Västgötaskolans guldkorn del 1-4

Detta forum är för diskussioner om historisk forskning relevant för återskapande av historia.

Inläggav Lasse C » 3 oktober 2005, 15:15

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Matti</i>

Vet du vad den mer exakta dateringen på det där hjulkorset är Tyr? Är mycket intresserad av möjliga tecken på tidigt kristet inflytande.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Rätta mig gärna om jag har fel (vilket inträffar med en irriterande regelbundenhet), men visst är hjulkorset också en gammal solsymbol, och därmed även förkristen? Som möjligt tecken på tidigt kristet inflytande känns det i så fall lite tveksamt.

LC
Lasse C

Inläggav Tyr » 3 oktober 2005, 15:19

Sankt Sigfrids källa och Olof skötkonungs grav finns på ett
kopparstick av W. Swidde från 1694.

Där kan man läsa i översättning från latin

<i>Sankt Sigfrids källa vid Husaby kloster i Kinne härad i Västergötland, i vilken Olof Skötkonung döptes av Sigfrid år 1012</i>

<i>Konung Olof Skötkonungs och hans gemåls gravvårdar på Husaby kyrkogård vid den sida av kyrkan, där tornet reser sig</i>
Tyr

Inläggav Tyr » 3 oktober 2005, 15:36

<b><font color="red"><font size="4">Del 4. När Sverige blev kristet</font id="size4"></font id="red"></b>
Bild
<b>Detalj av dopfunt från Väring Västergötland </b>
Lägg märke till drakhuvudet, korset och liljestenen.
En historiebeskrivning av Kristendomens ankomst?

Se på ytterliggare 223 medeltida dopfuntar från V-G!
[url]http://www.historiska.se/medeltidbild/sok/guide.asp?sida=2&sakord=dopfunt&landskap=Västergötland&listtyp=objekt[/url]
<i>Markera hela adressen, kopiera den,klistra in den i adress-
fältet, klicka sedan enter(forumkoden reagerade förmodligen
fel p.g.a ä:et i Västergötland).</i>
Klicka på resultat, därefter dyker 9 sidor medeltida dopfuntar upp.
Mina favoriter är Vättaks(sid.9) och Ottravads(sid.6)

Så har vi kommit fram till det som jag tycker är Västgötaskolans
starkaste argument, Sveriges kristnande. Man brukar räkna till
517 medeltida kyrkor i Västergötland!!! Västergötland kristnas
först, kungen är kristen, man bygger mängder med kyrkor. Vad
gör man i Uppland? Jo, man ristar runstenar fast vikingatiden
redan är över(de flesta av Upplands runstenar är från kristen tid).
Jag har sett många skruvade versioner om varför man ristade alla
dessa runstenar. Här havererar Sveaskolan fullständigt. Kungen
skulle alltså blivit osams med svearna och flyttat tillbaka till
Kinnekulle p.g.a. att han var kristen, men han skulle fortfarande
vara accepterad som kung bland upplänningarna. Hur ser det ut i
praktiken, jag kan inte i min livligaste fantasi få det att gå ihop.
Varför utsåg man inte en ny kung i Uppland om makten fanns där i
sådana fall?
Efter Olof Skötkonung kommer alla svenska kungar från Västergötland
och Östergötland under flera hundra år.

Jag citerar Dag Stålsjö:
<font color="navy">Den engelske, numera i Sverige verksamme, professorn Peter Sawyer
anmärkte under den första dagens guidning i Västergötlands
fornbygder, hur påfallande ofta det var som kyrkplatser sammanföll
med storhögar från vikingatiden. han utgick från att man i Uppsala
och på Riksantikvarieämbetet i Stockholm studerat detta förhållande
och upprättat kartor över de platser där sambandet är uppenbart.
När han begärde få ta del av dem fick han svaret (som dröjde) att
kartorna inte stod att finna och det var tveksamt om de ens
existerade! Det förelåg inget större intresse att studera
hedendom - kristendom där denna process började.</font id="navy">
Hämtat ur"Svearikets Vagga" av Dag Stålsjö 1983
Tyr

Inläggav Tyr » 4 oktober 2005, 08:32

<b>Datering av liljestenar</b>

Dopfunten från Väring anses vara från 1100-talet.
Liljestenen som finns avbildad på dopfunten ser
ut att höra till de senare varianterna med utvecklade
slingornament.
Om vi antar att det har funnits någon slags utveckling
på området landar vi på 1000-talet och tidigare.
Hur mycket tidigare?
På några av liljestenarna förekommer klotter i form av
runskrift. Klottren är klumpigt utförda och uppenbart
senare och sekundära.
Tyr

Inläggav Matti » 4 oktober 2005, 15:52

Tja, Svearna tillsatte bland annat Blot-Sven och han var mig veterligt upplänning. Att kungarna var accepterade i Uppland berodde nog på att alla inte var hedningar i Uppland. I och med att Erik Segersäll hade anlagt Sigtuna på sent 900-tal med en tydlig kyrklig vinkling så tyder det på att det fanns stormän och kvinnor i Uppland som höll på den nya religionen. Annars torde inte Sigtuna ha kunnat stå kvar utan befästningar som staden verkade vara.
Vad som skiljde Uppland var att här fanns en stark falang som var hednatroende, inte att alla var hedningar.
Sedan så verkar det ha funnits vissa hämningar om hur man kunde förfara med en kung i praktiken. Även om man ogillade kungen kunde man inte automatiskt göra sig av med honom. Man kunde strunta i honom, men inte byta förrän han dog. Logik bakom går kanske inte att förstå, men det tidiga kungaväldets mekanismer är höljda i dunkel.
Matti

Inläggav Tyr » 4 oktober 2005, 16:14

Tja, mekanismer höljda i dunkel sa Bull.
Vad tror du om Askeberga?

Bild
Stavkorshäll i Råda Lidköping
En föregångare till liljestenarna eller bara en
förenkling?
Tyr

Inläggav Tyr » 4 oktober 2005, 16:16

Bild
Liljesten från Husaby.
Den felande länken?
Tyr

Inläggav Tyr » 4 oktober 2005, 16:28

Bild
Liljesten från Fullösa.
Nu börjar det hända grejer.
Någon lilja ser jag inte, däremot livets träd.

Vi ser återigen trappan upp mot himlen från golgata.
Jesus kors är korset i mitten som har vuxit ut rejält.
Jesu död och uppståndelse, drömmen om ett evigt liv.
men vad ser vi under golgatatrappan, en stor stjärna?
Den kanske symboliserar ljuset.
<i>"Jag är världens ljus. Om du följer mig, ska du inte vandra
i mörkret utan ha livets ljus"</i>
Tyr

Inläggav Admin » 5 oktober 2005, 08:16

Denna tråd har väldigt lite med återskapande av historia att göra, så jag skickar inom kort vidare till "Diverse skvaller".

/Henrik, admin
Admin

Inläggav mah-kahn » 5 oktober 2005, 09:22

Admin - kanske en dum fråga, men är inte detta just forskning, mer än skvaller? (Jag känner att jag har inte hundra koll på hur Foskningsforumet är tänkt, eller hur det modereras).

Anyway - tillbaka on topic - Det har bevisligen funnits kristen påverkan i Västergötland samtidigt som det funnits i Uppland. Det vore intressant att se någon slags jämförelse mellan både arkeologiska fynd och skriftliga källor för att utröna "från vilket håll" landet kristnades.

Jag har nämligen en fundering om att (EDIT: Irländska) keltiska kristna, som var kända för sin missionsiver, kan ha varit sisådär 200-300 år före Ansgar, men jag har inte direkt drivor med fynd för att backa upp ett sådant påstående.
mah-kahn

Inläggav Gorm » 5 oktober 2005, 09:36

Vad är det som säger att landet kristnades från något håll? I Mälardalen omtalas Ansgar och kyrkan i Hamburg-Bremen men ser man till t ex runstenskorsen så kan mam se en brittisk påverkan. Vad säger att det inte kunde vara samma sak i Götalandskapen? Problemet med de skriftliga källorna om Ansgar är att de är framställda för att beskriva Hamburgsstiftets historia och vilket innebär att man framställt andra kyrkor på ett mer negativt sätt än vad som var sant.

/Johan
Gorm

Inläggav Lasse C » 5 oktober 2005, 10:14

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Admin</i>

Denna tråd har väldigt lite med återskapande av historia att göra, så jag skickar inom kort vidare till "Diverse skvaller".
/Henrik, admin<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Jag har intrycket att den här tråden vill diskutera saker som den s k "Västgötaskolan" (jag tycker själv att den benämningen är rätt fånig) för fram och hur man från ett forskningsperspektiv ser/kan se på dem. Inte för att jag vill vara motvalls i onödan, men rubriken på den här sektionen <u><b>är</b></u> ju ändå just "Forskning", så nog hör det väl hemma här?

Vad gäller kopplingen till återskapande av historia så är väl ändå den kunskap som forskning (och diskussion om den) kan ge själva grundvalen för återskapande - om inte jag har missförstått det hela? [;)]

Lasse c
Lasse C

Inläggav Sternschild » 5 oktober 2005, 11:45

Man kan tycka vad man vill om Västgötaskolan, Tyr's sätt att presentera sina tankar etc. men att rubricera tråden såsom skvaller är inte rättvist
Sternschild

Inläggav Admin » 5 oktober 2005, 14:23

<b>Lasse C</b>, <b>Mah-Kahn </b>och <b>Sternschild</b>:

Jag citerar det som står under rubriken "Forskning":

<i>Detta forum är för diskussioner om historisk forskning relevant för återskapande av historia.</i>

Jag är inte helt säker på vilket sätt Västgötaskolans åsikter har att göra med återskapande av historia, men nu har ju tråden fått lite mer på fötterna än att bara en enskild användare lägger ut sitt eget material så det kan diskuteras i alla fall.

Det är tydligt att forumet saknar vissa områden som en del användare är intresserade av. Att något hamnar i "Diverse skvaller" betyder rent formellt att det ligger utanför forumets allmäna område. Kanske skulle behövas ett forum för "seriösa diskussioner" också?

/Henrik, admin
Admin

Inläggav Sternschild » 5 oktober 2005, 15:05

Hör inte till den här tråden på sätt o vis, men kanske en grupp för "Övriga diskusioner" skulle passa att lägga den här tråden i. Det finns mycket folk vill prata om som ligger i gränsen mellan vad som är rumsren forskning o kanske forskning, gör en plats där Kensington, Atlantis o Västgötar får diskutera. Troja var oxå myt en gång.
Sedan får det ju helt klart finnas en gräns för stollerier o ivranden...[8]
Sternschild

FöregåendeNästa

Återgå till Forskning