kläder från vikingatid

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Mia » 10 mars 2003, 15:12

Vad som helst som finns därunder sjalen på Martinas bild menade jag, var kanske otydlig där [8D]
Mia

Inläggav Eva Andersson » 10 mars 2003, 15:18

Japp, Mannering var det hon hette. Det var in tressant, hon hade kollat på massa gubbar och typlogiserat, men vad som är absolut nytt vet ju inte jag som inte direkt har grävt ner mig i vare sig guldgubbar eller vikingatida dräkt.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Fågelblå » 4 februari 2004, 20:23

något jag har funderat litet på (jag vet, jag är jättelat så jag ahr inte orkat kolla upp ngt själv ännu) är vad vikingakvinnorna har under undersärkar och annat? ska göra ett specialarbete i skolan nu när jag ska sy en hel kvinnodräkt. förekom hängslekjolarna (itne flappa flappa) i linne också? elelr bara ylle? elelr var det tvärtom? *förvirringen är total*
Fågelblå

Inläggav Eva Andersson » 4 februari 2004, 20:29

Det finns ju bra information och svar på dessa frågor på Historiska Världars dräktsida.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Martina » 5 februari 2004, 16:56

I birkamaterialet finns åtminstone en linnekjol. Den är blå(!) Sedan finns ytterligare linnekjolar, vilka man inte riktigt vet huruvida man skall tolka som foder till en övre kjol eller ej.

/Martina
Martina

Inläggav Ebba » 11 februari 2004, 11:29

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Att gömma sig bakom andras slutsatser kan nog funka ett tag, eller för alltid, det beror på vart man vill komma med det hela, men i längden tenderar det att skapa uniformer och re-enactmentmoden - exemplen är många: D-väskor och "flappa-flappa" kjolar är bara två.

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Vad menas med D-väskor?

<b>Ändring:</b>
Svaret på detta hamnade längre och längre ifrån ursprungsfrågan och finns därför [url="http://www.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1085"]i den här tråden[/url] istället. De tidigare efterföljande inläggen i denna tråd har raderats för att slippa dubletter.
/Angus
Ebba

Föregående

Återgå till Kläder och textila hantverk