Är du bra på spinnrockar?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Är du bra på spinnrockar?

Inläggav Svanhild » 28 augusti 2009, 10:01

Jag har kommit över denna fina gamla spinnrock. Nu vill jag börja spinna garn men behöver veta om den är komplett?

Några tankar?

Bild

Bild

Vad ska vara i hålet?
Bild

Vet ni några bra filmer som ni kan tipsa om när man ska lära sig spinna garn?
Svanhild

Inläggav YngveHH » 28 augusti 2009, 11:12

Ser ut som den mangler "rokkehodet" (eng. "bobbin"), som du kan henge lin/ull o.l på. Pleier vanligvis å sitte fast i det hullet du ser på det nederste bildet. Ikke uvanlig at den brekker av og forsvinner med tiden (min mors rokk gjennomgikk nettopp dette ved et uhell for noen uker siden.

Ja og så mangler rokkesnora da, men det er relativt enkelt å fikse.
YngveHH

Inläggav Vix Hq » 28 augusti 2009, 13:40

På Hantverks blogg finns en del spinnfilmer. Och en hel bra inlägg om spinnrockar och spinnteknik:
http://hantverk.blogspot.com/search/label/spinnrock

Rockhuvud är det svenska ordet på det som saknas. Eller linfäste. Det är inget som du behöver ha för att kunna spinna på rocken dock. Andra saker att tänka på är att spolen/rullen som sitter på spinndonet ska rotera lätt utan motstånd. På gammla rockar har träet svällt ibland så att den trög eller helt enkelt sitter fast.

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Brickband » 28 augusti 2009, 14:48

Håller med, det är bara snöret som saknas och ett rockhuvud för långt lin eller krona för linblånor om du skall spinna blånor. Jag har ett par över av båda sorter ifall det behövs.
De behövs inte när man spinner ull.

Kan vara bra att ha två extra rullar när man tvinnar ihop garnet till tvåtrådigt, men man klarar sig utan.

Mvh Louise
Brickband

Inläggav Mary-Lou » 28 augusti 2009, 14:55

Den ser helt komplett ut! Saknar bara snöre- finns att köpa i en välsorterad Hemslöjdsbutik. Om du inte får tag på ett "riktigt" så kan du använda fiskegarn/ mattvarp av grövre kvalité, tänk bara på att vaxa det lätt innan och att det ska ligga i en åtta. Över trissan och över spinnbygeln.
Det ser ut att vara en fin spinnrock. Lycka till!
Mary-Lou

Inläggav Ayeree » 28 augusti 2009, 14:57

Är ingen expert på spinnrockar även om jag spunnit lite. Däremot vill jag påpeka att en spinnrock spinner väldigt fort om man jämför med t ex en slända. Som nybörjare är det svårt att hinna med så mitt tips är träna på att "dra ut" ullen innan du sätter igång med spinnrocken. Jag lärde mig spinna mha "pinne med krok" när jag var i 8årsåldern och just att dra ut ullen till lagom tjocklek är väldigt viktigt oavsett vilken teknik du använder (har testat pinne, slända och spinnrock).
Ayeree

Inläggav Svanhild » 28 augusti 2009, 19:30

Tack för alla tipsen! :)

Just spinnrocken kommer jag börja med lite senare, just nu har nålbindningen prio 1.

Men det kommer bli extra roligt att nålbinda med garn som jag spunnit själv! [:D]
Svanhild

Inläggav Schannalle » 3 september 2009, 19:57

Jag har också kommit över en liknande spinnrock, jag har dock aldrig spunnit på rock tidigare. Jag har väl kommit igång lite, men mitt problem är att garnet bara tvinnar sig utan att linda runt spolen. Är det nån som har några bra tips på vad jag ska göra åt problemet?

/Hannah
Schannalle

Inläggav Mary-Lou » 4 september 2009, 11:02

Dra åt spännskruven. Eller korta ditt snöre ( som skall ligga i en åtta, över både spinnvingen och spolen! ) så skall den linda upp.
Mary-Lou

Inläggav Hanna M Christoffersen » 21 september 2009, 14:18

Da jeg lærte at spinde fik jeg en dame til at sætte mig igang, hun viste mig hvordan jeg skulle gøre og så prøvede jeg. Øvelse gør mester, men det er altid godt at se på nogle der kan.
Som jeg kan se mangeler din rok kun en lille stump uldsnor på spolen og som sagt tidliger rokkesnoren. Som rokkesnor bruger jeg en bomul/bambus snor.

"Husk at file din motorsav" Prædikernes bog 10:10
Hanna M Christoffersen

Återgå till Kläder och textila hantverk