av Eva Andersson » 19 februari 2003, 08:54
Jag _hade_ inte tänkt skriva något om detta, jag måste jobba istället, men jag _måste_!
Jag kan inte hitta några "kveivar" (använder också ordet kveiv, men hur fan gör du plural av det?)i det svenska skriftliga meterialet (iofs nämns det inte i norska diplom heller vad jag kan komma ihåg, men där finns de tju i litteraturen). Vare sig från den tid när det borde finnas eller någon annan tid, på latin eller svenska, i diplom eller litteratur (dock är min undersökning av litteratur långt ifrån komplett ännu). Och det finns inga bilder vad jag vet. I Hackås kyrka i Jämtland kan man se män i kveiv, men det låg ju i Norge! Nu är den period när kveiv är vanlig i "modedräkten" en period med mycket litet kyrkomålande i Sverige (de stora perioderna för kyrkobygge ligger innan och efter), men Dädesjö, från slutet av 1200-talet tycker man i alla fall borde ha haft några.
Jag kan ju inte dra några säkra slutsatser av det här, men man undrar ju om det är ännu ett exempel på att den norska aristokratin anammade den kontintala höviska kulturen och vi svenskar helt enkelt var lite "bonnigare".
Det här är en av de saker som jag funderar på för det avsnitt som redovisar klädesplagg i min avhandling.
Hittar ni svensak "kveivar" får ni _gärna_ höra av er.
Eva