Medeltidskläning till tjockis och tygval

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Suniva » 10 april 2011, 23:29

Det som jag tänkte på mest är att ylle och lin är material som är svåra att färga, det är inte alla färger som biter på dem.
Dessutom grundar jag min iakttagelse ifrån landsbygden, de klart färgglada tygerna var ju inte billiga och bönderna hade ju inte alltid råd att köpa sitt tyg utan tillverkade det själva, att medeltiden är mörk menar jag absolut inte utan vad jag menar med jordnära färger är dessa som man kan få fram med naturliga färgämnen utan att använda kemikalier som vi gör idag.

Mitt intresse ställer sig (bonddotter som jag är) till bönderna under den tiden och dessa använder ju gärna en färg som är lätt att få fram, som inte framhäver en hård arbetsdags fläckar och som är praktisk i även andra avseenden. Men visst vet jag att man även kunde få fram många fina glada färger.
Nu har ju inte jag hittat så mycket information om medeltidens bönder men traditionerna lever vidare även om man kanske inte tänker på det. En bonde i dag skulle kanske inte bry sig om vilken färg dom har på tröjan men dom skulle ju inte i första han gå ut och förlösa en kalv i en vit klädsel, (det skulle iaf inte jag göra *ler*).
Det är ju klart att även bönderna på den tiden, gärna de som har det lite bättre ställt, har glatt färgade kläder till finstassen dock är det ju inget som dom använder varje dag.

Om man sedan ser i dessa bilder och skrifter som finns bevarade så är majoriteten av dessa beskrivningarna och bilderna på högre stående människor, allmogens klädsel och levnad var ju inte något som man hade stort intresse av.
Det mesta som finns är ju trots allt fynd som man har haft tur att hitta och då är det inte ofta som dessa fynd sker ute på landet.

Majoriteten av befolkningen på den tiden var ju bönder eller enkla arbetare, av 100 personer så var kanske 30 av dessa sådana som hade det lite bättre ställt.
Klart att det fanns soldater och uppassare till de bättre ställda men dessa kommer ju från bonde familjer där det fanns många barn och ont om plats.

När jag tänker på medeltiden så tänker jag att dessa var även de tänkande människor och bara för att man kanske inte har fynd som visar det nu idag så hade ju även dom fantasi nog till att vilja förbättra och förenkla sitt liv. Det finns många saker kvar som vi fortfarande använder till vårat vardagsliv.

Alltså med andra ord försöker jag sätta mig själv i min "karaktärs" situation och tänka. "Hur skulle jag göra om jag hade dessa förutsättningar och dessa saker att tillgå".

Även lite bondförnuft kan vara en tillgång ibland. *ler*
/Suniva
Suniva

Inläggav sparvunge » 11 april 2011, 01:24

Kul att du är nyfiken på just bönder Suniva! Det finns gott om bilder även på bönder och ofta avmålas även de i färgade kläder, så som Ylva nämnde. Men det är svårt att veta hur väl målningarna, (som ofta är utförda utomlands) stämmer överens med verkligheten eller lokala förhållanden. Ser man på faktiska fynd av medeltida dräkter ser man en sak, tittar man i testamenten som Eva Andersson gjort ses man något annat. I det senare fallet ser vi nog snarare högre stånd. Vill du gestalta en person av enklare ursprung kanske just kläderna från Herjolfsnes som jag skrev om förut vara något för dig att kika mer på, och för vissa av dem finns ju färdiga mönster att köpa också. Två riktigt bra böcker om Herjolfsnes-kläderna är Woven into the Earth och uppföljaren som jag har glömt vad den heter men där alla mönster och tabeller över konstruktionsdetaljer finns med. Bra att tänka på är att ylle är lätt att färga, men nog om det i den här tråden för annars får jag nog moderatorerna efter mig. ;-) Vill för övrigt instämma i att 1300-talsmode klär även storvuxna!

www.idashantverk.blogspot.com
sparvunge

Inläggav Ulfa » 11 april 2011, 19:32

Intressant synvinkel! Min morbror är lantbrukare så har själv varit ute i "skiten" (om man får säga så), och jag håller med dig, det gör man inte i fina kläder. Du har rätt i att linne är riktigt svårt att färga så det håller om man inte använder kemikalier, men precis som Sparvunge säger är ylle lätt att färga. Om jag förstått det rätt så var färgningsprocessen riktigt dyr, men nåt man kan tänka på är att man kan använda samma färgbad flera omgångar, då naturligtvis den första omgången ger den snyggaste färgen och sista den sämsta. Därför tror jag att de flesta tyger var färgade, om än riktigt dåligt, och då kan man väl också anse att de sämre är olika nyanser av brunt, då yllets naturliga färg är brunaktig.

Detta går väl i gränsfall under materialval. Vad gäller skärning och mönsterval kan jag om du är sugen på den sena 1300-talsdräkten som många tipsat om rekommendera denna sida:
http://www.cottesimple.com/
Sen går du ner till avsnittet "Building the feminine silhouette" och klickar på länkarna där så ser du hur hon har gjort en tajt klänning till en kurvig person, och det blev riktigt snyggt!

/Ylva
Ulfa

Inläggav Suniva » 11 april 2011, 20:52

Ni har säkert rätt i att ylle är lätt att färga, har aldrig provat det så du kan säkert vara inne på något här Ylva om att färgningarna blev sämre med användandet. Dock håller jag helt med om att figursytt till storvuxen blir väldigt bra med tidsperiodens mode.

Jag har hört att på medeltiden så var det fint att vara storvuxen, det visade ju att man hade råd att äta. *ler*
Själv önskar jag att jag hade lite mer former. Ser ut som en pojken i kvinnokläder. *skrattar*
Jag hoppas att du fick några tips och råd som fungerar för dig.

Suniva
Suniva

Inläggav fiaLi » 12 april 2011, 14:58

apropå bönder...
de som idag är bönder motsvarades på medeltiden av en ganska stor grupp människor, kanske inte så homogen men ändå troligtvis rätt så skapligt folk. de var tillräckligt fria och politiskt medvetna för att tycka till och agera i maktkamperna som pågick i vårt land på 1400-talet. (den medvetenheten borde rimligtvis ha sina rötter i vikingatidens fria stormän, eller vad tror ni?) jag tänker mig att de är en skapligt välbärgad klass med några färgglada och några praktiskt färgade paltor i garderoben. men till skillnad från dagens jordägare/bönder var de mycket mera chefer över en arbetsplats med allt från två till 15 pers (jag höftar lite här och tar ödmjukast emot rättelser).
dagens bönder, jag vet, jag vet; de har också ofta anställda men de är i mycket högre grad, inblandade i driften av den egna gården än vad medeltidsbonden var (tror jag).
min medeltida anfader som jag kan tänka mig var bonde (alla de närmaste fem-sex på farsans sida är ju det) var en kunnig och delaktig chef och bonde, men med lite tydligare skillnad på honom och hans fru o barn gentemot hans pigor och drängar.
han bar som tidigare spekulerats vardagskläder till vardags, med enklare färger och snitt, men till fest var det färg och prakt. (ren var han nog däremot mer sällan än vad dagens bönder är)
han ville som alla andra visa sin status i stassen. de som jobbade på gården kan jag tänka mig var lite mer jordnära hållna i sina färger, men samtidigt undrar jag om det inte var så att det var vanligt att avlöna folk med plagg/tyger? då tog man ju knappast det snyggaste, men troligtvis var det praktiska och rejäla grejer.
ja, det här var ju lite att komma ifrån ämnet, säkerligen får jag bannor nu ;)
så därför vänder jag mig nu till frågan som var från början och önskar lycka till i klädskapandet. kan också rekommendera cotte simple som har en så utförlig beskrivning på figursytt. man kan ha den som stöd när man hemma vill skapa sitt personliga mönster, sen behöver man inte göra klänningen supertajt om man inte vill. ha någon till hjälp, det är inget man fixar på egen hand, dock :P
ang färgning av lin, så undrar jag om man inte gjorde det ibland, men med tanke på att det kanske inte alltid håller färgen så bra var det kanske enklare att bleka det. då har man ju visat att man har råd att göra tyg och dessutom har ork att bleka det riktigt snyggt, det tror jag var status. linet känns ju dessutom mjukare efter blekning i vinter/vårsol vilket betyder att det inte är lika slitstarkt som det är från början. UV-ljuset som bleker bryter ju också ner fibern.
kläderna då var väl statussymboler som idag fast med andra värderingar bakom, så dyrt och en arbetsintensiv framställning var hög status.

fiaLi, Bondeuppbådet i Östergötland
fiaLi

Inläggav sparvunge » 12 april 2011, 17:00

Apropå kroppsideal på medeltiden - jag är ganska inne på Eva Anderssons linje att idealet är ganska androgynt. Det blir ganska tydligt mot slutet av 1400-talet att det håller på att ändras men redan från sent 1100-tal fram till sent 1300-tal är det vackert för båda könen att vara lång och smal, det ska vara blonda, lite lockiga hårsvall för både män och kvinnor, man ska vara ljus i hyn och rosenkindad med en liten rosenknoppsmun därtill. Smala höfter, långa lemmar, händer och fötter. (Kvinnor ska helst ha små små pyttebröst, helst brett isär "uppe i armhålan" som jag hörde Eva formulera det en gång.)På massor av bilder känns det som att det är huvudbonader och längd på plaggen som avgör könet på en person.

