Vilken typ av mantel?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Vilken typ av mantel?

Inläggav berra » 16 februari 2003, 10:05

Hej, jag hade tänkt sy en mantel som skall vara så korrekt som möjligt för tiden runt 1400. När jag tittat runt lite så finns det ju lite olika modeller, allt i från helcirkel till halvcirkel och "hopsatta kilar". När jag pratade med någon på Sundbybergs textilcentrum så sa han att den de hade mönster till (hopsatta kilar) var bekvämast men hur är det med den historiska korrektheten?
/berra
berra

Inläggav Eva Andersson » 16 februari 2003, 10:24

Naturligtvis beror det på vilken tid du hade tänkt dig. Fram till 1100-talet är fyrkantiga mantlar vanliga. Efter det verkar det endast finnas halvcirkelformade (möjligen även 3/4) mantlar. De bevarade mantlar som finns, både kyrkliga och profana är alla halvcirkelrunda (från 1500-talet finns åtminstone en ellipsformad). Både Bockstensmannens mantel och Leksandsmanteln är halvrunda. Den första av dem har ett stort urtag för huvudet och är hopsydd på ena axeln, vilket gör att den får ett mer klockformat utseende. Leksandsmanteln verkar ha hållits samman med en snodd över bröstet och saknar urtag för nacken. Båda modellerna har endast en söm, som sammanfogar två relativt smala stycken. Sömmen går alltså tvärs över ryggen, parallelt med den raka linjen på halvcirkeln om du förstår vad jag menar. Kilkostruktion är okänt och verkar vara en modern uppfinng, undvik den alltså, liksom allt formande av "axlar" på manteln. Jag har själv inte sytt någon mantel av Bockstenstyp och vet inte hur bekväm den är, men jag har två halvcirkelmantlar med snodd och de är mycket bekväma och det är bara mytbildning att man måste stå och hålla i snöret för att manteln inte ska åka bak och strypa en. För att det ska hända måste man ha dragit ut snodden så mycket att det är större risk att manteln åker av axlarna. Snodden ska alltså vara reglerbar och det kan åstadkommas på flera sätt: man kan ha två snören och knyta ihop, man kan ha en snodd som sitter fast på ena sidan och träs genom en ögla på andra sidan, man kan ha två snörhål på vardera sidan och låta ändarna hänga ner på ena sidan, man kan ha ett tygband som fästs med spännen/broscher etc. Tofsar är hur som helst populärt i änden på snoddarna.
Man brukar säga att manteln förvinner ur dräkten annat än som ceremoniellt plagg eller resplagg efter 1250 (Nörlund bl a), men det finns inget i min forskning som tyder på det då mantlar är mycket vanliga i testamenten. I bildmaterialet blir de emellertid ovanligare och man verkar mest ha tjockare plagg av samma typ som de andra plaggen. Från slutet av 1400-talet och början av 1500-talet kan man se kvinnomantlar som är rynkade mot en krage, jag har ännu inte funderat färdigt på hur de är konstruerade.
Fodra gärna din mantel förresten. Vanligast är gråverk, mård, kläde och andra ylletyger.

Eva Andersson
Eva Andersson

Inläggav Eva Andersson » 16 februari 2003, 10:26

Oops!
När jag läste om din fråga så såg jag att det stod vilken tid det gällde (jag är trött, min enda ursäkt) Då kan jag bara säga: strunta i det jag skrev ovan, det kan förhoppningsvis hjälpa någon annan och strunta dessutom i att göra en mantel. Vad du ska ha är en rock med ärmar.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Arild Krake » 16 februari 2003, 11:00

På de bilder från 1400 talet där jag funnit mantlar så har dessa varit knäppta.

Hugo van der Goes. Death of the Virgin. c.1480
http://www.brugge.be/jpgs/m51.jpg
http://gallery.euroweb.hu/art/g/goes/de ... ath_v4.jpg

här är en sida om ytterkläder från 1400 tal
http://www.companie-of-st-george.ch/sho ... ur_1.phtml

Hoppas att detta hjälper.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Arild Krake » 18 februari 2003, 01:49

Ytterligare en mantel. Denna är från 1475 och boken den är hämtad ifrån är antagligen från Stuttgart.

http://www3.ub.uni-heidelberg.de/ebind/ ... 142075.jpg

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Rohirrim » 7 januari 2007, 18:07

Eva: Du hjälpte mig i alla fall! [;)]
Det enda jag fortfarande undrar om mantlar är om det ännu fanns hellånga på 1300-talet? Estetiskt tycker jag det känns snyggare, framförallt då kjorteln ju var knälång. [:I]
Rohirrim

Inläggav Asgeirr » 8 januari 2007, 19:55

Det tycks av de bilder jag har studerat som att hellånga mantlar är förbehållna kyrkliga ämbetsmän och kvinnor.
Och det är ju vettigt då dessa mantlar är mindre praktiska.

Länk till bockstensmanteln btw: http://www.personal.utulsa.edu/~marc-ca ... kclok.html
Och Leksandsmantlen: http://www.personal.utulsa.edu/~marc-ca ... cclok.html
Asgeirr

Inläggav Miriama » 28 augusti 2010, 17:14

Hejsan, jag vill göra en mantel eller liknande ytterplagg, 1300-1400, kvinna, högre borgarklass. Jag har 4 m tyg. Går det historiskt korrekt att göra en halvcirkelmantel? Jag skulle gärna ha huva på den, någon som vet om det går? Eller finns det något bättre förslag på vad jag borde göra?
Tyget är tvåfärgsvävt, vinrött på ena sidan och grönt på andra, fick för mig att grönt inte var så vanlig färg på medeltiden? Borde jag alltså använda den röda sidan utåt och kanske fodra insidan? Går det att fodra i linne?

Tack för svar!

/Miriama
Miriama

Inläggav Johan Käll » 28 augusti 2010, 18:14

Det vanligaste verkar vara att ha en kraghuva under manteln, men de hade också en förkärlek att sy på huvor på alla möjliga plagg, so det är ju inte omöjligt. Grönt är kanske inte så vanligt, men inte otänkbart heller. Visst kan du ha grönt om du vill.

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav Karin » 28 augusti 2010, 20:49

Halvcirkel blir jättebra. Skippa huvan. Du har mer nytta av en struthätta (eller kraghuva som Johan kallar dem).

Karin
Karin

Inläggav Eric Hejdström » 28 augusti 2010, 22:45

Huva förekommer mestadels på sjömän under 1400-talet. Kan inte säga att jag minns någon annan typ av rockar eller liknande med huva under perioden.
Eric Hejdström

Inläggav Miriama » 31 augusti 2010, 10:06

Tack så mycket för er hjälp, nu vågar jag äntligen börja sy!
Miriama

Inläggav Ulfa » 17 november 2010, 21:43

Hej!

Använder en gammal tråd för detta:
Kämpar tappert med min 1100-talsdräkt och fnular just nu på hur jag ska göra min mantel. Vill ha en som ser ut som de i St. Albans:
http://www.abdn.ac.uk/~lib399/english/t ... s028.shtml
Jag antar att den är halvcirkelformad och inte fyrkantig som de medeltida. Någon som tror annat?

Mina funderingar kretsar kring exakt hur mantlarna är ihopsydda. Jag tänker att för att komma till det stiliga att de är längre där bak än där fram, har man sytt ihop manteln så att sömmen ligger lodrätt på ryggen och ett hål för huvudet lämnas när man syr ihop den. Någon med bra teorier? Kunskap?
Sedan har jag en fundering över de guldiga kanterna, är det siden som har sytts på för snygghet/styrka?

Tack för svar!
/Ylva
Ulfa

Återgå till Kläder och textila hantverk