Köpa tyg

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Köpa tyg

Inläggav Tor » 11 december 2002, 00:10

Var får man tag på tyger som känns medeltida (inget handvävt ändå) finns det några bra butiker? Linnetyg och ylle är det jag söker efter!

// Tor
Tor

Inläggav Vix Hq » 11 december 2002, 01:55

Om du bor i närheten av Stockholm så är Sundbybergs Textilcenter ett hett tips. Det är det första stället jag åker till så fort jag är i Stockholm!
/Vix.
Vix Hq

Inläggav Tor » 11 december 2002, 11:05

Jag har varit där, det var svårt att hitta rätt. Men kanske jag inte riktigt visste vad jag ville ha då, men jag ska nog åka förbi där och titta in någon gång, tyvärr bor man ju fel i förhållandde till STHLM så det dröjer nog. Finns det något bra på nätet?
Vad tar de för linne i sumpan? Är det nån idé att beställa därifrån?

// Tor
Tor

Inläggav Arild Krake » 11 december 2002, 11:06

Handelsgillet har bra tyger. Vist kostar det lite extra, men smakar det så kostardet.
http://www.student.lu.se/~kem97ram/index.htm
Här är en liten text från deras sida. "När man arbetar med att levandegöra historia så vill man att det ska vara så riktigt som möjligt. Svårigheten är att veta vad som är rätt och fel. Under årens lopp har vi letat med ljus och lykta efter tyger som "känns rätt". Sökandet tog oss till England där vi fick kontakt med Dave Rushworth. Dave är dräktkonstruktör och har arbetat med att återskapa historiska dräkter i över 15 år. Han hade samma problem som vi med att hitta rätt sorts tyger i början. Det löste han genom att ta kontakt med ett engelskt väveri. I dag väver och färgar väveriet ylletyger anpassade till historiska dräkter åt honom. Många av tygfärgerna är framtagna från bevarade plagg."

Annars har även Ikea ylle tyg som oftast är bra till hosor( valkningen varierar dock från parti till parti så iblabd är tygerna lite för stela). De färger som jag har sett där är naturvitt, gtått, natursvart och senast jusblåt, det kostar 149:- m. Ikea har även linnetyg men enligt mitt tycke så är det lite för mycket ogämnheter i det. Men det kanske ger en mera handgord effeckt?
Arild Krake

Inläggav Tor » 11 december 2002, 11:12

Hmm. Köpa medeltidstyger på ikea, det låter det. Men varför inte. Har du köpt tyger hos handelsgillet? Är det värt att betala såpass mycket mer, för lite bättre tyger?

// Tor
Tor

Inläggav Martina » 17 december 2002, 20:02

Hej!
Jag har redan svarat en gång på din fråga, men tyvärr gjorde jag det fel kväll, precis innan forumet blev hackat, så här kommer svaret en gång till:
Det beror helt på vad man tänker sy, hur van och duktig man är samt på hur seriöst man tänker göra ett plagg.
Att köpa specialvävt tyg från Handelsgillet för 250:-/m och sedan klippa ut ett Sofias Atalje-mönster, sy ihop bitarna med polyestertråd och fålla på maskin, alt. sy dit ett maskinvävt dekorationsband, det är både sorgligt och tragiskt. Har man däremot som föresats att komma medeltiden så nära som möjligt, då skall man absolut köpa från Handelsgillet, rekommenderar dem jättemycket!!! Men då skall också mönstret vara så tidstroget som möjligt, man skall använda linne- eller ulltråd och sy åtminstone alla synliga sömmar för hand.
Har du inte sytt så mycket innan eller känner dig lite osäker, så är både Sumpan och IKEA jättebra alternativ (IKEAS ylletyg håller dessutom hög kvalitet!) Röda korset kan man också fynda på, är du osäker på om ett tyg innehåller polyester eller ej så kan du testa med en tändare. Bränn lite i kanten på tyget, och smula sedan sönder sotet. Blir det till stoft som luktar bränt hår är det ull, men bildas det hårda klumpar så är det polyester. Många tyger består av blandningar, då uppträder båda fenomenen! Siden uppför sig som ull då man bränner det. För att "avslöja" linne kan man förresten droppa lite matolja på tyget, bomull blir genomskinligt medan linnet behåller sin färg.
Hoppas detta var till någon hjälp!

MVH

Martina
Martina

Inläggav Tor » 18 december 2002, 19:08

Jag hade tänkt att vara halvseriös, Sy synliga fållar förhand (men lintråd) Men eftersom jag har en uppsjä med kläder som behövs sy så funderar jag på att fuska med maskin på visa delar. Men det är inte bestämt ännu. Om man går in i en "vanlig" tygbutik, hur ska man se om de är bra för medeltidsdräkter, är det något mer än om det känns fleecigt eller kan man se tydliga fel på väven som man kan störa sej på? Är det värt att sy allt förhand?
Tor

Inläggav Vix Hq » 19 december 2002, 00:58

Jag håller med tidigare inlägg; man kan göra fantastiska fynd i Sumpan, men det är en fördel om man vet vad man vill ha...

Jag är ingen duktig vävare, så att jag tänker inte ge mig in på att försöka förklara olika vävtyper som använts...det finns det säkert någon annan som har bättre koll på här [:)]! Vanligt tuskaft, olika kypertbindningar och lite annat smått och gott har man använt länge. Men jag antar att det inte säger så mycket för den som inte kan väva...

Men jag skulle inte köpa något som känns fleecigt; det ska vara ull! Helst 100% om man kan få tag i det! Det finns inget mer fantastiskt material IMHO!!! Vad jag har hört så finns det exempel på att man har ruggat upp tygerna ibland så de får en lite mer luddig yta, men för det mesta syns trådarna i tyget (i alla fall på de tygsnuttar som arkeologerna gräver upp). Om det inte är valkat vill säga.

De som kan sånt här kan se om tyget är "felaktigt", men på lajv brukar det väl för det mesta fungera med "Ser det OK ut på 2 meters håll så duger det." Det där med historiskt välliknande är ju alltid en fråga om grader och nivåer...

Personligen tycker jag att det är värt att sy för hand! Men så tycker jag ju att det är vansinnigt roligt att handsy! Har man lagt ned både tid och pengar på tyg och mönsterefterforskningar så är det lite trist att slänga ihop nåt på maskin.

Men det hela är förstås en fråga om tid... Jag slarvar rätt mycket med lajvkläder (maskinsyr alla osynliga sömmar)...

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Martina » 19 december 2002, 09:55

Tips!
Just nu säljer Rusta (åtminstone här i Växjö) plädar i 100% ull. De finns i olika färger såsom grått, oxblod, lila, beige, brunt, grönt samt olika randningar, är 130x190 cm och kostar 149:-
Kypertbindning, tunn, fin kvalité.

Vem har sagt att allt tyg säljs på rulle?

MVH

Martina
Martina

Inläggav Admin » 19 december 2002, 10:53

"Vad jag har hört så finns det exempel på att man har ruggat upp tygerna ibland så de får en lite mer luddig yta, men för det mesta syns trådarna i tyget (i alla fall på de tygsnuttar som arkeologerna gräver upp). Om det inte är valkat vill säga."

Det verkar vara en tendens från mindre behandlat tyg (tidig medeltid) till mer behandlat tyg (sen medeltid). I fynden från utgrävningarna i London tycker sig forkarna kunna spåra en förändring i det att senmedeltidens tyger har mer efterbehandling (ofta 20 olika personer/yrken efter vävaren) som gör olika saker med tyget. T ex överskärning, valkning, ruggning etc. Detta har nästan alltid effekten att trådarna i tyget inte syns, det blir nästan blankt, och såvitt jag har förstått har de tyger som bedöms som högkvalitativa under senmedeltid just dessa egenskaper. De är alltså nästan blanka efter borstning och glättning.

Under vikingatid (om man hoppar tillbaks några hundra år) använder man sig istället av vävtekniker som diamantkypert etc för att avsiktligt få fram en struktur i tygets yta. Då detta blir helt meningslöst under senmedeltid ser man också en återgång till "enklare" vävmetoder som tuskaft etc. Förmodligen kan någon av textilexperterna både säga mer och rätta mig :)

/Henrik Summanen
Admin

Inläggav Ingifridh » 27 december 2002, 10:37

Om man inte är "helseriös" utan bara vill efterlikan medeltiden och bor i Skåne, så kan man handla tyg på Gittes Tygkälla. Är väl ungefär i klass med Sundbybergs Textilcentrum ochj IKEA...... Säljer även på postorder och man kan beställa tygprover om man vill.

GITTES TYGKÄLLA AB
Gälltoftav 1
291 14 Rinkaby
tel 044-225012
info snabela gittesstuvkalla punkt se
http://www.gittesstuvkalla.se
Ingifridh

Inläggav Tor » 27 december 2002, 20:48

i ooch för sig kostar gittes linnetyger i stort sett lika mycket som Handelsgillets... Så då köper jag hellre på Handelsgillet. Men tack för tipset!
Tor

Inläggav Smidefix » 4 januari 2003, 17:29

Jag beundrar er som har tid att sitta och handsy alla era grejor...
Dock tror jag att om de forntida hantverkarna kunde så skulle de ha använt moderna verktyg...

Jag tycker att det är helt ok att maskinsy, då det är viktigare att komma igång och behålla sitt intresse istället för att starta ett projekt som tar lååång tid att avsluta.
Sen kan man ju alltid utvecklas, eller hur?

Vadmal och linne kan köpas hos Harrys arbetskläder!
Ring och be om varuprover så skickar han det till er.

www.harrysarbetsklader.com

För övrigt välkommna till Gotland vecka 32!

Mikael
Smidefix

Inläggav Vix Hq » 5 januari 2003, 02:40

Instämmer helt!
Självklart ska man inte sitta och handsy om man inte tycker det är kul! Ge inte efter för grupptrycket! [:p]

Tycker man att det är skoj att handsy (och har tid...är själv arkeolog i utbildningen sista stadier = massor av tid!) är det värt att göra det; blir det ett tvång -- strunta i det!

Ett fabriksvävt, syntetiskt färgat tyg (om än historiskt välliknande [;)]) är fortfarande en modern produkt. Själva tyget blir inte mer "äkta" för att man handsyr. Möjligen <i>ser </i>det mer äkta ut. Det kan bli väldigt paradoxalt om man drar det här med "autentiskt" tillräckligt långt! Man kan ju spinna sin egen ull och väva sitt eget tyg, men vad gör man när man inser att den mesta ullen som finns att få idag är långt ifrån densamma som förr?!

Man kan bli knäpp för mindre![xx(]

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Smidefix » 5 januari 2003, 11:25

Tack Vix Hq!
Vi verkar vara helt överens!

För att ytterligare visa min sak vill jag ta upp följande exempel:

Exempel 1
Vad det gäller tygerna så vad jag kan förstå så var det inte möjligt att väva med sådan bredd som 150 cm. Bredden var väl snarare 50 till 70 cm. Med detta så borde man alltså inte köpa tyger på större bredd. Det ger ju en lite annan syn på detta med mönster.

Exempel 2
Många vill ha en ringbrynja eller ringbrynjehuva.
Skulle man vara trogen de ursprungliga teknikerna så skulle en ringbrynja kosta flera 10 000 kronor. Att göra den själv är knappast möjligt om man inte har särskild utrustning och erfarenhet.
Likadant med andra ytrustningsdetaljer som svärd, knivar mm.

Jag tycker att en lämplig ambitionsnivå är att använda tillräckligt autentiska tyger, typ Sofias mönster och maskin till sin första utstyrsel.
Om man sedan har kvar intresset så kan man med lite inspiration av andra plus sin egen erfarenhet göra mycket mera avancerade saker.
Likadant med utrustningsdetaljer.

Krångla inte till det för mycket Tor!

Mikael
Smidefix

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk