Hur får jag bort cigarett rök?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Hur får jag bort cigarett rök?

Inläggav Rosen » 12 juni 2012, 20:19

Hej!
Jag har precis köpt en underbart vacker rävboa. När jag fick hem den så märkte jag att den luktar väldigt mycket cigarrett rök. Vet någon av eliten här inne hur man får bort den lukten utan att fördärva pälsen på något sätt?

Tacksam för svar.
Rosen

Inläggav Helena Svensson » 12 juni 2012, 20:50

Jag kan ju börja med att säga att jag inte är säker, så slänger upp de sätt jag vet man kan behandla päls på så kan någon med mer erfarenhet om just cigarettrök rätta :)

Stoppa i en påse i frysen, detta gör säkert inget åt rökdoften dock.
Vädra ut, ju längre ju bättre.
Fukta med snö (fel årstid nu tyvärr).
Tvätta varsamt med typ schampo. Om du blöter den så torka försiktigt efteråt. Hade dock testat med att vädra först och se hur mycket av doften som försvinner.
Helena Svensson

Inläggav Edvin » 12 juni 2012, 23:29

I värsta fall kan man försöka med ett medel som heter Yocoair, det finns säkert liknande som fungerar lika bra. Men prova med ätikssprit i en skål först, in med boan i en påse och ställ in skålen med ättikssprit. Låt stå, gärna flera dygn och byt ättikan ibland.

---------------------------------------
<b>Audhumbla Hantverk</b>
http://www.facebook.com/Audhumbla.se
---------------------------------------
Edvin

Inläggav Rosen » 13 juni 2012, 07:04

Tack för era svar. [:D] Ska definitivt prova ättikan, låter som det mildaste sättet
Rosen

Inläggav Fågelblå » 19 juni 2012, 11:56

Häng ut på vädring, inte i direkt solljus, spraya försiktigt med ättika/vattenblandning. Jag har effektivt fått bort både cigarettlukt och unken mögeldoft ur ullgarner genom att bada dem i ett svalt ättika/vattenbad. Så att spraya och vädra är nog det bästa.

/Fågelblå
Om träden börjar dansa, låt dem dansa!
Fågelblå

Återgå till Kläder och textila hantverk