...vad det gäller vikingatida dräkt i allmänhet anser jag egentligen att det bara finns en väg att gå om man vill vara <i>säker</i> på sin sak - det är att få tag på ursprungsrapporterna och läsa dem - KRITISKT. Carolyn Priest-Dorman har med det mesta i sin bibliografi (
http://www.cs.vassar.edu/~capriest/vikgarment.html). De flesta bibliotek brukar ha någon form av fjärrlånesystem.
Jag är medveten om att detta kan verka en <i>smula</i> överkursartat för den nyfrälste, men det lönar sig absolut. Min erfarenhet efter sissodär 12 år i "vuxenscojtingens" våld är att man bara blir osäkrare ju mer man lär sig - ett inte helt ovanligt fenomen - och lär sig nya saker gör man garanterat nästan varje dag om man ligger i.
Att gömma sig bakom andras slutsatser kan nog funka ett tag, eller för alltid, det beror på vart man vill komma med det hela, men i längden tenderar det att skapa uniformer och re-enactmentmoden - exemplen är många: D-väskor och "flappa-flappa" kjolar är bara två.
Själv tror jag på studiecirkelmetodiken: låna/skaffa fram bra litteratur, läs in er på den, jämför med vad som de facto finns bevarat och <b>DISKUTERA</b> med varandra. Att skaffa en hängselkjol med bra spännbucklor, en Yorkhuva, eller vad det nu är man vill ha, känns mycket bättre om man kan <b>motivera</b> varför man vill/ska/måste ha en (att "alla andra har en" gills inte här). Att bygga upp en "persona" som SCA-iterna gör är också en bra idé - alltså att söka bygga upp en dräkt baserad på källmaterial från, låt säga, en 50-års period. Stilar och moden förändrades sakta med <i>de förändrades</i> dock även då, när det begav sig. Så kan man komma långt, som ett plus får man fördjupa sig i sin hobby...
Sedan får man nog acceptera att man inte kan vara helt perfekt från början ifråga om dräkt och utrustning - men det är det ingen som någonsin kan bli, inte ens "re-enactment adeln" från England som ofta ger impulserna till de moden som florerar - det är också tolkningar...
<b>KOM IHÅG DET!!!</b>
Med kritiskt tänkande, motivation, kunskap <i>och</i> fantasi kommer man långt.
/N B
(Som plockar fram sina första, trådslitna bomullsbaserade dräkter ibland och förundras - det är alltid ett givet sätt att skapa perspektiv... [:I] )