Mössa för Bågskyttar!

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Johan Käll » 3 september 2010, 16:05

'cap' betyder vad jag vet endast 'huvudbonad'. Att den skulle vara just stickad eller nålbunden ligger väl inte i ordet? Det finns som sagt andra bilder på denna mössa som visar den mer pälsig. Jag upprepar dessutom att den mössan -inte- skulle vara speciell för bågskyttar. Varför skulle bågskyttar ha speciella mössor? Det brukade för det mesta vara för ämbetsmän annars.

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav Martin Wallgren » 3 september 2010, 16:12

Mitt topicnamn har kanske en dålig syftning. Jag menar en mössa som bågskyttar kan använda, inte en mössa särskilt för bågskyttar.

@ Johan. Du har rätt i att det betyder huvudbonad, dock skiljer man ju på cap och hat så nån form av syftning finns det kanske. Jag är inte riktigt säker på exact vad, min gamla skolengelska ger mig inte tillräcklig kunskap där.

Skulle det vara möjligt att få en hänvisning till bättre bilder på just den typen av mössa som vi ser i bilden jag lade upp. Ett allmänt upprop efter bilder på mössor som liknar denna kanske?

Swordsman, Archer and a dad!
Martin Wallgren

Inläggav Johan Käll » 3 september 2010, 16:33

en hatt har ju för det mesta ett brätte. Men betydelser ändras under 600 år och vad det betydde då är aldrig lätt att veta. Jag rekomenderar att plöja de manuscript som finns online. Det är rätt många från 1400-tal.

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav Lord_Nelle » 4 september 2010, 08:45

Boken Martin refererar till heter: The medieval world at war, av Matthew Bennett.
Det står inget mer om varken bilden eller mössorna. Bilden visar Joan of arc som leder sina trupper, och om henne står det en del.

/Anders Nilsson
Instruktör Angermanna Mnhfs - HEMA och Living HEMA

I don´t get mad, I get stabby!
Lord_Nelle

Inläggav Vix Hq » 4 september 2010, 15:53

Angående mössor med lurvigt utseende... Ett annat förslag är det som på engelska kallas "thrum cap" eller "thrummed cap" - mössor med flossa på. Visserligen mest förknippade med 1600-talet och sjömän, men de ser faktiskt nästan ut som de på bilden i Martins post! Hinner inte själv rota fram mer info om flossade huvudbonader, men det kan ju vara nåt att kika på. Här är en länk med liiiite info: [url="http://sallypointer.com/shop/product_info.php?products_id=270&osCsid=175ee559046cc71a07ed682f769cf0cd"]Thrum cap pattern[/url]

/Vix.
Vix Hq

Föregående

Återgå till Kläder och textila hantverk