Fickor?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Fickor?

Inläggav Anneli » 9 juli 2012, 22:25

Hej!
Det här är en fråga som jag grubblat på ett tag, och tänker att era samlade kunskaper kanske kan göra mig lite klokare.

Under våren har jag sytt 1300-talskjortlar och flera gånger tänkt tanken att det vore otroligt praktiskt att sy in fickor i sidsömmarna på dem. Däremot har jag inte hittat några belägg för fickor, och de flesta verkar tycka att tanken är helt orimlig. Det får jag acceptera helt enkelt, men jag börjar bli väldigt nyfiken på när, rent dräkthistoriskt, det egentligen börjar förekomma fickor i kläderna.

Att det finns medeltida plagg med fickslitsar och lösa fickor under vet jag, likaså under 1700-talskjolar, och folkdräkternas kjolsäckar. Men just fasta fickor, antingen som påsar isydda i sömmarna, eller som utanpåliggande fickor. När börjar de egentligen förekomma och i vilka plagg?

Hoppas att ni kan göra mig klokare i den här frågan!
Anneli

Inläggav Arnoldsdotter » 10 juli 2012, 10:54

Kan inte svara för manskläder, men i kvinnodräkten dyker, vad jag vet, olika typer av fastsydda fickor upp först under 1800-talet, oftast i en söm i klänningskjolen, men även en liten ficka för en klocka i skarven liv/kjol förekommer ibland.

www.amostpeculiarmademoiselle.blogspot.com

"Sewing fills my days, not to mention the living room, bedroom, and closets..."
Arnoldsdotter

Inläggav Karin » 11 juli 2012, 20:37

Jag har hört ryktas att de första fickorna satt på pösbyxor från 1500-talet.

Karin
Karin

Inläggav Fredrik Johansson » 12 juli 2012, 18:04

Av de tre bevarade plaggen som de tre i Sture-släkten bar när de mördades i Uppsala den 24 maj 1567 (det verkar vara vardagskläder) hade två med fickor. Det verkar vara fickor att ha saker i, snarare än att kunna stoppa händerna i. Svante Sture hade byxor med fickpåse med dragskå på höger sida. Sonen Nils Sture bar jacka med två fickor (men tydligen hade bara ena fickpåse?).

Kan nämnas att Karl XII:s uniform 1718 hade fickor på rocken samt byxor (Arnoldsdotter: möjligen för klocka?).
Fredrik Johansson

Inläggav Djingis Khan » 12 juli 2012, 19:19

Sidoslitsarna på medeltida kjortlar t.ex. de från Herjolfsnes <i>kan </i>ju ha varit öppningar för fickor (i ett tyg av växtfiber som senare multnat), men det allra troligaste är att de endast var slitsar och att fickor inte blev vanliga förrän under 1500-talet.
Djingis Khan

Inläggav Matti » 16 juli 2012, 08:37

Jag vet att mansbyxor från tidigt 1600-tal, exempelvis Gustav II Adolfs olika byxor, har fickor eller ficka. Så jag skulle säga att de blir vanliga i varje fall då, säkert lite tidigare. Sannolikt hänger det ihop med när man slutar bära bältesväska och dylikt. Då behöver man ju någonstans att stoppa saker.
Matti

Inläggav Peter_Wrede » 17 juli 2012, 15:57

En sak att tänka på i sammanhanget är ju att man inte hade lika mycket saker som man måste bära med sig då som idag. Man hade ju varken fickur, plånböcker, mobiltelefoner eller nyckelknippor. Det man hade stoppade man i en bältesväska eller dylikt.

Problem uppstår förståss då man som medeltidsnörd försöker bära med sig allt av det ovanstående. Jag har faktiskt "fuskat" och sytt in fickor på en del av mina lajvkläder. Väldigt praktiskt men inte purjo, men vem bryr sig? ;)
Peter_Wrede

Återgå till Kläder och textila hantverk