Klistring av ullvarp

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Klistring av ullvarp

Inläggav Åsa vävare » 16 mars 2012, 21:52

Någon som vet något om klistring av ullvarpar under medeltid.

När ett garn inte håller för påfrestningen i varp så klistrar man garnet. Fram till ca 1950-talet fanns det ofta recept på olika sorters klister i vävböckerna. Då var det fortfarande vanligast med en-trådigt garn i varp. Det var olika sorters klister för lin, bomull och ull. Och det finns mer eller mindre fantasifulla klister! Eftersom de sedan tvättades bort i efterberedning så finns det inga rester kvar i tygerna.

Numera tillhör det ovanligheterna att man klistrar, men det kan ibland vara nödvändigt för tunna, löst spunna ullgarner. Lingarner som kanske håller men luddar av sig kan med fördel klistra med linfröavkok. Det blir mindre ludd under vävstolen på det sättet.
Åsa vävare

Inläggav Vix Hq » 17 mars 2012, 20:15

I "Textiles and Clothing" (Museum of London) nämns klistring som en av de processer som ingick i hanteringen av ull till tyg. Dock inget om hur det gick till... ("...willowing, washing, dyeing, blending, combing, carding, bowing, spinning, winding, warping, sizing, weaving, fulling, stretching, teasling, shearing, and calendering." s. 15).

På sid. 185 i "The Cambridge History of Western Textiles" nämner John H. Munro att den hårda tvätten och valkningen var nödvändig för att få bort all olja och fett som man tillsatte under hanteringen av ullen, <i>och</i> dessutom för att få bort "the starchy warp-sizing".
På sid. 195 i samma bok skriver han "The warps /---/ were cut, wound into skeins and then sized in a glue-bath to strengthen them for the ensuing weaving processess." Och eftersom Munro brukar basera det han skriver på bevarade dokument antar jag att han har källor för det även om han inte hänvisar till dem i just den här boken. "Cambridge History..." finns på Google books och dessa var de enda ställena där det pratas om klistring som jag kunde hitta med hjälp av sökfunktionen. Det kanske står mer om det om man läser hela texten?

I "La Draperie au Moyen Âge" av Dominique Cardon står det lite om klistring av varp ("encollage de la chaîne"). Hon nämner att det finns ett kyrkfönster i Collégiale Notre-Dame i Semur-en-Auxois som visar just detta ([url="http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/44/Semur_en_Auxois-Coll%C3%A9giale_Notre-Dame-Vitrail_des_drapiers-20110304.jpg"]andra bilden uppifrån till vänster[/url]). Annars är min franska rätt kass, men en mening säger ungefär att även om "det saknas ytterligare tillförlitliga avbildningar så finns det några skriftliga källor som talar för att varpklistring med stärkelse var känt och praktiserades under medeltiden". Hon skriver mer om detta och citerar en del 1300-talskällor, men jag orkar inte riktigt översätta hela stycket... Men det står något i stil med att klistring framför allt brukades på kardgarn och inte på kammat. Från att från början bara använts på lösare eller "sämre" varpar blev det vanligare att man klistrade varpar oavsett vilket typ av garn de bestod av.

I en fotnot citerar Cardon sedan från ett florentinskt dokument från 1421 som beskriver hur man klistrar varp: 1 quarto mjöl (det står nåt i stil med "mjöldamm") som man hittar i kvarnen ska kokas i en timme i en gryta under omrörning. Man häller i så mycket vatten att det fyller grytan. Det får sen stå och sjuda i en kvart tills det blivit klistrigt. Sen står det nåt om att man ska sträcka ut varpen till fönstren (!?), eller nåt sånt. Och att man ska använda tre pinnar när man stoppar ned varpen i grytan (lite som när man lägger ned garnhärvor i växtfärgningsgrytan, låter det som). Om en bit av varpen inte blir klistrad ordentligt lägger man på klistret där med händerna. Sen sträcker man ut varpen till fönstren (!?) igen och skakar den med händerna så att "le son" ("kliet", de delar av kornet som inte är mjöl) lossnar och faller till marken. Min franska är som sagt inget vidare, så jag kan har fått en del om bakfoten, men i stora slänger är nog min översättning/tolkning rätt...

Hittar jag nåt mer om klistring nånstans så fyller jag på. Men det känns som stärkelseklister är ett rätt säkert kort!

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Åsa vävare » 17 mars 2012, 23:53

Tack!

Det klister jag fått tips om i Anna Henriksson Vävbok är en tunn lösning av snickarlim/dextrin. Det fungerar!

Sedan finns det massor av olika mjöl-klister i vävböckerna. Men jag uppfattar att de är mest för lin och bomull. Det tog lång tid innan jag hittade något för ull.

Jag ska vidarebefordra det här till en fråga i Vävspolen på Facebook.
Åsa vävare

Inläggav Heinrich H » 18 mars 2012, 08:58

Åsa, vilken sorts snickarlim är det, PVA eller hudlim?
Om det är hudlim borde gelatin + dextrin fungera.
Heinrich H

Inläggav Vix Hq » 18 mars 2012, 16:20

Det florentinska manuskriptet från 1421 heter "Trattato d'Arte della lana", så det "receptet" är definitivt avsett för ullvarpar.

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Fengaren » 18 mars 2012, 21:53

Vi hade en textilåterskapare av medeltida tyger från Holland på besök här på Bäckedal nyligen. Jag vill minnas att han sa nåt om att man använt gelatin för klistring av ullvarp. Har för mig att han testat. Ska jag maila honom och fråga mer?

---------------------------
http://fengaren.bilddagboken.se/
Fengaren

Återgå till Kläder och textila hantverk