Hartsad tråd?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Hartsad tråd?

Inläggav Brickband » 11 mars 2012, 18:23

En liten fundering bara. Är det någon sorts tråd man brukar hartsa? Jag vet att det finns många som syr med vaxad lintråd men det slog mig plötsligt att alla tanter när jag var liten hade en klump harts i syskrinet men jag har ingen aning om varför. Enda användningen jag vet var att vi som var barn fick låna klumpen samt björntråd för att spela hartsfiol men jag misstänkar att detta inte var vad tanterna hade hartsen till.
Någon som vet?
Brickband

Inläggav Lillith » 13 mars 2012, 23:11

Alltså, i stort sett all modern symaskinstråd är hartsad, men då är det ju ett plastharts man använder, så jag antar att det inte var riktigt så du menade?
Lillith

Inläggav LillaFrökenUtter » 14 mars 2012, 15:02

Kan det inte vara för att hartsa tråden så att den glider lättare genom tyget?

http://lillafrokenutter.wordpress.com/
LillaFrökenUtter

Inläggav Anna-Carin » 14 mars 2012, 15:57

Vaxet minskar slitaget på sytråden. Tror man använder det till lintråd åtminstone; lin är lite känsligt för nötning.
Anna-Carin

Inläggav Brickband » 14 mars 2012, 22:37

Verkar som att ett expriment lir enda lösningen. Vaxad tråd och hartsad tråd. Synd att man inte frågade när man hade chansen.

För den som inte provat på att spela hartfiol bör jag kanske berätta vad det är.
Man letar reda på ett hus med gamla fönster, på fönstret letar man reda på en spik som sticker ut lite på utsidan. Man smyger dit och knyter en björntråd om spiken, gärna tidigt på morgonen. Sen spänner man björntråden hårt och gnider långsamt med hartsen. Inne i rummet uppstår ett hårresande, gräsligt ljud med helt osannorligt hög volym. Sen gäller det att sluta gnida i tid och springa därifrån med både björntråd och harts.
Brickband

Återgå till Kläder och textila hantverk