Varptyngd vävstol

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Vix Hq » 6 september 2005, 12:40

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sauron</i>

Men jag visste inte att man kunde väva så tätt att det stod för sig själv, måste vara ganska tjockt garn du hade å förmodar jag??<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Nej då! Man kan göra så mycket konstig i en vävstol - det var lin 16/2, dvs tvåtrådigt lingarn ungefär 1 mm i tjocklek! [:)]

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Btw, det var faktiskt roligare än jag trodde att väva, visst det känns väldigt omanligt och inget man gärna berättar för sina polare om, men det är kul att ha provat på åtminstone.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

All heder till dig!!! Och vi här på textilhögskolan i Borås <i>älskar</i> grabbar som väver! [:)]

/Vix, som går andra året på Textilvetenskap med inriktning mot handvävning...
Vix Hq

Inläggav Sauron » 6 september 2005, 22:22

<b>Hemskans ledsen Sauron!!! Jag tryckte på fel knapp när jag skulle svara på ditt inlägg och råkade ersätta det med mitt inlägg istället... Slarvig, slarvig moderator-Vix! Jag ber massor om ursäkt!!! Och ska ha superkoll på ikonerna i fortsättningen...[:I][:I][:I]

/Klant-Vix.</b>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Åhå, där ser man. Du menar alltså 2 trådar/cm i inslag?!? Nu är jag alldeles säker på att jag missuppfattat det här storheten.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Oops, my bad! Skulle varit tydligare - 16/2 är ett garnnummer i det här fallet, ska egentligen skrivas "NeL 16/2". NeL betyder att det är lingarn med engelsk numrering, 16 anger hur många 300-yardsenheter enkelgarn det går på 1 pound och 2:an talar om att det är 2-trådigt...

Klart som korvspad...<b>NOT</b>! Behöver jag säga att engelsk numrering för bomull resp. ullgarn inte räknas på samma sätt. Se [url="http://www.swicofil.com/companyinfo/manualyarnnumbering.html"]här[/url] för ett smakprov...

/Vix, som önskar alla garntillverkare kunde hålla sig till tex-numrering... [;)]
Sauron

Inläggav Sauron » 7 september 2005, 21:26

Vem vet, det jag skrev kanske behövde lite censur trots allt [:)].
Lustigt, nu blir det som att svara på sitt eget inlägg, fast ändå inte.
Var inte orolig. Jag har också lyckats moderera andras inlägg av misstag när jag svarat. Det kan hända vilken admin som helst [:)].

Ja, åtminstone kunde man börja med att använda SI-enheter, det är en bra start.
Ha! va lustigt, jag <i>programmerar</i> i TeX ibland [:P].
Sauron

Inläggav Wobbeke » 4 december 2005, 10:35

hej alla!
boken om den varptyngda vävstolen som damerna från bäckedal skrev finns om inte annat på visby bibliotek!
ja du sauron det är hemskt stor skillnad på attvarpa 20 trådar jämfört med ett par hundra astunna trådar!! speciellt om man skall ha flera skäl. jag byggde en varptyngd vävstol som ett projekt för nått år sedan och vävde och det blev bättre än jag trodde. fast med tanke påjobbet och allt arbete så kanske det inet är konstigt att jag idag lär mig väva på modern vävstol istället. min erfarenhet är att man kan använda mycket tunna garner. använde fårö ull garn när jag vävde, MEN trådar gick av lite då och då. om det beror på tyngderna eller slitage vet jag inte, kanske båda delarna och ojämn trådspänning. men kul var det.
är det någon som faktikst har vävt ett större stycke med riktigt tunna garner?
Wobbeke

Inläggav Martina » 4 december 2005, 16:07

Fyra 50 cm benlindor på en gång med fårö i varpen... (Bruten spetskypert) Sedan orkade jag inte längre och klippte av dem! Ca 150 h jobb med varpning och allt.

/Martina
Martina

Inläggav Sauron » 5 december 2005, 16:29

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Wobbeke</i>

hej alla!
boken om den varptyngda vävstolen som damerna från bäckedal skrev finns om inte annat på visby bibliotek!
ja du sauron det är hemskt stor skillnad på attvarpa 20 trådar jämfört med ett par hundra astunna trådar!!
ursäkta min potentiellt dumma fråga, men varför astunna trådar? (Jo, jag är nu medveten om tiden det tar att varpa en tråd, är ju sen bara att multiplicera (den känslan) med 2000 eller nåt för att få en känsla av hur mkt jobb det är att göra ett riktigt tygstycke).
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"> speciellt om man skall ha flera skäl.
Mig räcker det med ett skäl [:)]. Iaf för det ändamålet.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
jag byggde en varptyngd vävstol som ett projekt för nått år sedan
Japp, jag vet [;)]. Verkar ha varit ett kul specialarbete.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">och vävde och det blev bättre än jag trodde. fast med tanke påjobbet och allt arbete så kanske det inet är konstigt att jag idag lär mig väva på modern vävstol istället.
Mmm.. Tyvärr har jag varken råd med en sån där vävstol eller plats för den nånstans för den delen. Fördelen med en vertikal medeltida stol är ju att man kan ha den utomhus och så är det ganska enkelt att förvara den då den är helt platt. Men jag kan förståss förstå att en modern vävstol är lättare att jobba med. Inte riktigt samma charm bara [:)].
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">min erfarenhet är att man kan använda mycket tunna garner. använde fårö ull garn när jag vävde, MEN trådar gick av lite då och då. om det beror på tyngderna eller slitage vet jag inte, kanske båda delarna och ojämn trådspänning. men kul var det.
Mmm... jovisst, man kan ha mkt tunna garner, men jag har inte tänkt göra nåt jättefinmaskigt tyg.
Du tror inte det skulle kunna vara slitage av varparna mot skälet som gjorde det? Varparna har ju ändå en viss rörelsefrihet i sidled (även om de är fastgjorda i tråden längst ned eller hur man nu löst det) och då man drar i "pinnen" så nöts väl de bakomliggande varparna mot skälet?
Det var iaf så mina varpar nöttes.
Sauron

Inläggav Tina » 29 juli 2006, 13:58

Nu försöker jag väcka liv i denna gamla tråd:

Jag har en varptyngd vävstol, varpad och klar, och halvvävd, och allt fungerar bra. Jag undrar dock om det finns någon kortare kurs man kan gå, tex att varpa för kypert eller liknande? Jag skulle gärna utveckla mina ytterst begränsade kunskaper, och har tyvärr inga möjligheter att ägna ett helt underbart år på Bäckedal.

Jag kan givetvis läsa mig till det mesta, men det är ju så mycket roligare (och enklare) att prova praktiskt. Den enda jag hittat hittills är http://www.ingemo.com/kurser.htm men vet inte något om den.
Tina

Inläggav Martina » 30 juli 2006, 21:35

Kontakta Bäckedal, de brukar vara väldigt flexibla så du kan säkert vara med bara under själva väv-momentet!

/Martina
Martina

Inläggav Tina » 1 augusti 2006, 09:29

Ok, jag ska kolla upp det. Hade hoppats på en sommarkurs/helgkurs eftersom jag jobbar, men tack för tipset!
Tina

Inläggav Vix Hq » 1 augusti 2006, 09:46

Jag har varit i kontakt med Ingemo (Lena) för jag ville gå en kurs. Det blev inget av det hela (jag hade inte tid), men hon är väldigt trevlig i alla fall. Hur kursen är kan jag alltså inte säga nåt om, men vad jag förstod så kan man skräddarsy den om man samlar ihop en grupp som är intresserade.

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Vix Hq » 13 april 2007, 12:57

Inklippt från dublett-tråd!
/Vix, moderator.

----------------------------------------------------------
Shadow
Avancerad medlem
Sweden
Posted - 13 Apr 2007
10:23:11
---------------------

Har följt en tråd i ett annat forum (alternativ.nu) ang varptyngda vävstolar.
Men vill nu höra vad ni säger här inne!
Det gäller dels början av väven, när man varpar. Stämmer det att man oftast börjar med en brickväv där inslagen blir varptrådarna i den stora väven? Vad finns det för andra fynd av påbörjade av vävar?

Hur gammal är den varptyngda vävstolen? Härstammar den från grekerna eller samerna?

Använder man en speciell varpstol eller varpar man på vävstolen (vilket jag har sett...)

Hur bred är vävarna på de fynd man hittat? Någon skrev på forumet att den bredaste väv som hittats är 3 meter.

Shadow, som frågar för att få veta... inget annat!

---------------------------------------------------------------------

Många frågor där!

Det är vanligt att man startar med ett brickband på det vis du säger. Det är svårt att säga hur gammal den varptyngda vävstolen är eller var den kommer ifrån, men samerna började använda den väldigt sent (1500-tal om jag minns rätt) så därifrån kommer den inte i alla fall.

Det finns bra med litteraturtips i den här tråden och i [url="http://histvarld.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2117"]Uppsättningskant till oppstadgogn[/url] - kolla "Kirkes Vaev" för historisk/arkeologisk varptyngd vävning och Marta Hoffmans "The Warp-Weighted Loom" för en omfattande historisk/etnologisk genomgång!

/Vix.
Vix Hq

Föregående

Återgå till Kläder och textila hantverk