Det är ju där utmaningen ligger om man som jag är lite kort i rocken, eller som trådstartaren, lite rundare. Men tidens mode är ju verkligen till dels kroppsformande och de linjer som gäller förlänger och "försmalar" en del.

sparvunge

Inläggav sparvunge » 12 april 2011, 17:08

När det gäller färg på kläder finns det säkert massor, massor av trådar om det. Men jag ville bara göra ett instick i att det absolut handlar massor om i vilken miljö man kikar. Herjolfsnesplaggen är av enkla tyger vävda lokalt på Grönland, ofärgade i de flesta fall och om de är färgade så är det ofta för att förstärka eller "ljushärda" ullens naturliga färg. (Mörk ull bleks ofta efter att den utsatts för uv-strålning, liksom linne, som någon sade.)

Men om man istället kikar på Londonfynden från utgrävningarna längs med Themsen för samma period... Där man hittat massor av olika sorters tyg, delar av plagg och tygspill från sömnad. Och väldigt mycket är färgat! Var stadsborna mer fåfänga? Kanske. Hade de ett bredare utbud av färgade tyger? Sannolikt. Krapprött verkar vara den vanligaste färgen där, men även grönt och blått var poppis.

sparvunge

Inläggav fiaLi » 12 april 2011, 20:21

det här senaste håller jag med om, sparvunge, det borde hänga på plats om man hittar moderiktiga färger. det roliga blir ju då att se fynd från samma tidsepok men med olika ursprung! (håller med om det du skrev innan också)
och att staden alltid varit syndens näste vet vi väl alla ;D så där borde man hitta de mest vågade färgerna och de tajtaste klänningarna!

det var tydligen fint att vara på smällen, så graviditet ska planeras till medeltidssäsongen för mest HK-look (skämtade hon friskt)

fiaLi

Inläggav Ulfa » 12 april 2011, 21:37

Absolut handlar färgning om plats(som allt annat oxå)! Jag har själv inte fördjupat mig i färgningens mysterier men det kanske är svårt att få något som färgar bra att växa på Grönland? Det är ju inte direkt det mildaste klimatet.. Kanske en anledning till att Herjolfsneskläderna inte är färgade?
Om du vill pricka tiden då "gravidlooken" var inne ska du återskapa början av 1400-talet och sy dig en riktigt fin Houppelande![|)]

Hm, så man kanske istället borde prata om pigor, drängar och annat folk som var anställda på gårdar som de fattigare istället för bönderna? Jag är inte så säker på det med att avlöna, men Eva Andersson har ju titta mkt i sin avhandling på just testamenten där folk har skänkt kläder och tyger när de dött, och detta var väldigt vanligt. Nu är ju de flesta testamenten hon har tittat på från förnämare människor men jag har svårt att tänka mig att det inte skulle gälla de lägre stånden även om det inte fanns nedtecknat nånstans.

Nåväl, jag är nyfiken på vad Fölshult har valt för mönster och tidsepok?

/Ylva
Ulfa

Inläggav Martin Lejon » 12 april 2011, 22:07

Fölshult, nu kommer ju jag och rör till det med att tycka att du <b></b>visst<b></b> kan ha 1500-tals/Tudorklänning! (om du menar ca första halvan av 1500talet)

Om du sytt 1700-tal tidigare antar jag att du själv kan sy - eller har kontakt med någon som kan - en korsett. Klämmer in köttet lagom, men inte så hårt som senare tider ;-). Och själv tycker jag nog att modell större på damer passar oerhört bra till 1500-tal (och även 1600-tal)...

Det finns en hel del varianter; jag vet ju inte riktigt vilken din favoritmodell är...
http://www.marquise.de/en/1500/pics/1545_4.shtml

http://www.ninyamikhaila.com/galleries_ ... a1540s.htm

http://www.ninyamikhaila.com/galleries_ ... cpeliz.htm

http://www.ninyamikhaila.com/galleries_ ... lecote.htm

http://www.ninyamikhaila.com/galleries_ ... 1569-2.htm

Ovanstående har också givit ut en väldigt bra mönsterbok, <b></b>The Tudor Tailor: reconstructing 16th century dress<b></b>. Du kanske redan har Janet Arnolds <b>Patterns of Fashion </b> 1500-talsmönsterboken?: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0333382846

I alla fall tycker jag det vore häftigt att få se en 1500-talsdam till häst!
Martin Lejon

Inläggav my_mmy » 12 april 2011, 22:54

När det gäller färgning är det som sagts mycket beroende på var du är vad gemene folk hade tillgång till. I Grönlandsmaterialet har du färgning med järnoxid (som flyter runt i floderna) och även någon enstaka lav. I Skandinavien kan du odla många färgväxter i din trädgård, inklusive vejde och krapp som ger blått och rött respektive, och resten av innehållet i färgbadet har du också tillgång till: urin behövs för en snygg blå, lite krita hjälper det röda. Alun hjälper färgen bli kvar, men det är ju inte absolut nödvändigt, det betyder bara att färgen bleks snabbare. Likaså är det billigt med blekt lin. Det enda du behöver är tvål och sol.

