Visar upp mina första sockar!

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Evelune » 30 augusti 2009, 23:35

Dina sockar se jättefin ut och du har nalbundet med så tunn garn!
Jag tror att det är inte åslestygn. Jag har gjort tre saker in åslestygn och de ser annorlunda ut. Eller ja göra åsle falsk, eller lite annorlunda, det är möjligt...
Men jag tror att jag känner detta stygn också och hur man göra den...

•-•-•-•-•-•-•-•-•-•-•-•-•
Tillbaka i Tyskland :(
Evelune

Inläggav Mary-Lou » 31 augusti 2009, 12:10

En tummaska är den maska som du plockar upp "bakom" tummen.
Mary-Lou

Inläggav heel » 31 augusti 2009, 19:23

Jeg har fundet en video af hvordan man laver Åsle stinget.

Det kan ses her: http://www.myvideo.de/watch/823453/The_Asle_Stitch

/Maria

http://maria-heel.blogspot.com
heel

Inläggav Evelune » 31 augusti 2009, 22:57

Det är exakt stygn ja göra (men jag har lärt mig åslestygn från exakt denna video).

•-•-•-•-•-•-•-•-•-•-•-•-•
Tillbaka i Tyskland :(
Evelune

Inläggav Mira » 29 september 2009, 18:54

Supersnygga!

Jag har börjat på ett par sockar men det är typ bara tårna det.. har inte riktigt haft tålamod att göra klart, men jag är fortfarande inte helt säker på mönster heller och att förstå dem. Sen är det också att man måste komma ihåg att göra dem lika, det är ett eldprov i sig, när man först och främst försöker komma ihåg vad för nåt man ska göra härnäst..

Hur mycket garn gick åt?
Hur gick du tillväga när du nålband? Följde mall och/eller improviserade?
För som jag förstått det, gör man en oval strut mer eller mindre och börjar vid tårna, med ökningar vid stor och lilltån, och sen så kan det bli intressant beroende på vilken metod man använder sig av för at göra hälen. Shelagh Lewins har jättefina bilder och beskrivningar [url="http://www.shelaghlewins.com/reenactment/naalbinding/sock_construction.htm"]här[/url] t ex.

Yes, en video vore toppen om du kan göra det :)

Och om nån känner för att fotodokumentera när de gör nålbundna sockar steg för steg, gör gärna det! ;)
Mira

Inläggav Svanhild » 8 november 2009, 00:22

Tålamod är en dygn... ;)

Det enklaste tycker jag är att göra båda sockarna "samtidigt", jag nålbinder varje sektion av sockorna tillsammans, ex upplägg höger socka, upplägg vänster socka, kontrollera att de är lika.
Tårna höger socka, tårna vänster socka, kolla att de ät lika.
Osv.

Det är väldigt praktiskt för mig.

Jag har lärt mig genom att prova. Jag hade inget mer än själva tekniken på hur jag lägger upp markorna och kunde göra handledsvärmare typ...

Sen frågade jag en vännina till mig som tipsade om hur hon gjort.

Jag börjar från tårna och gör en strut, gör hälen för sig och vaden för sig.

Svårt att förklara.

Testa dig fram. :)

Kolla in Spångmurs cd. Där får du lära dig lite andra saker.

www.spangmurs.se

Har köpt videon (den är billig!) och är väldigt nöjd med den.

:)

Just nu håller jag på med ett par sockar, till mig själv!
Ska bli varma till i december om jag nu kommer iväg till polen på ett evenemang där. *håller tummarna men det står och faller på ekonomin*

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mira</i>

Supersnygga!

Jag har börjat på ett par sockar men det är typ bara tårna det.. har inte riktigt haft tålamod att göra klart, men jag är fortfarande inte helt säker på mönster heller och att förstå dem. Sen är det också att man måste komma ihåg att göra dem lika, det är ett eldprov i sig, när man först och främst försöker komma ihåg vad för nåt man ska göra härnäst..

Hur mycket garn gick åt?
Hur gick du tillväga när du nålband? Följde mall och/eller improviserade?
För som jag förstått det, gör man en oval strut mer eller mindre och börjar vid tårna, med ökningar vid stor och lilltån, och sen så kan det bli intressant beroende på vilken metod man använder sig av för at göra hälen. Shelagh Lewins har jättefina bilder och beskrivningar [url="http://www.shelaghlewins.com/reenactment/naalbinding/sock_construction.htm"]här[/url] t ex.

Yes, en video vore toppen om du kan göra det :)

Och om nån känner för att fotodokumentera när de gör nålbundna sockar steg för steg, gör gärna det! ;)
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Svanhild

Föregående

Återgå till Kläder och textila hantverk