Varptyngd vävstol

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Varptyngd vävstol

Inläggav cizzi » 14 februari 2003, 16:09

Tjolahopp!

Är det möjligen någon som har en "ritning" (behöver inte vara gjord i AutoCad direkt ... [;)]) på en varptyngd vävstol? Lite detaljer på hur "mekaniken" funkar, liksom.

PS. <b>Admin</b> - det verkar som om forumet plötsligt fått problem att komma ihåg passwords? DS.
cizzi

Inläggav Ny Björn » 14 februari 2003, 16:47

Ta och kika i "Forntida Teknik 13/86 - Varptyngd vävstol" av tanter Springe och Sydberg. De har med det mesta där - dessutom är de lätta att få tag på uppe på Bäckedal om hjälp skulle tarvas.

/N B

(-Om du inte får tag på den så får du säga till, då tager jag med mitt ex till labbet så att du får kopiera)
Ny Björn

Inläggav cizzi » 17 februari 2003, 11:06

Jag har försökt få tag på den, men den är det bara slut kvar av. [:(]

Är det tanterna som är lätta att få tag på på Bäckedal? Vill gärna kopiera, skrik till när du har den på labbet, så kommer jag och kopierar (jobbar ju i Frescati Hage)! [:)]
cizzi

Inläggav Flemming » 11 april 2003, 17:58

Jeg håber at I orka läsa dansk, for jeg vil gerne blande mig lidt på denne netside.
Egon Hansen har skrevet en lille bog om varptyngd vävstol, Opstadvæv, før og nu. Teamcos forlag.1978.
for mig at se er det, det bedste der er skrevet om emnet.

Flemming
Flemming

Inläggav Vix Hq » 11 april 2003, 19:40

Ytterligare en dansk bok, som beskriver hur man bygger och väver på varptyngd vävstol:

"Kirkes vaev - Opstadvaevens historie og nutidige brug" av Karen-Hanne Staermose Nielsen, Forsög med fortiden 6, Historisk-arkaeologisk Forsögscenter Lejre, 1999.

Den är hyfsat lätt att få tag i (Lejre säljer den, så klart, och jag köpte visst min via Nationalmuseum i Köpenhamn om jag minns rätt.

/Vix (som måste skaffa en större lägenhet om hon ska få plats med en vävstol också...)
Vix Hq

Inläggav Ny Björn » 11 april 2003, 23:59

Ang. Hansens bok - Jag har den också. Maila mig privat om du fortfarande behöver låna Cizzi...

/N B
Ny Björn

Inläggav Tina » 12 april 2003, 13:57

Forntida teknik går att låna på stadsbiblioteket, odenplan. Hansens bok tyckte jag var svår att få tag i, lyckades efter idogt bevakande av antikvariat, men väl värd mödan.
Om du tycker det duger med internet så finns det en bra sida:
http://www.housebarra.com/EP/ep02/20wwl.html
Ganska kortfattad men tillräckligt tydlig för att man ska kunna bygga en. Jobbigast tycker jag det är att göra lervikterna. Har fortfarande inte kommit mig för..[:I]
Tina

Inläggav Sauron » 25 augusti 2005, 23:23

Sauron

Inläggav Sauron » 2 september 2005, 02:19

Hmm... ja det var ju faktiskt enklare att bygga än jag trodde. Den är 120 bred inuti och drygt 2m lång. Har börjat på ett litet band av sytråd på 20 tråds bredd som prov och resultatet ser inte så sjåpigt ut med tanke på omständigheterna. Med grövre tråd (lin/ull) så borde väl resultatet bli mycket bättre dessutom. Så hemskt jobbigt var det inte att varpa, men man blir nog trött på det efter en sisådär 1000 trådar [:p]. Själva vävandet verkar gå förhållandevis kvickt. Fast det är ju klart, om jag någonsin kan få till ett tyg som ser bra ut är nog högst tveksamt.
Sauron

Inläggav Sauron » 4 september 2005, 22:50

Ehum... är det nån som kan tipsa om vad man får tag på nån bra ylletråd/yllegarn att väva med? Hade tänkt mig c:a 11/7 trådar/cm (samma som kragelundkjorteln har), vilket borde innebära en trådtjocklek på c:a 0.9 mm.
Sauron

Inläggav Eva Andersson » 5 september 2005, 05:42

Vävlyan i Mölndal (på Mölndalsvägen mellan hållplatserna Mölndals lasarett och Tempelgatan) är dne bästa vävaffären i Göteborgstrakten. Hon tar in om det inte finns det man vill ha.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Vix Hq » 5 september 2005, 13:17

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sauron</i>

Hade tänkt mig c:a 11/7 trådar/cm (samma som kragelundkjorteln har), vilket borde innebära en trådtjocklek på c:a 0.9 mm.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Trådantal/cm i förhållande till trådens tjocklek beror helt och hållet på vilken bindning du ska väva i! Men sånt kan de alltid hjälpa dig med i en vävaffär (eller så kan man kolla i en vävbok).

/Vix, som räknade/tänkte fel en gång och fick ett tyg som stod för sig själv.
Vix Hq

Inläggav Sauron » 5 september 2005, 14:16

Jaha! Va bra. Tack för tipset Eva.

Ja just d ja, man har ju glesheten oxå ja, hmm. Men jag visste inte att man kunde väva så tätt att det stod för sig själv, måste vara ganska tjockt garn du hade å förmodar jag??

Hmm... jag kanske blir tvungen att låna en vävbok... känns bara lite, hmmm, pinsamt [:)]. Men om jag försöker tänka på en tjej i fristads-overall så går det nog lättare, erhm [:I].

Heh, lustigt. Min provbit var verkligen urkass i början, men den blir bara rakare o rakare både vertikalt och horisontellt. Det verkar vara lättare att få den rak vertikalt än horisontellt, fast det kan bero på den smala bredden jag har nu, med vidare stycken är det nog tvärtom gissar jag. Fast jag tror jag kommit på en "ickemedeltida" lösning på problemet: Den där prylen som skjuter upp inslaget så det sitter tätt gör man vinkelhaksformad så att man får inslaget så horisontellt som möjligt, eventuellt gör en skena på ramens sidor som "ribban" (eller vad man skall kalla den) kan löpa i, men då hindrar de iofs skälet. Hmm.. jag får fundera lite mer på detta.
Sen om man inte är så noga med autenciteten så kan man ju ha vattenfyllda små petflaskor, slagtåligt, lätt att fästa samt lätt att få jämn viktfördelning. Btw, det var faktiskt roligare än jag trodde att väva, visst det känns väldigt omanligt och inget man gärna berättar för sina polare om, men det är kul att ha provat på åtminstone.
Sauron

Inläggav elin » 5 september 2005, 17:17

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Btw, det var faktiskt roligare än jag trodde att väva, visst det känns väldigt omanligt och inget man gärna berättar för sina polare om, men det är kul att ha provat på åtminstone.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
I stora delar av världen är vävning fortfarande ett manligt hantverk, som det var i Europa under medeltiden. [:D]
elin

Inläggav Sauron » 5 september 2005, 20:23

hmmm... problemet är bara att det känns lite olustigt när man står på uteplatsen hemma och det kommer någon, då är det nästan stört omöjligt att dölja sitt överslagsbeteende [:P] ("ööh, nä, det är inte alls som det ser ut att vara") [:)]. Det är ju klart, man skäms ju inte för att sitta o sy, lite så där skönt smårebelliskt, men jag känner att nånstans går det en gräns.
Sauron

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk