Tajta kläder skurna på skrå?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Tajta kläder skurna på skrå?

Inläggav Djingis Khan » 17 juli 2010, 12:36

Att hosor har skurits på skrådden vet vi, men vilka belägg finns det för att exempelvis tajta tröjor/doubleter och kjortlar/cotehardier har klippts till på det viset? Visserligen innebär det ett visst materialslöseri, men vad som får mig att fundera är bilder på mönstrade plagg där rutor och ränder ligger diagonalt, exempelvis [url="http://sca-garb.freeservers.com/articles/plaidcote.html"]här[/url] och [url="http://home.adelphi.edu/sbloch/ma/tents/pictures/Alexander/142v.jpg"]här[/url].

Vad säger det arkeologiska materialet, är t.ex. något av cotehardiefragmenten från London skurna på det viset?
Djingis Khan

Inläggav Lillith » 18 juli 2010, 11:54

Några av hättorna från grönlandsfynden är skurna på skrådden i alla fall. Och dom diagonalrutiga plaggen som avbildas kan inte gärna vara skurna på något annat sätt.
Lillith

Inläggav Eric Hejdström » 18 juli 2010, 17:52

Vart finns alla referenser som säger att hosor är sydda på skrådden?
Eric Hejdström

Inläggav Djingis Khan » 18 juli 2010, 21:26

Ja just det Lilith, såg att H70 hade den trådriktningen.

Eric: Bockstensmannens tre hosor, bremenhosorna och de långa hosorna från Herjolfsnes har skurits på skrå. Senare sammansatta hosor och knästrumpor av tyg tillverkades också på samma sätt. Några av de kortare hosorna från Herjolfsnes hade dock rak trådriktning.
Djingis Khan

Inläggav Eric Hejdström » 19 juli 2010, 21:46

Och alla dessa exempel är på kortare hosor, funderade mer på hur man skulle kunna göra helhosor. Eftersom du skrev tajta tröjor så antog jag att det rörde sig om senare plagg. Om man skall klippa ut ett par hellånga hosor (oavsett om dom är sammansydda i grenen eller inte) på skrådden så måste tyget vara i princip 150cm eller bredare. Nu vet jag ju inte direkt hur vanligt det var med så brett tyg under 13-1400 talen men det kan säkert nån duktig textilkunnig svara på. Jag är mest nyfiken hur fasen man skall göra för jag har inte hittat några några faktiska referenser som säger att senare hosor skall vara sydda på skrå.
Eric Hejdström

Inläggav frostflickan » 19 juli 2010, 23:32

Man behöver ha brett tyg då ja, men inte om man skarvar, och skarvar finns ju lite överallt (Bockstensmannen, Margaretas gyllene kjortel, Herjolfnesfynden m.m.)
frostflickan

Inläggav Djingis Khan » 19 juli 2010, 23:32

Man skarvade väl helt enkelt tyget när det inte räckte till, annars så fanns det f.o.m. 1200-talet flamländska klädestyger på 180 cm bredd (hänvisar till Eva Andersson här på HV). Känner inte till så mycket om vilka 1400-1500-talskläder som bevarats*, men skottarnas <i>triubhas </i> var i princip en lokal variant av dessa långa sammansatta hosor och de skars på skrådden ur smala, hemvävda tartantyger.

*Har dock sett ett par tidiga 1500-talshosor som ska ha tillhört en landsknekt eller reisläufer, hittar dock ingen info om det nu.
Djingis Khan

Inläggav Kimelix » 20 juli 2010, 10:03

Om jag inte minns helt fel så nämns det i "Textiles and Clothing" att de plagg som var sydda på skrådden var byxor men långt ifrån alla byxor var sydda på detta sätt.
Kimelix

Inläggav Rebecca Mörk » 20 juli 2010, 13:46

Jag kan inte minnas mig ha läst om något medeltida byxfynd alls, utan det som verkar ha gällt är hosor. Någon kanske skrev byxor som förklaring till hosor?

Av målningar att döma var hosorna mycket tighta under 1400-talet. Idén att man skulle sluta skära dem på skrå när de blev ihopsydda i grenen känns därför inte realistisk. Dessutom får man tänka på att skräddaren inte bara sydde ett par hosor. När man idag känner att det går mycket tyg att skära på skrå när man syr sina hosor är detta ett problem mest för att man inte syr fler par hosor samtidigt.

Som tidigare påpekats verkar många rutiga plagg vara sydda på skrå och det kan då vara rimligt att anta att det kunde göras även med andra tyger.
Rebecca Mörk

Återgå till Kläder och textila hantverk