mönster..

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

mönster..

Inläggav malin » 10 februari 2003, 19:10

jag undrar en sak.
jag har precis köpt mönster på klänningar, mantlar å så från sofias atelje. jag har inte sytt något medeltida förut och jag undrar om mönstrena jag köpt är någolunda korekta. jag har sett annat nämligen.

/malin
malin

Inläggav Admin » 10 februari 2003, 19:46

Det är lite svårt att säga om de är korrekta eller inte eftersom vi inte har dom framför oss. Men generellt sett kan man säga att många av medeltidens kläder var måttsydda, och då kan man inte använda sig av färdiga mönster utan att anpassa dom en hel del.

De största problemen med kläder som sys upp är dock sällan mönstren, utan att man missar stärkningar och stoppningar, eller syr i ett material som inte är anpassat till perioden.

/Henrik Summanen
Admin

Inläggav malin » 10 februari 2003, 20:04

okej, så man kan i stort sett bara ha ett grundmönster och sen anpassa efter personen i fråga?
...men hur hittar man ett bra grundmönster?

/malin
malin

Inläggav Admin » 10 februari 2003, 20:29

Bra grundmönster får man göra själv. med lite skräddarskunskap kan man ta ut alla mått som behövs för att det ska passa. Sen hur de medeltida kläderna oftast var sydda är en annan sak. Kanske kan du hitta lite inspiration från detta diskussionsforums huvudsida, där t ex skisser över mönster för klänningar från 1400-talet kunde se ut finns som pdf-er (under varje plagg, längst ner):

http://www.historiska.se/histvarld/drak ... vinnfr.htm

/Henrik
Admin

Inläggav Eva Andersson » 10 februari 2003, 20:30

Hej!
Som en del av er vet har jag gjort lite kommentarer till Fru Sophias mönster och hur de förhåller sig till vad vi vet om den medeltida verkligheten. Det är något jag skrev till Dräkt och Kostym-listan och är väl ca 5-6 sidor i txt-format. Det är inte en fackgranskning, för det skulle jag kräva betalt, men jag har lagt ett antal timmar på det och det kan kanske vara av intresse för fler. Jag har heller inte behandlat alla mönster eftersom jag inte haft tillgång till dem.
Orsaken tilla tt jag gjorde det var att jag på en fråga på den listan skrev att mönstren innehöll felaktigher och då svarade Peder/Leif Eurén att de ofta fick höra det men ingen har kunnat ge några exempel. Nå, jag gav ett gäng exempel, men detär just det de är, att jag inte tar upp något betyder därför inte nödvändigtvis att det är rätt, men jag kunde in telägga ner hur mycket tid som helst på det. Nå, om ni vill ha dem kan ni maila mig privat.

Eva Andersson
Eva Andersson

Inläggav Martina » 10 februari 2003, 22:27

Hej Malin!
Har du läst ämnet "köpa tyg" här på forumet? Där har vi diskuterat lite fram och tillbaka om mönster, och du kan också finna mina personliga erfarenheter av Sofia-mönstrena!
Har du bestämt dig för vilken tid du vill gestalta? Vilken klass? Har du tittat på bilder/fynd från just den tiden?
Att diskutera igenom en ny dräkt med någon annan är alltid värdefullt, tillhör du en förening där det finns folk att prata med? Annars finns ju alltid detta forum, förstås!

Lycka till med dräktsömnaden!

/Martina
Martina

Inläggav malin » 11 februari 2003, 19:24

jag hade tänkt att sy en 1300-tals klänning från sofias mönster.
jag har tittat på "köpa tyg" och läst om dina erfarenheter men om man mäter noggrant och går ifrån mönstret lite så kanske det blir bra.
jag är inte med i nån förening så jag får titta mej om själv, på bilder, i böcker och se om jag kan hitta något bra att gå efter.
jag tackar för tipsen jag fått men flera skulle inte skada.

/malin
malin

Inläggav Lena » 11 februari 2003, 21:08

Då kommer här ett tips till: Kass McGann's utmärkta nybörjarsida (http://www.reconstructinghistory.com/beginners/). Mönstret fungerar för klänningar fram till tidigt 1300-tal/mitten av 1300-talet. Det är inte bara enkelt att sy, det är även tidsenligt (Påminner om mönstret för bockstensmannens kjortel), och tygsnålt.

Vad gäller tygåtgång, så är det ju beroende av ens längd och bredd. För egen del (160 cm lång, liten byst) räcker det med 2 meter tyg (150 cm bredd) om jag använder mig av midjekilar (30 cm breda vid nederfållen), medan jag får gå upp till 2,30-2,50 meter om jag använder bystkilar. Jag minns inte hur mycket tyg som går åt med Sophias mönster, men jag har för mig att det var något mer.

Lycka till med syendet!
Lena
Lena

Inläggav Martina » 11 februari 2003, 22:54

Bra sida! Är bara tvungen att göra några små kommentarer:
100% obehandlat ylle är naturligtvis att föredra, men nästan omöjligt att få tag på. Upp till 20% annan fiber tycker jag kan vara acceptabelt, det ser och känns fortfarande som ylle (även om man <i>vet</i>att det inte är det)!
Tvätta inte lin på över 40 grader i tvättmaskin! Hoppa över både centrifugering och torktumling, tyget krymper ändå men man undviker skadade fibrer och permanenta veck.
Obehandlad ull krymper i princip obegränsat (tänk tovning) så mild handtvätt och dropptorkning är det absolut bästa!
Mönstret är jättebra (det är ju det jag brukar använda till mina "A-klänningar") Jag brukar dock bara sätta kilar i sidan, eftersom jag är snål om tyget och tycker jag får tillräcklig vidd ändå. Detta är väl upp till var och en. Brukar också låta ärmarna smalna av lite ned mot handloven, så att de inte blir så fruktansvärt vida.

En enkel linnesärk med en ylleklänning i en vacker färg över, och en huvudduk av tunnt lin. Lättsytt och tidsenligt!

MVH

Martina
Martina

Inläggav Ingifridh » 15 februari 2003, 10:43

Är också lite undrande äver detta med mönster.

På olika ställen här på forumet har jag läst att mönster från Sophias Atelje inte är så tidsenliga och bra. Inte heller dom egna mönster som Sundbybergs Textilcentrum säljer.

Däremot så har jag bara hört bra vitsord om dom mönster som Handelsgillet säljer. Och dom som finns att ladda ner från Historiska Världar. Bra skall också Bockstensmannens Dräktmönster vara.

Tror jag är rätt på det så här långt va???

Nu undrar jag hur det ligger till med dom mönster som såldes inför Stockholms 750 års jubileum. Jag har dom i min ägo. Vad kan man säga om dom?
Ingifridh

Inläggav Vix Hq » 15 februari 2003, 11:48

Angående bockstensmannenmönster... Är det bara jag som är ovanligt bredaxlad eller är storleken på struthättan rätt liten? När jag sydde den (slaviskt efter mönstret...) för ett par år sedan fick inte mina axlar riktigt plats och hela oket lade sig i en ful korv runt halsen (ja, nästan i alla fall). Jag trodde att jag hade glömt en kil eller två, men icke...

Ett par andra mönster som kan vara värda att försöka få tag på är Nationalmuseum i Köpenhamns mönster till ett par...hm...jag <i>tror </i>det är dräkter från Hjerolfsnes (med allt vad det innebär). Det ena mönstret är till en mans"rock" och struthätta som finns utställda på museet. Den är så snygg att jag funderat på att sy upp den som vardags-vinterkappa åt mig själv, eftersom jag inte har någon manlig bekant att sy den till... (Nej, jag tar <i>inte </i>beställningar!)

/Vix.
Vix Hq

Inläggav malin » 18 februari 2003, 17:47

jag undrar bara vad man ska titta i för böcker när man ska ha tag på om dräkter och så. om man ska få information som är riktig...jag ska nämligen skriva ett arbete om just medeltida kläder, så jag behöver fakta. nåt förslag på bra böcker?

/malin
malin

Inläggav Lena » 19 februari 2003, 00:01

Tja, det är ju ett stort ämne, så mycket beror på vilken inriktning du väljer, samt hur mycket du ska skriva :-).

Min egen bibel i sammanhanget är Crowfoot, Pritchard & Stanisland (1992) "Textiles and clothing 1150-1450" (Medieval finds from excavations in London 4). Nyutgåva 2002. Vad som hittats i textilväg i London, samt lite konstruktionsidéer, sömtyper etc.

Nockert (1997) Bockstensmannen och hans dräkt". En hel del om dräkthistoria, både ur ett skandinaviskt och europeiskt perspektiv.

Newton (1980) "Fashion in the age of the Black prince. A study of the years 1340-1365". Nyutgåva 1999. Tung (dvs mycket och liten text, och få bilder), men mycket information.

Hoppas det hjälper
Lena
Lena

Inläggav Eva Andersson » 29 mars 2004, 09:25

OK, nu är det äntligen gjort. Jag har redigerat om de kommentarer till Fru Sophias mönster som jag gjorde till Dräkt och kostym-listan och de kan läsas [url="http://w1.311.comhem.se/~u31138198/frusophia.html"]här[/url]. Jag tycker dock att det känns lite olustigt, eftersom det är mycket trevliga människor som ligger bakom häftena och det dessutom är ett gott initiativ att ge ut mönster på svenska. Jag är emellertid trött på att behöva skicka ut dem separat till alla människor som hör av sig och hänvisar däför hädanefter till min hemsida.

Glöm bara inte att de är ganska snabbt gjorda (inte mer än 20 timmars arbete) och långt ifrån kompletta. Däremot kan de vara en vägledning för dem som redan har mönstren, så de vet vad de ska undvika.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Vix Hq » 29 mars 2004, 11:10

Tack Eva!

Jag förstår att det känns lite olustigt, men det är ju trots allt inte <i>människorna </i>som gjort mönstren som du kritiserar. Det är alltid bra att informationen finns där för de som är intresserade av vad som är mer eller mindre "korrekt" (eller vad man ska säga...), så kan man välja själv vad man tycker passar ens nivå! Trots sina brister fyller ju Sophias mönster sin funktion - lätta att få tag i, på svenska, något att börja med som när allt kommer omkring inte är <i>helt </i>uppåt väggarna. Dina synpunkter på mönstren tar ju inte ned värdet på dem på <i>det </i>planet. Och du påpekar dessutom de bitar som är bra också! [:)]

Tack än en gång!

/Vix.
Vix Hq

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk