Linne i olika färger?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Linne i olika färger?

Inläggav Niklas » 13 februari 2003, 10:56

Tänkte höra om någon vet i vilka färger linnetyg förekom under medeltiden.

Enligt en källa som jag hört så kunde man inte färga linne annat än blått. Och att alla vanliga linnekläder alltså var oblekta eller blekta.

Tycker att det låter lite konstigt. Någon som kan tillföra information?

/Niklas B
Niklas

Inläggav Admin » 13 februari 2003, 11:34

Det finns vikingatida och medeltida källor på blått linne (indigo- eller vejdefärgat) och en senmedeldtida källa på "Rödt lärft", sannolikt rött krappfärgat linne.

/Henrik Summanen
Admin

Inläggav Eva Andersson » 13 februari 2003, 12:42

Eftersom linne nästan bara förekommer som plagg i underkläder tycker jag inte alls att det är konstigt att de mest var oblekt eller blekt (med de få vikingatida och det senmedeltida undantagen. Ser man till nordiskt källmaterial är det mycket ovanligt att linne nämns som material i kläder, vid ett fåtal tillfällen talas det om "linkläder" och man avser då skjorta och brokar eller särk. Underkläder syns ju inte innan 1400-talet och då bleker man det för att det ska vara snyggt, man färgar det inte.

Eva, på väg på lunch
Eva Andersson

Inläggav Halvor » 13 februari 2003, 16:43

Ikke for at jeg har hört noe annet, men av ren interesse: hvor har du det fra at man bare brukte lin til undertöy? Det står riktignok i kongsspeilet at man ikke skal la linklärne synes når man går til kongen, men det kan like gjerne bety undertöyet.

Alle sier at lin var kun til undertöy, men ingen oppgir kilder.

Halvor
Halvor

Inläggav Arild Krake » 13 februari 2003, 18:31

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Admin</i>
[och en senmedeldtida källa på "Rödt lärft", sannolikt rött krappfärgat linne.
/Henrik Summanen
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Skulle man kunna få källhänvisningar på detta?

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Admin » 13 februari 2003, 18:42

Hej!

Röd lärft nämns i Stockholms stads skottebok 1460-1468.

/Henrik Summanen
Admin

Inläggav Eva Andersson » 13 februari 2003, 19:51

Alla gånger som material på kläder omnämns i svenska medeltida testamententen och norska medeltida testamenten och andra diplom, och det rör sig om hundratals omnämnanden, anges plaggen som tillverkade i ylle, med siden som undantag i ett fåtal fall. Linkläder nämns i sammansättningar som: "Alla hennes kläder, linkläder och skinn", dvs att man delar upp en persons hela klädesbestånd i dessa tre grupper och det rör sig alltså endast om ett fåtal tillfällen. Det förekomemr aldrig namngivna plagg, typ "kjortel av linne". Blandmaterial, troligen linnevarp och ylleinslag nämns vid ett fåtal tillfällen, men ylletyger (kläde och sayan framför allt) dominerar så totalt att det kan anses tämligen säkert att det var det som gällde. Detta stämmer alltså väl överens med vad europeiska forkare ha kommit fram till i liknande undersökningar, men vilka källor de har använt för specifikt detta fakta vet jag inte.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Mia » 14 februari 2003, 12:22

När man då la ut sitt linnetyg i snön/solen för blekning, blev det krit-vitt eller bara nästan-vitt? Det är väl kanske inget som står omnämt i medeltida källor, men någon kanske har testat eller vet ändå? Är det troligt att vitt linne även gällde vikingatiden i lika stor utsträckning? Som ni skriver ovan så finns det rester av färgad linne från vikingatid, men överlag kanske den med var vit/oblekt? Jag vet att det är svårare att få (växt)färger att fästa på lin, men minns inte varför.

Mia
Mia

Inläggav Admin » 14 februari 2003, 13:00

Visserligen är jag lekman, men:

Beroende på när man avslutar linets rötningsprocess får man lin som är olika mottagligt för färg. Detta är tydligen någonting som man var mycket bättre på förr än vad man är idag, men ett riktigt hantverk med precision alltså.

Historiskt sett är det inga problem att få lin kritvitt.

:)

/Henrik Summanen
Admin

Inläggav cizzi » 14 februari 2003, 13:01

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Eva Andersson</i>

<snip> mest var oblekt eller blekt (med de få vikingatida och det senmedeltida undantagen</snip>
Eva, på väg på lunch

"Vikingatida undantagen"? Vore glad åt så många vikingatida undantag som möjligt - ylle är förjävligt (pardon my french! [:p]) att jobba i på sommaren, även de tunnaste tunna. Linne ääär ju så trevligt ibland! =) Och vilka färger rör det sig om då?

Att man bara skulle ha kunnat färga det blått låter ju mycket underligt, jag har lärt mig att blått var en tämligen svår färg att färga? (Jag vet jag vet att dte är skillnad på blått och blått, men ändååå!)

/C
(som börjar tappa koncepterna alldeles)
cizzi

Inläggav Admin » 14 februari 2003, 13:24

Ang. blåfärgning:

Jag citerar en textilexpert (minns för tillfället inte vem):

"vejde biter på allting!"

Vejde har samma aktiva komponent som indigo, men svagare, för att färga textilier blå.

/Henrik Summanen
Admin

Inläggav Ingrid Storrø » 14 februari 2003, 14:57

Dette er noe jeg kan en del om i teorien, selv om jeg ikke har eksperimentert så mye med det i praksis. :) Grunnen til at lin er vanskelig å farge, er måten fibrene er bygd opp på. Cellulosefibrene sitter tettere sammen enn i for eksempel bomull, og er slik bygd opp at de effektivt trekker til seg fuktighet. Visstnok henger denne egenskapen sammen med at det er vanskelig å få veldig klare, brilliante farger på linstoff uten moderne kjemikaler; mesteparten av fargen går inn til kjernen og holder seg ikke i overflaten. Mange middelalderske fargestoffer er også ganske flyktige, slik at fargen blass ganske fort. Kombinasjonen gjør at det ikke er enkelt å farge lin i sterke farger på "autentisk" vis.

Men selv om fargene vil ha vært blassere enn det vi er vant til i dag, så er det helt sikkert at man _kunne_ farge lin i middelalderen. Selvsagt også i andre farger enn blått. Men en forklaring jeg har hørt på at enkelte blåfarger holder seg forholdsvis bra på lin, er at indigo og vaid har egenskaper som gjør at fargen fester seg på overflaten av fibrene og ikke trekkes inn til kjernen i samme grad som andre. Jeg vet ikke om det stemmer.

Men spørsmålet om _bruk_ av farget lin i middelalderen er ikke fullt så enkelt. Det at man kunne farge lin, og beviselig gjorde det, betyr ikke at man brukte det ofte i klær. Det aller meste jeg har hørt om av farget/malt/trykket lin har vært veggpryd, duker osv. De fleste av de få linplaggene som er bevart og ikke er helt spesielle seremonielle klær er undertøy, og hvitt. Jeg synes det er logisk å anta at i de plaggene som vaskes oftest, nemlig undertøyet, sjelden vil ha vært farget siden a) fargen fort vil blekne ved vask og b) det i perioden fram til utpå 1400-tallet ikke vistes uansett. I tillegg er omtrent samtlige avbildinger av undertøy i middelalderkunst naturfarget eller hvitt.

Derimot finnes det eksempler på bruk av farget lin som fór i klær, men da klær som ikke ville ha blitt vasket nevneverdig. Et eksempel jeg har sett nevnt er mørk grått/sort for i "the satin coat of Charles the Bold" (1400-tall); kan finnes i "Textile Conversation and Research" av Metchild Flury-Lemberg (dette har jeg fra en dame som heter Heather Rose Jones. Hun har gjort mye forskning på gjenlevende plagg; jeg har ikke lest boka selv men tar hennes ord for god fisk her). Men å trekke en konklusjon fra svart linfor til svart linkjole for eksempel, er drøyt.

