På manliga 1100-talsben?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

På manliga 1100-talsben?

Inläggav susanna » 5 juni 2012, 16:10

Hejsan!

Funderar på att matcha min stackars make med min bliaut och funderar då på vad han skulle ha för något på benen. Som jag har förstått det är det troligast att det är hosor som gäller under 1100-talet, men hur långt upp ska de gå och hur är de i så fall fästa? Jag tror att han skulle bli erbarmligt glad om det vore tillåtet med benlindor.

Annars har jag funderat på att göra matchande persiska kläder i stället, men det är knepigt att hitta rätt typ av bilder, när man inte behärskar farsi. (Vet att det är ett galet geografiskt hopp, men jag gillar att resa[:p]) Har ni tips?

Jag misstänker att detta har avhandlats i någon tidigare tråd, men jag har letat och letat, utan att hitta det, så nu öppnar jag en ny tråd i alla fall...

Hälsningar från en läkarstudent, som har tappat intresset för sin litteratur.
susanna

Inläggav Ottomannen » 7 juni 2012, 11:33

Jag är inte galet inläst på just 1100-tal, men min gissning skulle vara långa hosor som fäster i bältet. Benlindor finns ju avbildat på bayeux-tapeten, men det är ju femtio år fel. Vet inte om de var i allmänt bruk så sent som 1100.
Ottomannen

Inläggav susanna » 7 juni 2012, 13:34

Tack för svaret, Ottomannen!

Det var vad jag fruktade. Det känns fel att något så "moderiktigt" som en bliaut skulle kombineras med något så "retro" som benlindor... Men det vore trevligt om benlindorna ändå visade sig vara moderna då.

Inga tips annars, på sidor med gamla persiska illuminationer?
susanna

Inläggav Theo » 12 juni 2012, 14:37

Han kan också ha en hellång kjortel, så behöver man inte bekymra sig lika mycket om benkläder.
Theo

Återgå till Kläder och textila hantverk