<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Succubus</i>
Den här flickan/kvinnan har ju en likadan klänning som flickan på den första bilden i den här tråden. Men uppfattningen jag hade fått var att detta enbart var en sorts underplagg? Sedan hittade jag också den undre bilden vilket gjorde mig nyfiken över hur det låg till.
Bars klänningarna likt denna av yngre eller är det bara olika sorters klänningar? <hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Det stämmer att detta är en full dräkt i sig och inte ett underplagg. Underklänninngarna är ju vanligen med korta ärmar, men i detta fall samt de jag sett då klänningen bärs ytterst så har den långa ärmar. Och ja, så vitt jag kan avgöra bars den främst av unga flickor och jungfrur. Om detta beror på att den är mindre fancy än den v-ringade, att enbart slanka unga flickor passade i klänningen med snörningen eller om det var ett plagg som reserverades för oskulder vet jag inte
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jag läste om att figursydda dräkter under högmedeltid (kan tyvärr inte ge klar referens) hade snörning alt knappar på rygg eller vid sidorna, dock aldrig på framdelen av klänningen. anledningen var att enbart de rika bar de figursydda klänningarna och därför hade tjänare som hjälpte till att klä på dem. Jag vet inte om det är fel eller om det är något som ändrades. Är dock intresserad att höra om någon av er vet?<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Detta står i Sophias Ateljés bok om figursydda klänningar (jag har tittat i den och personligen utnämnt till den till den sämsta av böckerna i en sorglig skara. Inte minst pga tygåtgången). Att man under högmedeltiden inte skulle ha snört och knäppt kläder framtill är något som snabbt kan motsägas av massor av samtida bilder. Vad hon har fått det påståendet ifrån skulle jag bra gärna vilja veta. Däremot har jag inte sett lika mycket bilder på snörning/knäppning i sidor och rygg. (Dock påstår jag inte att det inte finns, bara att mina kunskaper är otillräckliga

)
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jag har funderat lite på hur dessa klänningar är gjorda. Underklänningen verkar ju uppenbarligen vara vit (syftar på armar och vid urringningen), det som får mig att fundera är det svarta vid snörningen. Är det helt enkelt tyg som sitter i för att undvika insikt till underklänningen? (som om inte överklänningen skulle göra det ). Är det gjort på detta sätt är det ju definitivt risk för att det blir knöligt men det kanske inte gjorde något?<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Jag ställer mig milt kritisk till att man skulle ha stora tyglappar där. Det känns fruktansvärt ologiskt och opraktiskt. Mer sannolikt är en ärmlös klänning med kantig urringning.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Riktigt snygg. Gillar speciellt den gula.
Vad för tyg har du använt?<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Tackar så väldans

Den är sydd av en gammal gardin (två längder och en kappa). Speciellt HK är det således inte och mönsteranpassningen har jag inte kunnat ta hänsyn till

Pälskanten är gjord av en och en halv persiankappa som brutalt styckats.
"Du kan smörja in mig i honung och kalla mig Farbror Fisk!"