Långsvärd

Här kan du annonsera om du vill köpa något.

Inläggav Edvin » 3 oktober 2006, 15:55

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by _Archaon_</i>

Skulle kolla in www.kovex-ars.cz vi är flera i Östra Aros Svärdsmän som använder dessa och de har hållit helt förträffligt.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Någon som vet vad deras vikingagrejer väger? Har varit på jakt efter ett nytt blankvapensvärd ett tag men vill helst komma under 2-3000:-. För mycket andra saker som äter upp pengarna nu och gamla illklang börjar ge upp.
Edvin

Inläggav Todd » 4 oktober 2006, 14:26

Martin & NicoCarro

Jag har nu sett hans grejor och kan konstatera att han har en lång väg kvar att gå för att kunna jämnföras med Peter Jonsson.

Ni båda borde sätta er in ämnet djupare innan ni gör så pass storvulna utlåtande. Just här på HV finns det en djup källa av information som behandlar olika aspekter på svärdsbruk och därtill en mängd knappologer som gärna ställer sina kunskaper till förfogande, det kan vara bra att börja i den änden kanske?

Vidare så blir man rätt konfunderad över er bådas förhållande till blankvapen då ni med adjketiv så som de nedan saxade beskriver hur ni känner?

"knivar av varierande slag och form och de är onani/dreggel-kaliber på dem."

"onanifaktor på hög nivå specielt på de Keltiska offerdolkarna...*slickar sig om läpparna*"´

Jag vet inte hur gamla ni är, men boffers eller blunts är nog det säkraste allternativet både för er omgivining.

Kika på här www.jelldragon.com de har bra grejor som är bluntade.

/Todd
Todd

Inläggav Olov » 4 oktober 2006, 15:38

Jag kollade just på Jelldragon och deras SG1128 Embleton Sword för €495. Det ser väldigt likt det som finns på http://www.swords.cz/onehalf.html , men är väldigt mycket billigare. Om jag inte är helt felinformerad är det Pavel Moc som ligger bakom den sidan. Av vad jag har förstått ska ha hålla hög klass. Om jag har fel får ni gärna rätta mig.
Olov

Inläggav Todd » 4 oktober 2006, 17:05

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Olov</i>

Jag kollade just på Jelldragon och deras SG1128 Embleton Sword för €495. Det ser väldigt likt det som finns på http://www.swords.cz/onehalf.html, men är väldigt mycket billigare. Om jag inte är helt felinformerad är det Pavel Moc som ligger bakom den sidan. Av vad jag har förstått ska ha hålla hög klass. Om jag har fel får ni gärna rätta mig.

Olov,

Embleton svärdet togs fram till en beställning från Gary Embleton (han är illustratör av bla Osprey böcker och författare till bla "The Medieval Soldier" startade Company of Saynte George etc etc. Det gjordes av Pavel Moc, jag tror inte att Jelling dragons version kan mäta sig med Pavels. Jelling dragon gör blunts dvs stålvapen för re-enacment strid utan vass egg, så de har väl gjort sin tolkning i en blunt version antar jag.

Vill du jämnföra svärd och smeder/tillverkare så gå till
http://www.myarmoury.com/reviews.html

Ha det bra
Todd
Todd

Inläggav Hammarsten » 4 oktober 2006, 17:16

Tack för alla dom svaren,ska kolla runt lite.
Hammarsten

Inläggav Olov » 4 oktober 2006, 18:53

Todd: Är http://www.swords.cz Pavels hemsida?
Båda varianterna av Embletons svärd, som är med på den sidan som jag länkade längre upp, är med på prislistan som finns på den hemsidan. Där står det också att det går att beställa alla modeller bluntade eller vassa. Problemet är ju att hemsidan är på tjeckiska, så jag har lite svårt att förstå vad det står på den. (: Om de går att beställa blir det mycket billigare att beställa från Swords.cz än Jelldragon. €240 mot €495.
Olov

Inläggav Todd » 5 oktober 2006, 08:15

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Olov</i>

Todd: Är http://www.swords.cz Pavels hemsida?
Båda varianterna av Embletons svärd, som är med på den sidan som jag länkade längre upp, är med på prislistan som finns på den hemsidan. Där står det också att det går att beställa alla modeller bluntade eller vassa. Problemet är ju att hemsidan är på tjeckiska, så jag har lite svårt att förstå vad det står på den. (: Om de går att beställa blir det mycket billigare att beställa från Swords.cz än Jelldragon. €240 mot €495.

Olov,

Har du mailat dem och frågat om de kan ge dig informationen på engelska?

Ja det är Pavels sida, men jag vet inte längre hur pass verksam Pavel är?
Kika på det utlåtande som finns på denna sida www.myarmoury.com/reviews.html de ger dig en fingervisning på vad du får för pengarna. Som du ser så finns varken Paul Chen eller Jelling Dragon med där eftersom de inte riktigt håller måttet vad gäller historisk autensitet.

Har du bestämt vad du skall ha svärdet till? Dvs. hänga på väggen, reenactment, hugg övningar eller battle renactment?

Om ditt svar är JA på de tre första påståeenden så är nedan förslag
ett bra entry svärd som inte kostar skjortan:
www.albion-swords.com/swords/albion/swo ... squire.htm

Om du skall hålla på med battle renactment (bluntade svärd) så är www.jelldragon.com eller www.paul-binns-swords.co.uk helt ok.

Jag tycker att skall börja med att bestämma dig för en modell på det svärd du vill ha använd dig av Oakeshott typologi www.oakeshott.org/typo.html som referens, kika även på Björns snabbkurs i svärdsköp http://bjorn.foxtail.nu/swords.htm och fråga tillsist runt lite på nedan forum avseende leveranstider och kvalitet etc.
http://swordforum.com/
eller http://www.myarmoury.com/talk/

Lycka till
Todd[:)]
Todd

Inläggav Skeggox » 5 oktober 2006, 10:35

Bara ett litet inlägg om Pavel Moc då jag har haft med honom att göra; han är mycket aktiv just nu och personligen tycker jag han är en av de mest attraktiva valen vid mediumkostnads-svärd idag - mycket bra priser för nivån av kvalitet (som är hög), snabb leveranstid och han gör också säkra blunts om man vill ha något snyggare än en Paul Chen. Den enda nackdelen med honom är att hans engelska är rätt dålig.
Jag har en beställning på en typ XVI.3 på ingång från honom.
Skeggox

Inläggav Olov » 5 oktober 2006, 11:45

Todd: Jag är inte på jakt efter svärd just nu, men när jag ska beställa mig ett svärd blir det nog Albion skulle jag tro. Men först blir det en beställning på två messer från en kompis. När jag vinner på lotto kommer jag beställa Svante Nilsson Sture-svärdet.
Tack för tipsen iaf. (:
Olov

Inläggav Micke aka Bengan » 5 oktober 2006, 12:19

Jag hade nöjet att besöka Pavel i hans verkstad förra hösten. Tyvärr hade han inget till salu just då och kunde inte heller ta upp beställningar, för han var upptagen med att leverera inför Hastings.

De blundate svärden verkade mycket slitstarka. Parerstängerna var inte infästa enligt "korrekta" metoder, utan lite modifierat för ökad hållbarhet. Det är dock inget som syns när lädret är monterat. Balansen var väl som bluntade svärd av mellankvaliteten oftast är, d.v.s. med för mycket vikt i bladen.

Jag fick däremot känna på en dolk han tillverkat... http://www.swords.cz/pictures/swords/horsov01.jpg
Helt sjukt otäck dolk, rakbladsvass men stark som ett spett, underbar balans och fantastiskt vacker. Tyvärr var inte heller den till salu :(

Och ja - hans engelska är rätt dålig. Hans bror tolkade via telefon :)
Micke aka Bengan

Inläggav Edvin » 5 oktober 2006, 21:18

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Skeggox</i>

Bara ett litet inlägg om Pavel Moc då jag har haft med honom att göra; han är mycket aktiv just nu och personligen tycker jag han är en av de mest attraktiva valen vid mediumkostnads-svärd idag - mycket bra priser för nivån av kvalitet (som är hög), snabb leveranstid och han gör också säkra blunts om man vill ha något snyggare än en Paul Chen. Den enda nackdelen med honom är att hans engelska är rätt dålig.
Jag har en beställning på en typ XVI.3 på ingång från honom.

Är det så att det finns någon skandinavisk återförsäljare av hans saker? Var kan man annars köpa dem? Jag letar som en tok men det finns ju bara längd speccat... är det jag som är dum eller är det inte mer info utlagt?
Edvin

Inläggav Varg » 6 oktober 2006, 06:50

Todd: ha ha ha. Jo, det kanske jag skulle.

Martin Varg Zetterman
Varg

Inläggav Micke aka Bengan » 6 oktober 2006, 08:54

Det finns en liten butik invid Domkyrkan i Uppsala som bland annat säljer Pavels svärd. De har inget större urval, men brukar ha en eller ett par klingor hemma. Priserna är givetvis högre än om man köper direkt från Pavel, men å andra sidan får man ju faktiskt känna på sakerna innan man köper dem. Jag har varken telefonnummer eller hemsideadress till butiken, men jag vet att de gjort sig kända främst för historiska glas, så kanske kan du söka på Google eller Eniro.
Micke aka Bengan

Inläggav Anders Lindkvist » 6 oktober 2006, 13:33

Om vi endå är inne på tjeckiska så vill jag göra reklam för billiga men bra grejjer.

http://www.fabri-armorum.cz/

Trevlig nisse att maila med, har vanligtvis svärd i lager. Köpte ett långsvärd därifrån typ 200 med frakt. Helt ok balans men ingen höjdarfinish. Jag bytte grepp på mitt mest av estetiska skäl men ändock. Det bästa med dom är att de håller jättebra de är brukssvärd till max. Han skickade till och med svärdet innan jag betalat så han är lite lustig. Bilderna är dåliga på sidan.

MVH/
Anders
Anders Lindkvist

Inläggav Skeggox » 6 oktober 2006, 17:14

Edvin...

Bara att skicka ett mail till han så får du en prislista. 1-hands medeltidssvärd brukar ligga runt 290€ om jag minns rätt. Hans leveranstid ligger/låg på ca 2mån.
Skeggox

Föregående

Återgå till Köpes