Träna upp muskler

Detta forum är för diskussioner kring hur man kan återskapa historiskt vapenbruk av olika slag, t ex fäktning

Träna upp muskler

Inläggav Celtic » 22 augusti 2010, 19:06

Har nu köpt en långbåge på ungefär 55 pound men det är lite för tungt för mig, så jag undrar hur jag ska träna så att säga för att orka dra bak den nog mycket?
Celtic
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 8 april 2010, 19:23
Ort: Sweden

Inläggav Mjödbjörn » 22 augusti 2010, 19:28

vanliga armhävningar fungerar bra
Mjödbjörn
 
Inlägg: 595
Blev medlem: 21 september 2005, 13:48
Ort: Sweden

Inläggav Martin Wallgren » 22 augusti 2010, 20:19

Även en sån där lång gummisnodd man sätter fast i väggen och drar i funkar bra. När du blir starkare bara flyttar du några sentimeter längre bak!

Swordsman, Archer and a dad!
Martin Wallgren
 
Inlägg: 818
Blev medlem: 18 april 2006, 21:54
Ort: Sweden

Inläggav Djingis Khan » 22 augusti 2010, 21:08

Min erfarenhet är att det inte finns några genvägar: skjut ända tills du kan med det utan större svårigheter. När man sysslar med bågskytte är det starka senor man vill ha i första hand snarare än rejäla muskler, även om det naturligtvis alltid är en fördel att ha en bra grundfysik. Rätt teknik där man utnyttjar ryggmusklerna och skonar axlar och nyckelben är annars A och O.
Djingis Khan
 
Inlägg: 950
Blev medlem: 15 juni 2003, 22:26
Ort:

Inläggav Ostschnitzeln » 22 augusti 2010, 22:03

Faktum är att senornas styrka kan man inte bygga på. När man tränar är det musklerna som blir starkare. Vilket är varför man med sin egen muskelstyrka kan dra av sina egna senor.

Näe, träna främst rygg men även armar. Och var försiktig så att du inte går sönder.
Ostschnitzeln
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 24 februari 2007, 17:19
Ort: Sweden

Inläggav athon » 23 augusti 2010, 08:39

Hejhej, jag önskade mig en långbåge i födelsedagspresent. Själv är jag inte så stor och stark precis men har också hört att man ska börja träna ryggen.
athon
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 17 augusti 2010, 15:28
Ort:

Inläggav Johan Lundby » 23 augusti 2010, 10:13

Som med den mesta andra komplementerande styrketräning för annan idrottsträning är det de stora basövningarna (t ex: armhävningar, bänkpress, chins, dips, situps, marklyft m fl) du skall hålla dig till om du vill bygga styrka, grensspecifika övningar ger inte mer eller bättre. Vill du bli starkare och undvika skador brukar det vara bästa att träna upp hela kroppen. Chins, eller ryggdrag, är en av de bästa övningarna för att bygga upp en stark rygg, vilket det enligt ovanstående bågskyttar låter som om du behöver.
Ett enkelt program om du inte har lust att springa på gym är att göra 30 st armhävningar, benböj och situps samt 10 chin varje vardag och vila på helgerna, efter en vecka lägger du på 10 på de förstnämnda och kanske 2-4 på den sista.Du behöver inte göra alla på en gång, det ger lika mycket styrka om du gör en i taget eller allt på en gång.

Mvh och Lycka till

Johan

Swordsman, franciskan and dad
Johan Lundby
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 augusti 2010, 18:25
Ort: Sweden


Återgå till Stridskonst



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net