Linne i olika färger?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Mary-Lou » 24 september 2008, 23:23

Gräsfläckar är coolt- svettigt panzar är inte så coolt. Minns du hur giftig rök det kom ut ur Thomas panzar när det eldades upp? Att tvätta ibland är bara bra! Framför allt så ökar det livslängden på plagget. Samt förstör den fins växtfärningen.. Kolla bara på min fina laxrosa skapelse. Jag kan visa de krappfärgade linneremsorna jag har i den organgeröda saken jag brukar ha på mig med- där kan vi snacka om att växtfärningsnyanser på linne inte sitter som de ska.
Mary-Lou

Inläggav Anders Lindkvist » 20 oktober 2008, 10:55

Har inte läst hela diskussionen men skulle bara påpeka att i en uppmätning av Johan VII Trapps pilgrimsmantel från ca 1560 så finns en innerkrage av svart linne. Om detta är svartnad blåfärgad linne eller liknande låter jag vara osagt. Det kan vara en slarvig uppmätning. Vad kan man färga linne svart med?
Anders Lindkvist

Inläggav Anette » 20 oktober 2008, 16:57

Man kan bl.a. spinna in fint sot i garnet innan det vävs. Anna-Maja Nyhléns "Hemslöjd" innehåller bilder på band vävda av sån't garn och mer utförliga instruktioner över tillvägagångssättet. Järn/garvsyra borde också fungera... Det jobbiga är inte att färga linne utan att få färgen att sitta kvar. Gallering (en av metoderna att få linne färgäkta) diskuteras tidigare i tråden om jag minns rätt.
Anette

Inläggav detvarjohanna » 31 januari 2011, 08:41

Hur är det med ljust blågrå, lite som smutsig is? Jag verkar bara hitta blåa tyger eller helt ljusgrå. Kan man kanske solbleka eller bleka ett blått tyg eller hur blir det? Eller färga ett ljusgrått eller naturfärgat tyg med pyttepyttelite färg så att det mer... tonas? Jag har som ni hör ingen erfarenhet alls av det här och vet inte vad som går att göra. Jag har bara en dröm om att få en viss färg som inte går att köpa.
detvarjohanna

Inläggav Mary-Lou » 31 januari 2011, 22:02

Att färga ett linnetyg, ljust oblekt, med indigo ger en lätt blågråblek färg.
Mary-Lou

Föregående

Återgå till Kläder och textila hantverk