Impregnering av Tält - Linne

Detta forum är till för diskussion om tillbehör, husgeråd, köksutrustning, tält, sängar och annat som inte hör till kläder och dräkt.

Impregnering av Tält - Linne

Inläggav Tindomíel » 31 juli 2009, 12:08

Hälsad,
Jag har en liten fundering och det vore väldigt bra om man fick ett relativt bra svar :D

Okej, Jag håller på o syr ett Vikingainspirerat tält, som då ska andvändas till Lajv syften. Jag behöver dock veta hur man ska impregnera det, vad man ska andvända? E lite lost på det ämnet,
så det vore ytterst hyggligt att få ett svar

Tack på förhand

* Tindomíel
Tindomíel

Inläggav Vendel » 31 juli 2009, 15:11

Det bästa är att köpa ett kraftigt tätt tyg från början. Det finns en massa olika historiska sätt att impregnera tyg (tjärblandningar, vax etc). Om du inte är så kinkig så finns det impregneringsvätska att köpa på burk som du kan pensla på.

Vill du veta mer om hur man kunde impregnera tyg förr så kan du söka på "impregnering"-"bostäder och husgeråd" så får du ganska mycket information. Behöver du använda tältet snart (i sommar) så är det nog impregneringsvätska som gäller.

Vänligen,

/Ville
Vendel

Inläggav Edvin » 31 juli 2009, 15:52

Jag och tjejen har impregnerat vårt saxartält med impregnex från ÖoB. Köpte en stor vattentunna och stoppade resolut ner tältet i lösningen och lät det dra ordentligt. Verkar hålla än så länge.
Edvin

Inläggav Iznogoud » 31 juli 2009, 21:38

Att ligga under presenning när det regnar och impregnera tält i sista stund är inget att rekommendera. Snurrigt värre.
Men det håller fortfarande tätt efter elva år.
Iznogoud

Inläggav Karin » 19 augusti 2009, 08:45

Vissa tyger behöver man inte impregnera. Det beror inte på material utan på hur tyget är vävt. Om du har tid så prova att sätta upp tältet hemma och se hur det reagerar på regn. Man kan också testa en provbit i duchen. Jag har sovit i ett oimpregnerat linnetält som släppte igenom några få droppar när regnet började. Sedan drog tyget ihop sig och blev så tätt att det höll emot ordentliga regnväder. Vårt eget bomullställt är så tätvävt från början att det håller ute regnet. En impregnering behöver göras om efter några år och kan t.ex. göra tyget tyngre och mer svårhanterligt, så impregnera inte om det inte behövs.

Karin
Karin

Inläggav Martin_Gerhardsson » 21 september 2009, 09:34

Många impregneringsmedel för tält som man köper i butik brukar bara innehålla n-paraffin. Precis som lampolja. Lampolja är billigast på biltema (om man inte köper 25 litersdunkar från grossist). Skaffa även en sprayflaska och tänk på att det är skitgiftigt att andas in.

Vädra länge innan du sover i det.
Martin_Gerhardsson

Inläggav heel » 21 september 2009, 10:48

Hvis man imprægnere med lampeolie, så bliver teltet vel en kæmpe brandfælde, gør det ikke?

Umiddelbart vil jeg foreslå at man lader det stå i regnen, eller sætter teltet op og tænder for vandslangen.

Det er nemlig sådan med telte at når de først er blevet rigtig våde, så burde de holde vand bedre næste gang det regner.

Det handler også om at telt-dugen er stram når teltet er sat op, sådan at regnen ikke får mulighed for at lave vandpytter på teltdugen.

/Maria

http://maria-heel.blogspot.com
heel

Återgå till Bostäder och husgeråd