Tjära!

Här kan du annonsera om du vill köpa något.

Tjära!

Inläggav Lasse C » 1 november 2006, 07:38

Attan också!
Jag har just rensat talgen (knappa 2 kilo) till den provsats med lädersmorning jag tänker koka. När jag nu skall ha tag på tjära visar det sig att det är svårt att hitta ställen som säljer mindre mängder än ca 5 liter. Med tanke på att mitt behov i dagsläget snarast handlar om ett par deciliter känns en 5-litershink som grovt övervåld...

Är det någon som kan tipsa? Behovet är alltså hederlig gammeldags trätjära i förpackning om max 1 liter.

Geografiskt: Västsverige, ju närmare Vänersborg ju bättre. (Dock skall jag en kort sväng till Stockholm i mitten av november..)

Lasse
Lasse C

Inläggav Uffe » 1 november 2006, 08:45

Hej!

En butik som har allt möjligt intressant är Claessons Trätjära, www.claessons.se, dock minst 5 liter ser det ut som. Annars brukar byggnadsvårdsbutiker ibland ha dalbränd trätjära i literburkar, t.ex. finns Nacka Byggnadsvård, http://www.nackabyggnadsvard.se/ strax utanför Stockholm. Borde finnas liknande butiker i dina trakter också, kanske. Jag har köpt hygglig trätjära på Silvan Bygg också vid något tillfälle.

Hälsningar Uffe
Uffe

Inläggav Vesuvius » 1 november 2006, 11:01

Bara en tanke: undrar om hovtjära skulle funka? Är det inte nån skillnad så har jag sett att det står en burk på kanske en liter nånting nere i vårt stall, av märket Ekol (tror jag). Isåfall är det bara att fråga i närmsta hästsportbutik.
Vesuvius

Inläggav Lasse C » 1 november 2006, 11:05

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vesuvius</i>

Bara en tanke: undrar om hovtjära skulle funka? Är det inte nån skillnad så har jag sett att det står en burk på kanske en liter nånting nere i vårt stall, av märket Ekol (tror jag). Isåfall är det bara att fråga i närmsta hästsportbutik.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Har jag inte tänkt på - ellerr, rättare sagt: Jag hade ingen aning om att det fanns! Skall kolla! Tack!

Lasse
Lasse C

Inläggav Oluf Gurimson » 1 november 2006, 11:06

En liten fråga bara Lasse.
Skall du ha så lite tjära till 2kg talg?

Oluf G.
Oluf Gurimson

Inläggav Oluf Gurimson » 1 november 2006, 11:14

Rusta säljer trätjära på burk, dock 5 liter. men priset är överkomligt ca: 140 kr. Och tjäran kan man ha till annat också.

Oluf G.
Oluf Gurimson

Inläggav Öhrn » 1 november 2006, 11:18

På slöjd-detaljer i skara kan man handla "Alcro Trätjära" 1 liter. Kostar 170.00 riksdaler...dyrt, vet ej? Går att skicka efter på postorder men undra vad det kan kosta...Kolla är ju alltid värt iaf. www.slojd-detaljer.se
// Anders
Öhrn

Inläggav Lasse C » 1 november 2006, 11:50

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Oluf Gurimson</i>

En liten fråga bara Lasse.
Skall du ha så lite tjära till 2kg talg?
Oluf G.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Nåja, noga räknat 1,7 kilo talg, uppdelat i två block. Enligt de beskrivningar jag lyckats skrapa fram på hur mycket tjära som behövs till lädersmorning handlar det inte om stora mängder, nej. Talgen är basen, i detta smälts (eventuellt) in lite ister för att justera smältpunkt/konsistens, därefter "lagom" med tjära. (Egentligen mer som konserveringsmedel än för konsistens och vattenavvisning, har jag förstått) För att få den vattenavvisande förmågan extra bra kan man ha i en bit bivax i smältan.

Jag gör det här som ett experiment, och i första hand tänker jag koka smorning på det mindre av blocken, så behovet för premiärkoket blir faktiskt inte stort. Min tanke var nog att koka smorning på det mindre blocket och prova den. Blir det bra kokar jag på resten också, blir det inte bra försöker jag en ny sats där jag ändrar på blandningen.

Lasse C
Lasse C

Inläggav Oluf Gurimson » 1 november 2006, 22:16

Okey, då förstår jag.
När jag har blandat skosmörja så har jag haft en tredjedel tjära och en tredjedel bivax samt en tredjedel fårtalg.
Har blivit bra. lädret blir brunare ju mer man använder, men bara snyggt brun. Mycket vatten av visande.

Oluf G
Oluf Gurimson

Inläggav Varg » 1 november 2006, 23:09

Jag köpte en liten burk tjära på claes ohlsson för ett gäng år sedan. Det var till mina skor som jag provade att tjära in sulan med (misslyckat experiment med att få sand/grus att bygga en sula med fäste). Det kostade inte mycket pengar. Vet inte om de har kvar det nuförtiden eller om det är rätt tjära du är ute efter.

Martin Varg Zetterman
Varg

Inläggav Lasse C » 2 november 2006, 08:02

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Varg</i>

Jag köpte en liten burk tjära på claes ohlsson för ett gäng år sedan. Vet inte om de har kvar det nuförtiden eller om det är rätt tjära du är ute efter.

Martin Varg Zetterman
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Nej - men det är ju lätt att kolla! Tackar!

Lasse C
Lasse C

Återgå till Köpes