Dätgen-byxorna

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Dätgen-byxorna

Inläggav Frej » 8 oktober 2009, 16:41

Ett par byxor man inte hör talas om så mycket men nu har jag mer eller mindre bestämt mig för att göra ett par.

Men vad tror ni, det är ju ett par byxor som troligtvis slutat strax under knäet, men har de fungerat som kortbyxor eller har man hat något annat på smalbenen?

Benlindor är det första jag tänker på då, men har också funderat över hur det vore med ett par långa nålbundna strumpor.
Hur galet är det tro?
Vore riktigt snyggt hur som helst och framförallt kul att prova.

Enda vettiga bilden jag hittade på nätet.
http://www.germanenleben.de/ausstattung ... /hose1.htm

http://frejknivmakeri.blogspot.com/
Frej

Inläggav Rabies » 8 oktober 2009, 17:25

Kan det vara underbyxor?
Rabies

Inläggav Frej » 8 oktober 2009, 18:05

Perk!! Där sade du nåt. Läste på ett ställe att man trott dem vara kvinnobyxor och jag fattade liksom inte varför de skulle vara det. Men det är klart är det underbyxor blir det ju mer förklarligt.

Men ändå, finns det några andra belägg för korta byxor under järnålder, från 400 e.kr & framåt sådär?

Frej

Inläggav Mjödbjörn » 8 oktober 2009, 18:09

Frej jag har mer uppgifter om byxorna.
kommer lite senare ikväll, när jag får lite tid
Mjödbjörn

Inläggav Mjödbjörn » 8 oktober 2009, 20:08

Då ska vi se. Har tagit en liten paus i syandet av min sovsäck av fårfällar. Mina kontorsfingrar är inte vana vid så hårt arbete[;)]
Nåväl. Enligt fyndbeskrivningen är det en kortbyxa för kvinnor, som troligen använde benlindor när det blev lite kallare årstider. Till fynden hörde också en mantel. Jag skickar dig mer info per e-mail i morgon bitti, med info om tyget, vävteknik, mönster osv. Orkar inte översätta allt från tyskan [:)]. På den hemsida du hänvisar till, så står det också om Thorsbergsfynden. De har jag så sakterliga tänkt att göra en kopia av, hyfsat lik orginalet. Just nu har jag lite trevare ute, om att hitta ett tyg som är någorlunda likt fyndet. Har också pratat med en väverska, men då prata vi om helt andra pengar, samt att hitta rätt garner, så jag hoppas på någon tyleverantör. Kerstin på Medeltidsmode har lovar att leta åt mig, när hon ska till York i februari.
Mjödbjörn

Inläggav Frej » 8 oktober 2009, 23:07

Kul, intressant samt en aning frustrerande. Har aldrig tidigare hört om kvinnobyxor från sagda period så det är förstås skoj att det ändå funnits.
Men kan man tänka sig att en man kan ha burit samma typ av byxor?
Lika långa som pösbyxor så det som skiljer är just avsaknaden av pös.

Frej

Inläggav Mjödbjörn » 9 oktober 2009, 06:38

Vet jag inte riktigt, men dessa byxor är nog lite tidigare än vikingatiden. Men jag väntar hem en annan tysk bok "Kleidung
im Mittelalter. Materialien – Konstruktion – Nähtechnik. Ein
Handbuch." Och med Mittelalter menas europeisk medeltid, så där kanske jag kan få fram lite mer intressant information. Jag återkommer
Mjödbjörn

Inläggav xmortes » 9 oktober 2009, 10:47

En praktisk tanke: som slog mig när jag var ute i veckan och testade in mina nya hosor i ylle, med brokor i linne. är att allt håller värmen bra, förutom i grenen. Min tanke var att sy ett par brokor i ylle o ha över, kan det vara ett sådant plagg? järnålder och vikingatid är inte mitt område, men behovet fanns.
xmortes

Inläggav Mjödbjörn » 9 oktober 2009, 11:41

får läsa hela fyndrapporten och se om jag kan bli klokare efter det
Mjödbjörn

Inläggav Micke D » 9 oktober 2009, 13:44

Finns det något som verkligen säger att detta skulle vara kvinnobyxor?
Är det inte bara i modern tid som kvinnor över huvud taget "får" gå med byxor?
Micke D

Inläggav Matti » 9 oktober 2009, 15:14

Vem har påstått det, Micke?

Klart kvinnor bar underbyxor om det behövdes. Att inte bära byxor alls är ett tämligen modern påfund, kanske några hundra år gammalt.
Eva Andersson vet säkert.

Det verkar ha varit kontroversiellt att kvinnor gick i långbyxor under vikingatid och tidig medeltid, men det faktum att det var kontroversiellt visar att de gjorde det ibland.
Samiska kvinnor har alltid burit byxor så lång tillbaka som vi kan följa deras kultur.

Från järnåldern känner vi till avbildningar av vad som verkar vara kvinnor i kortbyxor. Det nämns också att germankvinnor ibland bar byxor från romerska källor. Överlag är det svårt att säga bu eller bä eftersom det ofta var ett mode med långa kjolar eller klänningar som gällde och som gick ned till anklarna eller i varje fall långt ned på smalbenet.
Men nog hade kvinnor underbyxor långt fram i tiden.
Matti

Inläggav Olof den gladlynte » 9 oktober 2009, 17:06

Hmmm....på ett föredrag med Eva A i somras vill jag minnas att hon berättade att detta med kvinnounderbyxor är ett påfund som kom till så sent som under 1800-talet. Nu blev jag förvirrad. (som vanligt)
Olof den gladlynte

Inläggav Mjödbjörn » 9 oktober 2009, 18:10

har också för mig att underbyxor så som vi tänker på det är ett ganska nytt påfund
Mjödbjörn

Inläggav Djingis Khan » 9 oktober 2009, 19:16

Mig veterligen kommer väl mamelucker/pantaletter och dyl. kvinnliga benkläder först i början på 1800-talet, och då utan några egentliga föregångare. Att samiska kvinnor burit byxor är en anna sak, då deras dräktskick delvis tillhör en helt annan kulturkrets/kontext än den allmänna europeiska modetraditionen.
Djingis Khan

Inläggav Micke D » 10 oktober 2009, 08:53

Har du nån typ av bevis för att kvinnor använde byxor Matti?
Samerna levde på ett lite annat sätt och under ett lite extremare klimat, så där kan nog byxor ha funnits.
Micke D

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk