den tiden, som parfymerats med ambra. Under sina två klänningar bar hon korsett och stor styvkjol. Henrik VIII:s skrud får man slå upp själv. Det är inte så svårt att hitta på engelska sidor.

Citatet är från Shakespeares King Lear om den lite korkade "Edmund". Det påminner mig en hel del om Henrich. Gud bevare mig från honom!

Allt gott till dig Matti. Och ett tack till Karin som har hjälpt mig att förstå en hel del om klädtermer som rör medeltiden. Tack!
Aftonkragen

Inläggav Matti » 13 mars 2012, 13:07

Aftonkragen, du missförstår nog Heinrich. Jag har inte upplevt din ton som fientlig men mästrande. Ungefär som en gammal folkskolelärare som vet bättre. Har förbisett det då jag själv låter så ibland. Men jag tror nog att orsaken till att vi inte svarar ä två:

1. De flesta här är inte så intresserade av 1500-tal utan de flesta är medeltidare och ett gäng gör också 1700-tal och senare. Jag gör romersk järnålder och folkvandringstid samt tidigt 1600-tal och anser mig ha bra grepp över vad man kallade saker i Sverige vid dessa tidpunkter. Tröja är ett begrepp som fått en betydelseglidning och och det faktum att de idag inte knäpps i allmänhet gör att man kallar livplaggen från 1500 och 1600 tal för jackor i modern text. Det är för att folk skall få rätt association och inte tänka på en jumper. MEN begreppet tröja är äldre än så och används i norsk medeltid om rustplagg, vapentröjor, samma plagg som man med ett gemensamt begrepp idag kallar gambesoner. Alltså stoppade plagg.

Härav följer att begreppet tröja blir naturligt att bruka om 1500 och 1600-talets fodrade livplagg så jag törs nog säga att gamle Gustav till vardags skulle kallat sin
Aldrig så snoffsiga livplagg för tröja.
Matti

Inläggav Vix Hq » 13 mars 2012, 23:24

OK, som moderator kliver jag in här och påminner om följande:

Vänligen undvik personangrepp och nedlåtande kommentarer i era inlägg. Detta gäller samtliga forummedlemmar. Tänk på att ironi och skämtsam ton sällan syns i skrift på en datorskärm.

/Vix, moderator.
Vix Hq

Återgå till Kläder och textila hantverk