Når det gjelder mulig bruk av lin i overplagg: man kan selvsagt ikke si at dette aldri ble gjort i nordeuropa i løpet av middelalderen. Å bevise et negativ er umulig, men jeg har ikke sett noen kilder som tyder på at det var vanlig. Plagg av ull nevnes ofte en del i samtidige kilder (testamenter osv; har ikke helt oversikt over hvilke akkurat nå men jeg kan sjekke om jeg finner noe), men ikke tilsvarende av lin. Det er heller ikke såvidt meg bekjent noen sinne funnet noen gjenlevende eksemplarer av det fra nordeuropa, men det trenger ikke å bety ettersom lin brytes lettere ned i fuktige omgivelser enn for eksempel ull. Vi vet ikke nok om dette til å kunne si noe sikkert, men så lenge man ikke kan produsere noen kilder som viser at lin _ble_ brukt i overplagg er det ikke noen særlig grunn til å anta det.
Ingrid Storrø

Inläggav cizzi » 14 februari 2003, 16:18

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Admin</i>

Ang. blåfärgning:

Jag citerar en textilexpert (minns för tillfället inte vem):

"vejde biter på allting!"

Vejde har samma aktiva komponent som indigo, men svagare, för att färga textilier blå.

/Henrik Summanen

Men vejde ger inte blåååå blå (som den härans gubben: [:(]), eller hur? Utan en mattare, gråare variant, liksom. Så de här "kungsblå" historierna som trasslar omkring på t ex medeltidsveckan är - jag vill inte säga "fel" - mindre rätt (Om man nu inte ska föreställa högadel eller kunglighet, typ)? Eller? Eftersom indigo importerades så var det dyyyrt, och vejde, som fanns lokalt och därmed var billigt, inte gav den tjusiga blå färgen?

Nu är jag ytterligt förvirrad - _blå_ blå har jag lärt mig att det är ett aja baja, både på medeltiden och vikingatiden! Inte lika aja baja som attacklila, men dock aja baja? Hjääälp!
cizzi

Inläggav Admin » 14 februari 2003, 16:50

Cizzi:

Det är nog sant. Blååå blå är ju en annan sak (vet inte men man kanske kunde framställa jätteblå saker med jättemycket vejde :)

Hursomhelst så finns det ju andra aspekter av frågan. För det första så finns det ju ingenting som tyder på att man _inte_ importerade tyger och kläder från färder under t ex vikingatiden. Om dessa kläder är färgade utomlands kan man få andra färgmedel och andra färger. För det andra så bör man nog ta en titt på källorna om man hade tänkt att använda sig av argumentet i "för det första"...

/Henrik Summanen
Admin

Inläggav Vix Hq » 14 februari 2003, 17:35

Complex Weaver's Medieval Textiles study group (phew! jag blev nästan anfådd av att skriva det där [:p]!) har ett nyhetsbrev och i nr 29, Sept 2001 finns en artikel om växtfärgning med bl a vejde (eng. woad). Däri finns också inscannade garnprover med resultatet på olika material. Jag tar självklart själv inget ansvar för vad Complex Weaver's säger i fråga om "historisk äkthet" [;)], men de brukar vara rätt seriösa i sina undersökningar...

En hel massa PDF-filer med nyhetsbrevet finns att ladda ned på:
http://www.cs.arizona.edu/patterns/weaving/webdocs.html
-- titta under McKenna, Nancy.

Den där sidan (http://www.cs.arizona.edu/patterns/weaving/) är f ö en veritabel guldgruva för den vävintresserade! Jag ägnar många kvällar åt att svära ve och förbannelse över det faktum att jag bara har ett 33,6 modem...

/Vix.
Vix Hq

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk