Knapphålssilke på 1800-talet?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Knapphålssilke på 1800-talet?

Inläggav Linnie » 23 mars 2012, 09:01

Håller på och syr en nyrokokodräkt (klänning och jacka). Syr helt för hand och vill att det hela ska vara så historiskt korrekt som möjligt.

Så nu undrar jag om någon vet om man hade knapphålssilke i mitten av 1800-talet eller om det kom först senare? Sydde man även knappar och knapphål med vaxad lintråd?
Linnie

Inläggav Arnoldsdotter » 23 mars 2012, 10:48

Ska det vara en folklig modedräkt, eller tänkt till en finare person? Till det senare skulle jag nog tagit knapphålssilke, för det tidigare är jag inte helt säker. Ska det vara en vardagsdräkt skulle jag använt lintråd, till en högtidsdräkt kanske silketråd. Många folkliga nyrokokoklänningar verkar för övrigt knäppas med hyskor och hakar, så om du inte syr din klänning efter ett orginal (och i så fall borde du kunna få reda på vilka material som använts i det) kan du lösa problemet på det viset :)

www.amostpeculiarmademoiselle.blogspot.com

"Sewing fills my days, not to mention the living room, bedroom, and closets..."
Arnoldsdotter

Inläggav Linnie » 23 mars 2012, 11:15

Tack för svar! Det är en folklig modedräkt och ja, klänningen knäpps faktiskt med hyskor, det är jackan jag undrar över. Den är i vadmal med grovt linnefoder med knappar i tenn. Känns som att det kanske borde vara lintråd då.
Linnie

Inläggav Arnoldsdotter » 23 mars 2012, 11:22

Det hade nog jag tagit, men jag är ingen expert. Djingis Khan här på forumet är betydligt mer insatt, och säkert andra också.

www.amostpeculiarmademoiselle.blogspot.com

"Sewing fills my days, not to mention the living room, bedroom, and closets..."
Arnoldsdotter

Återgå till Kläder och textila hantverk