Dräkt eller klädesplagg?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Dräkt eller klädesplagg?

Inläggav Branna » 3 juni 2012, 19:48

Vad tycker du är skillnaden på en dräkt, och flera klädesplagg? När övergår kläder till att bli dräkt? Eller är allt dräkt, bara man har på sig det? Som ni hör är jag intresserad av er allmänna tankar kring dräkter, då jag arbetar med att sätta ihop en text om dräkter.

Om ni vill kan ni läsa lite mer om mina tankar på http://hantverkat.bloggsida.se/tips-och ... r-en-drakt

Eftersom det här är ett forum för historiskt återskapande, så är väl en historisk kontext särskilt viktig, men jag tänker mig att det kanske finns fler perspektiv. huruvida den är praktisk till exempel, och estetiskt tilltalande.

Skriv gärna vad ni själva tänker!
Branna

Inläggav Renika » 4 juni 2012, 19:56

En dräkt för mig är en hel ensemble, från underkläder till skor och huvudbonad. Plagg och accessarer är det som tillsammans gör en dräkt.

http://www.renikasanachronisticadventures.blogspot.com
Renika

Inläggav Lillith » 5 juni 2012, 13:26

Jag instämmer med Renika.
En dräkt är det man får när man sätter ihop alla klädesplagg som behövs för att skapa en sammanhängande helhet. Sen finns det självklart bättre och sämre dräkter, mer eller mindre lyckade dräkter, mer eller mindre omfattande dräkter etc.
Lillith

Inläggav Arnoldsdotter » 5 juni 2012, 13:58

Håller med ovanstående, dräkt blir det först när man har fått på sig de plagg (och helst också rätt typ av frisyr, skägg och smink) som är ett minimikrav för social samvaro under den period, på den plats och i den samhällsklass man vill porträttera.

www.amostpeculiarmademoiselle.blogspot.com

"Sewing fills my days, not to mention the living room, bedroom, and closets..."
Arnoldsdotter

Återgå till Kläder och textila hantverk