Linne i olika färger?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Vix Hq » 9 augusti 2004, 19:13

Är lite off-topic här igen...
...men i en artikel från 1987 och i Som syet til jorden argumenterar Else Östergård för att man faktiskt <i>kunde </i>odla lin på Grönland och att det inte är osannolikt att man gjorde det. De har tydligen genom analys kunnat identifiera pollenkorn från odlat lin i någon av uttgrävningarna!

Nu till sytråden - i Textiles & Clothing (alltså, fynd från London) står det i alla fall att lintråd var vanligast som sytråd under den senare delen av medeltiden (1300-tal), men att även silke användes. Ylletråd återfinns mest i de äldre fynden från 900-1000-talet, men enligt författaren är det högst troligt att de lägre klasserna fortfarande sydde ihop sina kläder med ylletråd under senare tider än så. (s 151-152)

Och så om växtfärger. Det där med färger är ju alltid en bedömningsfråga, men jag tycker allt att man kan få klara röda färger med krapprot, med hjälp av varierande temperatur och betning. Nationalmuseum i Köpenhamns rekonstruktion av Knud den Stores dräkt har tyg i två olika röda nyanser som båda är färgade med krapprot och klart röda. Och vad det gäller vejde - 1 kg färska blad till 100-200 g garn är väl det man får räkna med för en hyfsat kraftig färg och det är varken mer eller mindre än vad som behövs för de flesta färgväxter? Och med tanke på att vejde sprider sig som ogräs så borde det väl inte vara dyrare än andra växtfärger? Men det är klart - kornblått lär det kanske inte bli... Nåja, nu är vi återigen inne på ullfärgning misstänker jag.

/Vix, som faktiskt inte nödvändigtvis <i>måste </i>säga emot hela tiden, tro't eller ej [;)]!
Vix Hq
 
Inlägg: 1244
Blev medlem: 16 september 2002, 22:54
Ort: Sweden

Inläggav Martina » 9 augusti 2004, 19:15

Krapprot ger allt från klart tomteröd till tegelorange, dova röda färger får man från krapp bara om man tillsätter t.ex. järnvitriol. Mängden krapprot som går åt är 1 hg rot per 1 hg tyg/garn, vilket är detsamma som för de flesta andra färgväxter. Kermeslusen ger starka röda färger i blåskala, typ cerise. det går åt mycket små mängder för att färga ett hekto garn, typ 5 g? Röd bresilja har jag aldrig använt, men också den ger en klar röd färg som dock inte skall vara särskilt ljushärdig. Den har importerats till Europa från Indien via Turkiet i omgångar under medeltiden.
Vejde har odlats i Sverige sedan vikingatid och kan ge de flesta blå nyanser. Det går inte åt några otroliga mängder vid färgning, dock har vi idag förlorat kunskapen om vejdefärgning och därför räknas det som otroligt exklusivt.

Betänk detta om växtfärgning: En grön nyans, som inte är giftgrön eller mossgrön måste ha åstadkommits genom gul överfärgning på blått tyg eller tvärtom. Grönt är alltså mer exklusivt än blått.
En ljus eller klar färg drar mindre färgämne än en djup, mättad färg. Vinrött, brunt, svart och mörkblått är för det mesta svårare att framställa än klargult, klarrött och klarblått.

Nu har jag generaliserat lite, det finns tusentals olika sätt att få fram olika nyanser på, men vad jag ville komma fram till är att murriga färger inte garanterat är lika med fattig, medan klara färger är lika med rik!

/Martina
Martina
 
Inlägg: 1334
Blev medlem: 16 december 2002, 17:57

Inläggav Sara Lodin » 20 augusti 2004, 23:01

Angående hur utomhusblekt linne ser ut:jag har olika kvaliteter av handvävt linne till försäljning. En god vän som är textilarkeolog, historisk skräddare mm, Martin Ciszuk, har tittat på det och fastslagit att en del är blekt på backen. Detta såg dock inte kritvitt ut, jag vill minnas att blekningen inte var helt jämn. Jag måste kolla med honom om jag har flera rullar av det utomhusblekta. Jag återkommer med mer info!

