Rutigt tyg

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Rutigt tyg

Inläggav Lena » 21 januari 2003, 09:57

Hej!

Hur är det egentligen med rutiga tyger under medeltiden? Jag har hört allt från att det var populärt/tämligen vanligt (Piponnier - Dress in the Middle Ages) till att det var ett "lågstatus-tyg" som bara användes av de marginaliserade såsom spelmän och gycklare, för att sedan tas upp bland de unga rika modelejonen (föreläsning av Desiree Roslin, Medeltidsveckan -02). Några rutiga tyger har ju hittats i London, men fynden i sig säger ju inget om de sociala aspekterna.

Jag hoppas någon här kan ge mig mera klarhet. Jag har ett rutigt tyg* som jag gärna vill använda till något, och om det inte är ok för medelklass-status under sent 1200-tal/tidigt 1300-tal, så får det väl ligga tills jag får för mig att vara järnåldersdam...

Vänligen
Lena

*: Kan ses i Reenactment-mappen på sidan http://uk.photos.yahoo.com/lenastrid
Lena

Inläggav Eva Andersson » 22 januari 2003, 09:41

Hej!
Jag har naturligtvis inget definitvt svar, vem har det? I svenska och norska källor nämns inte rutigt tyg, men väl "mixti coloris" eller någonliknande benämning som betyder mönstrat tyg. Problemet är ju att det kan vara vilket mönster som helst, randigt vet man var vanligt till exempel. Jag skulle om jag var du, lita mer på vad Piponnier och mane skriver eftersom de båda är etablerade dräktforskare som andra forskare oftahänvisar till. Jag har själv varit och lyssnat på Koslin och tycker att hon har bra föreläsningar (på en populär nivå)och jag vet att hon arbetar på ett textilinstitut i New York, men jag har aldrig sett vad hon publicerat och aldrig sett att andra forskare refererar till henne. Hennes avhandling (från 1999) handlar om klädseln inom religiösa ordnar och är från University of New York, men jag har inte läst den. Rent allmänt kan sägas att amerikanska avhandlingar närmast motsvarar våra licentiatsavhandlingar (i vissa fall sanrare ett mellanting mellan en D-uppsats och en lic.)och alltså inte kräver lika mycket forskning som en svensk (eller tysk) doktoravhandling.

Här finns bilder på rutiga dräkter från 1300-talets andra hälft, och det rör sig definitvt om en högreståndsmiljö:
http://sca-garb.freeservers.com/articles/plaidcote.html

Hoppas det hjälper något, det är snyggt med rutigt. Rutiga hosor förekommer förresten i illuminationer från Falndern och Burgund under 1400-talet.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Arild Krake » 22 januari 2003, 12:45

På bilderna med rutiga tyger ser det ut som om tygerna ligger på skrådden. Är det så att man liksom på hosorna sydde cothadier på skrådden för en bättre passform?
Mycket intressant.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Eva Andersson » 22 januari 2003, 13:56

Tja för mig verkar det vara det enda rimliga i alla fall vad det gäller de rutiga, det är _mycket _ svårare att göra schyssta diagonalrutor när man väver. Problemet kan var när man ska göra cotehardier till kvinnor, att tygbredden inte räcker till för att lägga ut mönstret på diagonalen, men min vän Sia som är säkert 1.80 lyckades med detta och flesta av oss är ju lite mindre än så. Beaktar man då att det fanns både smalare och bredare tygbredder under medeltiden så kan man ju tänka sig att ett evenutellt skarva saker i rutigt siden (om nu det är aktuellt) men strunta i det vad det gäller ylle.

Eva, som vill ha en rutig cotehardie, men tycker att hon är för tjock[:)]
Eva Andersson

Inläggav Ingifridh » 27 januari 2003, 14:37

Hej!

Rutigt och randigt på vikingatiden? Jag är väldigt nyfiken på just detta. Visst fanns det väl rutigt och randigt tyg på vikingatiden? Eller? Vikingarna var ju en "runda" i England och härjade och kelterna hade ju rutiga tyger.... Jag kan ju vara helt fel på det, så därför frågar jag här. Hur var det egentligen?

Jag vill nämligen gärna sy en vikingadräkt i rutigt eller randigt tyg men känner mej lite osäker på hur det egentligen förhåller sig med vikingar och rutiga/randiga tyger. Enfärgat ylletyg blir lite tråkigt i längden...

Ingifridh
Ingifridh

Inläggav Karin » 27 januari 2003, 15:44

Jag har ett vagt minne (som kanske någon mer insatt kan bekräfta eller dementera) av att Inga Hägg hittade en randig särk i Birka.
Karin

Inläggav Halvor » 10 december 2005, 02:30

Bare for å ta opp igjen en gammel tråd... Jeg vet at det fantes rutete stoff på middelalder, men hva med "tråd-ruter"? Dvs. stoff der det er en enkelt tråd i renning og innslag som lager rutene, og ikke at heler ruten har en annen farge. noen som har sett noe?

Halvor
Halvor

Inläggav Arild Krake » 10 december 2005, 13:27

Halvor. I "Woven into the Earth" på sidan 73-73 kan du läsa om det rutiga tyg man funnit på Grönland.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Sunniva Saksvik » 10 december 2005, 23:51

Sunniva Saksvik

Inläggav Halvor » 11 december 2005, 03:15

grøss...rutete silkefløyel...jaja, god smak er ikke universelt. jeg tror jeg syr meg en syrkot i rutete ull, jeg...med god samvittighet.

halvor
Halvor

Inläggav Johan Käll » 11 december 2005, 14:44

Det finns fynd av randigt tyg åtminstone på lödöse museum som är daterat medeltid.
Johan Käll

Inläggav Halvor » 11 december 2005, 14:57

Ja, man har funnet en komplett, bredstipete kjortel fra uvdal, datert til seint 1200-tall. Bare synd det er så vanskelig å få tak i. Bare se på manessa...striper i hytt og vær.
Halvor

Inläggav Matti » 12 december 2005, 22:10

Tja, egentligen borde väl Vix svara på detta och hon kanske gör det senare...

Rutiga tyger är kända sedan åtminstone äldre järnålder, det äldsta fyndet är schackrutigt. Teknik och sånt kan vix bättre. De poppar upp hela tiden och har nog varit betydligt vanligare än vad man kan tro om man ser på re-enactors. Har själv en rutig kaftan... Skall skaffa mer rutigt bara för att poängtera ;)
Matti

Inläggav Meginthor » 6 januari 2006, 20:46

Vet någon vart man kan få tag på helylle vävt i det mönstret som man ser på den sovande kvinnans täcke: http://www.wga.hu/frames-e.html?/html/s ... dream.html I Skottland vet jag att man kan hitta liknande men jag har inte sett något i Sverige enligt mitt minne.

Mvh
Gustav som kanske kan sova gott på nätterna hädanefter...
Meginthor

Inläggav Max Gullberg » 7 januari 2006, 00:36

Ser ut att vara en man tycker jag.. St: Martin låter som en man inte annat [:p]
Max Gullberg

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk