Smycke - skötselråd och ursprung?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Edvin » 1 december 2010, 23:39

Märkligt, det har jag aldrig hört talats om! Känner en urmakare som polerar boetter med Häxans. Man lär sig något nytt varje dag.

Ett annat tips om man vill polera skonsamt är att använda tandkräm och en gammal tandborste. Tandkrämen har en mycket milt slipande effekt och fungerar bra till enklare jobb.
Edvin

Inläggav Vix Hq » 3 december 2010, 15:40

Träffade en metallkonservator så sent som förra månaden som också varnade för Häxans, men inte pga repor utan för att det lämnade icke-inerta rester efter sig som efter X antal år kommer fram och är helt hopplösa att få bort. Hon rekommenderade ett annat putsmedel som inte betedde sig så, men jag kommer förstås inte ihåg vad det hette (jag putsar aldrig något, så den infon fastnade inte...)

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Anthka » 3 december 2010, 18:42

Tandkräm har jag aldrig hört om, värt att testa.

Jag gick en föremålsvårdskurs där de varnade för häxan och rekomenderade ett par andra. Men eftersom det var textil/pappers delen jag gick (och inte trä/metall) så la jag ju inte putsmedlen på minnet.

http://liljekonvaljemo.blogspot.com/
Anthka

Föregående

Återgå till Kläder och textila hantverk