Sara
Sara Lodin
 
Inlägg: 149
Blev medlem: 17 september 2003, 19:39
Ort: Sweden

Inläggav Sara Lodin » 22 augusti 2004, 20:28

jag färgaede en bit av mitt handvävda linne i krapp och det blev ljust rött. Sen vet man inte hur det sitter men allt tvättades väl inte som det görs idag. Men underkläderna var väl nog inte färgade men fastnade gjorde det.
Sara Lodin
 
Inlägg: 149
Blev medlem: 17 september 2003, 19:39
Ort: Sweden

Inläggav Calippo » 27 september 2004, 14:09

<b><font color="red">
Hej! Jag undrar om någon vet var man kan köpa billigt linne? Jag har behov av cirka 5-6 meter grått tyg till en klänning. Bor i Norrköpingstrakten. Även om någon har tips på var man kan beställa dito och få det hemskickat.
Mvh, Calippo
</b></font id="red">
Calippo
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 27 september 2004, 14:05
Ort: Sweden

Inläggav Martina » 27 september 2004, 15:34

Du har inte kikat i den här tråden?: [url="http://www.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=44"]Köpa tyg[/url]

MVH

Martina
Martina
 
Inlägg: 1334
Blev medlem: 16 december 2002, 17:57

Inläggav Emoni » 4 juni 2005, 15:01

Har nu läst igenom den här tråden och precis som jag trodde innan så går det att färga linne i många olika färger, problemet är bara att få det att hålla färgen. Jag misstänker att det inte bara är ljuset som bleker färgen utan även att det försvinner färg när man tvättar linnet så hårt som var vanligt under medeltiden (kokning). Jag vet också att linne användes i de kläder som man ville kunna tvätta hårt medans andra kläder var i ylle. Därför drar jag slutsatsen att inte bara underkläder utan även förkläden är sydda i linne. Rätt? Om det nu är så att man syr sina förkläden i linne och att linne inte behåller färgen om man färgat det så får jag inte ihop Beuckelaers och Aertsens avbildningar av arbetarklassen under senare hälften av 1500-talet. Där är det mer regel än undantag att förkläderna är i alla upptänkliga färger även om det finns en del vita också. Hur går det ihop? Kan någon vara snäll och förklara för en stackars förvirrad sate :-)

//Emoni
Emoni
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 27 december 2003, 19:26
Ort: Sweden

Inläggav Liftrasir » 18 juli 2005, 23:16

Gör min entré i detta forum med följande inlägg:

Är det någon som känner till om henna används som växtfärgning? I så fall borde det (i teorin) kunnat dyka upp hennafärgade tyger från handelsresor o dyl - eller? Hår går att färga svart med en blandning av henna och indigo vilket borde gälla även ylle i så fall.
Någon som läst/hört något om detta?
Liftrasir
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 juli 2005, 21:52
Ort: Sweden

Inläggav Malin Berglund » 20 oktober 2005, 11:46

Huruvida man hade linnetyg som ytterplagg eller ej kan jag inte uttala mig om, men nog färgade man linnetyg alltid. På http://costume.dm.net/dyes/index.html hittar man ett antal manuskript om växtfärgning från 300-talen och frammåt.
En väldigt snabb genomkoll visade att färgning av linnetyg nämns i ett antal av manuskripten. Det står alltså specifikt att det är linnetyg som receptet gäller.
Redan i Stockholm papyrus (300-tal) finns det en referens att färgbadet ifråga färgar linnetyg (röd och purpur).
Fjortonhundratals handskriften Segreti per colori ger ett recept på att färga linnetyg (grön, röd och purpur).
I förordet på Allerley mackel (1532) sägs det att här finns recept på hur man färgar linnetyg (blå och brun).
I Secrets of Master Alexis Piemonte (1580) finns även där tre recpt för att färga linnetyg (brun och 2 blå).
A profitable booke of dye recipes (1580-1605) har hela 17 recept för att färga linnetyg (5 röda, rosa, 2 svarta, nejlikröd, blodröd, rosenröd, orangeröd, crimson, 2 grå, blå och guldgul).


När det gäller purpur har alla manuskript i länken ovan mellan 300-1400, utom Innsbruck, recept på att färga den färgen med andra material än murexsnäckan. Det finns även exempel i A profitable booke (1580-1605) där granatäppelskal och apelsinskal (om jag tolkar texten rätt) ger en "sad purple colour". Det finns även ett recept för silke där man använder "two pound of purple colour" som inte vidare specificerar vad den färgen består av.
I slutet av 1500-talet började spanjorerna att importera det vi idag kallar för blå bresilja (logwood, Haematoxylum campechianum) som kan ge väldigt lila/purpurfärgade nyanser men som inte är helt hundra hållfasta.
Och det är ju faktiskt också fullt möjligt att doppa tyget i rött och sen i blått eller tvärtom för att få fram en purpur/lila färg.


Röda färger kan man få från några olika ämnen som alla har varit tillgängliga i Europa under den tid vi i sverige kallar för medeltiden (ca 1100 till 1400 tal). Frågan är väl kanske snarare om man har haft råd med dem.

Kermes, Coccus ilcis, en sköldlus där de gravida honorna ger färgen. Använd sedan 1464 som officiell färg för kardinalernas klädedräkt. Har dock varit i bruk -långt- innan dess. I Exodus 25:4 (i King James Bible, har ingen svensk tillgänglig för att kolla upp) finns en referens där det hebriska ordet (tola'at-shani) betyder helt enkelt worm/bug red eller crimson vilket är färgen kermes ger. Detta enligt Carolyn Priest-Dorman. Importerades under medeltiden i början från arabvärden, främst al Andalus och senare Spanien från 1200-talet och framåt. Även viss import från vad som är nu Armenien och Polen förekom.

Krapp, Rubia tinctorum, är en flerårig växt besläktad med madror och måror där roten är den färggivande delen. Jorden som växten har vuxit i spelar stor roll för resultatet, ju kalkrikare mark den gror på, desto mera färgämne finns det i rötterna enligt dem som har odlat växten.
Färgerna man får ut varierar utifrån ph-värdet och temperaturen på färgbadet mellan brunt, rostfärgat, orange och tomatrött. Den här växten och dess besläktade mindre färggivande sysslingar finns över hela Europa. Har använts minst sedan 1750-talet f.Kr i Pakistan.

Röd Bresilja, Caesalpinia echinata, Caesalpinia sappan, Caesalpinia brasiliensis. Ett släkte av träd som är besläktade med ärtväxter, endast kärnveden ger färg. Importerad från Kina och Indien via arabvärlden. Kallades för brasil i texter från 1200-talets Provence. Färgämnet är döpt efter vedens röda färg brasa = glödande kol och gav landet Brasilien sitt namn. Brasilien var även den största exportören från 1500-talet och framåt från staden Pernambuco.

Värd att nämna är ju även Coschenill, Dactylopius coccus cacti, en sköldlus där de gravida honorna ger färgen, de lever på nopales kaktusen, ursprungligen från Mexico och sydamerika men odlas numera kommersiellt på Kanarieöarna. Importerad till Europa från Mexico av spanjorerna sedan 1526. Ger olika nyanser beroende på ph-värdet på färgbadet.

Alkanna, Alkanna tinctoria, däremot är endast omnämnd i Leyden och Stockholm papyrus från 300-talen som ett färgämne för att färga purpur och för att färga rött. Efter en enkel sökning har jag inte hittat den omnämnd i någon av de andra manuskripten på den hemsidan fram till slutet av 1600-talet.


När det gäller blått så hade både Frankrike (Toulouse) och Tyskland (Erfurt) stora odlingar av vejde som tjänade grova pengar fram till början av 1500-talet när sjövägen till indien hade upptäckts och importen av indigo tog fart. Fransoserna och tyskarna skall visst ha förbjudit indigo i början av 1600-talen som ett sista försök att rädda odlingarna av vejde men tilll ingen nytta. Indigo omnämns redan av Plinius så det fanns en viss import redan innan år 70 e.Kr. Kineserna har visst använt indigo som färgämne sen 4000 före kristus.


Vad jag vet används henna i modern växtfärgning, men jag har ingen aning om den har använts för att färga tyg med i det medeltida europa.
Malin Berglund
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 4 september 2005, 13:11
Ort:

Inläggav Malin Berglund » 21 april 2006, 14:46

Eftersom jag planerar några inköp av växtfärger så lusläser jag mina utskrivna kopior på färarmanuskript och helt plötsligt upptäcker jag att recept 370 i 1400-tals skriften Segreti Per Colori innebär att man gallerar bomull och/eller linne/hampatyg för att sedan färga det med hydrerad kopparsulfat.
Gallering är en metod för att få färg att fästa på cellulosa fibrer.
Det som är översatt till cotton är visst ordet Guarnello som "is a kind of cloth made of cotton, but the term is also used to denote a woman's dress made of this material. Pignolato is a sort of cloth made of linen or hemp."

Även recept 369 handlar om att färga bomull. Svart.

Så uppenbarligen så kan det hända att kvinnor från 1450 eller senare i Italien har på sig plagg av bomull, linne eller hampa som är färgade. Om det sedan är över eller underplagg har jag ingen som hellst aning. :)

Läs själva på http://www.elizabethancostume.net/dyes/segreti.htm

Jag har även sett ett antal snuttar av linnetyg som är tryckt med svart färg i mönster som påminner om dåtida (1400-tal om jag minns rätt) mönstrad sammet och andra dyra tekniker. Ett sånt tyg har använts som chasuble men just nu har jag lite för ont i ryggen för att komma ihåg exakt i vilken bok det var. Finns även bilder online nånstanns men dom hittar jag ju inte nu bara för att det skall vara typiskt.

Enligt http://www.straw.com/sig/dyehist.html
Så skrev visst Cennino Cennini av Padua i början av 1400-talet om hur man trycker mönster på tyg. ..."his treatise called Method of Painting Cloths by Means of Moulds."
Malin Berglund
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 4 september 2005, 13:11
Ort:

Inläggav Vix Hq » 22 april 2006, 09:00

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Malin Berglund</i>


Jag har även sett ett antal snuttar av linnetyg som är tryckt med svart färg i mönster som påminner om dåtida (1400-tal om jag minns rätt) mönstrad sammet och andra dyra tekniker.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det är kanske sk "stofttryck" eller "ullflockstryck" du syftar på? Man tryckte med ett slags klister på linnetyg och strödde sedan (färgat) ullstoft - dvs flocket man får när man överskär ylletyger! - så det fastnade i klistret och gav ett resultat som liknade skuren sammet. Det användes mycket till tapeter. Det finns en ovanligt detaljerad beskrivning om hur man går till väga skrivet av Vadstenamunken Peder Månsson i början av 1500-talet. Det finns bevarade tryck från 1400-talet.

Det finns två bra artiklar om tidigt stofttryck i Kulturens Årsbok från 1986, med många bilder; en om stofttryckets historia och en om konserveringen av en stofttapet. Rekommenderas för den som vill veta mer om denna medeltida "återvinnings"-teknik!

/Vix.
Vix Hq
 
Inlägg: 1244
Blev medlem: 16 september 2002, 22:54
Ort: Sweden

Inläggav Malin Berglund » 9 januari 2007, 13:43

Det verkar som om jag sent om sider kan konstatera att det var oljefärgstryck på de tyger jag har sett bilder på. Antar att det är ett ämne som jag kommer att luska vidare med även om det inte är högprioriterat. :)
Malin Berglund
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 4 september 2005, 13:11
Ort:

Inläggav Eva Andersson » 9 januari 2007, 17:15

I Joyce Storeys bok <i>Textile printing</i> (Thames and Hudson 1974) finns foton på ett tryck i svart på naturfärgat linne, från 1200-talets Tyskland.

/Eva, som har boken
Eva Andersson
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 17 december 2002, 23:48
Ort: Sweden

Inläggav camilla » 12 januari 2007, 19:22

jeg har hørt nogle henvisninger til at sådant stof med trykt motiv i nordisk middelalder kaldtes sætar/sæter, der findes en reference til at et stof angivet som setar i et inventar over genstande tilhørende dronning Blanka i 1365 - men jeg har ikke kunnet finde noget belæg for at sætar er trykt stof- kender nogen til ordbogsopslag der giver denne forklaring på termen?
i lagman Birger i Uppsalas bestemmelser og begravelsesomkostninger skulle der ligeledes være en reference til trykte stoffer. I: Thordeman, B.: Lagman Birgers gravsten i Uppsala domkyrka. Upplands Fornminnesförenings Tidskrift, årg. 1927, pp. 15-43. Uppsala, 1927. i følge denne blev der først indkøbt trykt stof, der senere erstattedes af silke med malet motiv.
camilla
 
Inlägg: 210
Blev medlem: 27 maj 2006, 19:28
Ort: Denmark

Inläggav Åsa vävare » 12 januari 2007, 20:51

Detta är vad jag just nu kommer på:
I Engelstad, Messeklær og alterskrud, 1941, beskrivs några tryckta 1400-tals mässhakar - "settverk". Det är lite för mycket för att citera, men det står om tekniken att den användes mycket i Tyskland och Italien. Vadstenamunken Peder Månsson tog i början av 1500-talet med sig en räcka skrifter till Sverige från Rom. Bl.a. "Skinnberedning och säthervärkskonst". Det är en beskrivning av tryck på skinn.

I boken beskrivs ett antal mässhakar från 1400-talet tryckta på grovt lin, med motiv från vävda tyger.
Åsa vävare
 
Inlägg: 234
Blev medlem: 21 augusti 2003, 22:17
Ort: Sweden

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron