Maljor

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Maljor

Inläggav mother bear » 1 maj 2012, 09:42

Funderar över alternativ till knappar för förslutning av figursydda plagg. Hittade något som kallas maljor- påsydda ringar som man trått snörning igenom. Det står att de användes från medeltid, jag trodde att denna typ av stöd för snörning kom senare. Någon som vet? De jag såg på nätet verkade dessutom även vara dekorativa element som skall sys på synligt, och jag kan inte påminna mig att jag sett ngt liknande på konst eller illustrationer från medeltid.

Hyskor och hakar: har de bara använts till korta knäppningar tex halssprund eller kunde man använda dem även till en lägre öppning? Tidsperiod?

Tack på förhand.
mother bear

Inläggav sparvunge » 1 maj 2012, 15:45

Jag uppfattar dem som en del av sena 1300-talets dräkt, men framförallt förknippar jag dem med 1400-talets tre första decennier. Minns en bild/målning av den franske kungen, Charles V, som får hjälp att klä på sig inför sin kröning 1364. Han har en röd skjorta/kjortel närmast kroppen som snörs med hjälp av fastsydda ringar just som du beskriver, både fram och i ärmarna. Annars tycker jag man ser den typen av stäningsingsanordning fram på figurnära kvinnokjortlar runt 1400. Ju längre fram man kommer, desto mer okej verkar det vara att ha en glipa i snörningen, och visa en bröstlapp eller särk eller något under själva den snöra kjorteln.

www.idashantverk.blogspot.com
sparvunge

Inläggav sparvunge » 1 maj 2012, 15:49

Förresten, de användas absolut längre fram också, och på lite olika sätt. Både synligt, och "osynlig" (på insidan, vid en öppning i ett plagg). Någon bevandrad person kanske har bilder? Just bilden jag tänker på, finns i "Book of Charles V of France", men jag hittar den inte på nätet.
sparvunge

Inläggav mother bear » 6 maj 2012, 13:42

Tack för ditt svar. Vet du om det finns andra bilder på Maljor från tiden kring sekelskiftet 13-1400. Ffa om det finns sådana som även har en dekorativ funktion, dvs sitter på utsidan. De bilder jag sett där jag tyckt mig se ringar i snörningen(minns inte var, det var ett tag sen och från något senare än jag är intresserad av) har sett ut att vara enkla ringar sydda på insidan av plagget.
mother bear

Inläggav Eric Hejdström » 21 maj 2012, 20:37

Maljor betyder väl just ringar om jag inte missminner mig. "ringbrynja" heter iaf. maljotyg (tyg som i tygh, militär matriel, inte som i textilier). Annars finns ju hyskor och hakar. Ni duktiga damer (och herrar för den delen) som kan er dräkthistoria lite bättre än jag vet säkert när dessa började användas.
Eric Hejdström

Inläggav mother bear » 24 maj 2012, 20:58

Jo, men jag hittade några som var mer utsmyckade-inte bara ringar- som sitter fullt synliga. Tycks finnas på folkdräkter. Men det finns även medeltida(tiden ej närmare specificerad) fynd bla från samedräkter.Men jag har inte sett något sådant på bilder från medeltid. Så jag blev lite nyfiken. De utsmyckade jag såg var riktigt snygga och jag är lite svag för bling. (och det är trist att sy snörhål)
mother bear

Inläggav Karin » 24 maj 2012, 21:54

Det finns fynd från 1300-talet, har jag för mig, av utsmyckade hyskor och hakar. Hyskorna skulle man kanske kunna beskriva som en ring med en dekoration på. Jag har letat men inte lyckats hitta några på medeltida bilder.
Något som nämns i Eva Anderssons avhandling om kläder i medeltida testamenten har jag för mig kallas ärmspännen. Jag vet inte vad det är men de måste ha varit tillräckligt värdefulla för att testamenteras. Kanske är det utsmyckade hyskor och hakar.

Karin
Karin

Återgå till Kläder och textila hantverk