Sen är det ju så att även om vi tittar tusen år tillbaka, så är människor människor. Det är klart att bönderna inte arbetade i finkläder, men du ska inte försöka lura i mig att de inte ville ha finkläder, och om du hade råd hade du tid att fixa till det. Spring fram några hundra år och titta på folkdräkterna så ser du bonde estetiken till helgdags. Klart att någon fåfäng tös eller dräng blekte sin särk eller odlade lite vejde till sin fästmansgåva.

På medeltidsevenemang får man väl påstå att vi oftast återskapar ett 'fint' sammanhang, för till marknads klädde man upp sig - inte gick man på marknaden i samma kläder man plöjde åkern i? Det var ju ett utmärkt tillfälle att visa allt man hade, både för grannarna och för möjliga fästefolk. Så jag tycker inte det sticker ut för mycket att även de som är intresserade av 'vanligt' folk klär upp sig lite.

Tycker i alla fall jag
Maggie
my_mmy

Inläggav fiaLi » 13 april 2011, 19:07

visst ska vi vara finklädda Maggie! det är nog så att vi mest är i det som på medeltiden var lite mer finklädda sammanhang.

nu ett tips till Fölshult: ska du ha en klänning som ska vara tidsenlig och snygg håller jag med om att sammet är helt riktigt. men i ridkläder är det ju lite opraktiskt, hästar är ju helt främmande för begrepp som "snyggkläder" "renlig" "inte dregla" trots sin klokhet. har ju ridit och tävlat i just det, sammetskavaj! visst går det att borsta av hjälpligt och torka lite, men sammet är svårt att få snyggt igen om man tvättat det. kan det tänkas att du kör med en kraftig damast som ju är väldigt tjusigt och ju också ser påkostat ut? där är jag beredd att pruta lite på materialen, det blir rätt dyrt med en tung och äkta sidendamast...
sen till det en jacka med sammetsdetaljer, eller kanske sammetsärmar som är löstagbara på klänningen?
har dreglat över bilderna hos Ninya Mikhaila ett tag nu och jösses vad mycket tjusigt det finns att välja på där!
ser fram emot att få höra vad du väljer och gärna se bilder på vad du tillverkar.
lycka till :D

fiaLi

Inläggav Fölshult » 14 april 2011, 08:42

Nämen gudars, vad ni är snälla!
Nu har jag massor av länktips att läsa på angående klänningsmodell!

Och nu några kommentarer:
Jag har Janet Arnolds böcker och har möjlighet att kolla på hur skärningen och mönsterkonstruktionen är där. Men färger är subjuektivt och då hon bara grovt beskriver färgerna blir man lite tveksam ibland.
Jag är rätt bra på att sy (oj, vad jag skryter... *rodnar*). Men det är faktiskt för jag tycker det är kul att sy och kul med historia som jag vill göra en klänning.
Japp, hästar är smutsiga (och ju finare kläder man har ju keligare blir ens häst...) och långa klänningar blir leriga. Det är därför jag funderar på tex damast i syntet av nån bra kvalitet. Men om det bara blir "fel" är det bättre att sy i sammet eller ylle eller liknande som är överkomligt i pris. Jag har fått många bra synpunkter men måste läsa alla länkarna för att kunna välja. Dock är jag grymt praktisk och hatar handtvätt...
Men Tudorklänning menar jag denna. Men styv och hård korsett men fin med band och pynt och tyger som jag gillar:
http://www.ninyamikhaila.com/galleries_ ... cpeliz.htm
Men då min figur är som Barbapapas så är det uteslutet. Ni kom med mycket bättre förslag!
Vad gäller färg är det väl mörkrött jag lutar åt. Men jag har nog inte tänkt fel då jag menar att färger, men lite dovare än dagens skrik-klara kulörer, är lämpligt?
Jag ska läsa och läsa och spåna och rita och läsa.
Jag kanske återkommer efterhand som beslutet om klänning tas...

Slutligen tusen, tusen tack för att ni tog er tid med en amatör!
Fölshult

Inläggav sparvunge » 14 april 2011, 20:16

Oj, Föshult, den länken var GULD! Älskade dräktgalleriet! Tack!

sparvunge

Inläggav Fölshult » 17 april 2011, 20:01

Fast du ska tacka Martin Lejon, det var hans länk. Jag bara länkade dit för att klargöra vad jag menade med Tudorklänning.
Fölshult

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk