foder i råsiden?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

foder i råsiden?

Inläggav VidarGjalle » 12 juni 2011, 07:59

Hej,
Jag funderar på att fodra ett klädesplagg med ett råsidentyg. Bör jag tvätta råsidentyget först, och bör jag då tänka på något särskilt m.a.p. tvätt-temperatur, tvättmedel och annat? Det är första gången jag arbetar med råsiden så därför är jag lite osäker.
mvh,
-Robert
VidarGjalle

Inläggav Renika » 12 juni 2011, 11:15

Tvätta först kan vara bra, särskilt om det är färgat. Läcker gärna färg annars (fodrade en klänning med rött råsiden, mycket vackert med rosa särkar... )Kör i fintvätt, 30 grader, sparsamt med tvättmedel. Om du sen vill kunna tvätta hela plagget bör du även tvätta yllet först i samma temperatur. Annars kan det krympa olika...

http://www.renika.se
Renika

Inläggav Lillith » 12 juni 2011, 12:26

Använd samma tvättmedel för siden som du använder till ylle. Vanliga tvättmedel bryter ner animaliska fibrer.
Lillith

Inläggav Mary-Lou » 12 juni 2011, 22:30

Schampoo funkar bra på båda.
Mary-Lou

Inläggav VidarGjalle » 15 juni 2011, 17:50

Tack för era svar.

Det är en pälsrock jag tänkte fodra, så det är nog inte aktuellt att tvätta dem tillsammans, utan jag antar att jag kommer få nöja mig med att vädra plagget ordentligt efter varje användning.

@Mary-Lou: Tack för tipset. Jag har dock inte så mycket erfarenhet av handtvätt: låter du bara plagget ligga i vatten med schampoo i och sen sköljer ur det, eller gnuggar du nånting?

@Lillith: Hmm, jag har hittills alltid tvättat mina yllekläder med vanligt tvättmedel, har inte märkt nåt problem hittills. Är det ett stort slitage menar du? En fungerande kompromiss kanske kan vara att hålla igen lite på tvättmedlet och inte ta så mycket.

Förresten, vilket moment är det i tvätten som gör att tyget släpper färg? Jag misstänker att det inte är just närvaron/frånvaron av tvättmedel som påverkar detta?
VidarGjalle

Inläggav Mary-Lou » 15 juni 2011, 19:42

Jag kör schampo i tvättmedelsfacket på maskinen och sen 30 grader.
Mary-Lou

Inläggav Mary-Lou » 15 juni 2011, 19:43

Lång blötläggning är då det blöder mest.
Mary-Lou

Inläggav Mary-Lou » 15 juni 2011, 19:45

Ursäkta många inlägg..
Tvättmedel innehåller basiska ämne som ull inte trivs ihop med.
Mary-Lou

Inläggav VidarGjalle » 15 juni 2011, 20:22

Ingen fara, Mary-Lou, jag är tacksam för alla dina tips. Ok, så, om jag skulle lägga tyget bara i blöt ett par timmar först, skulle det minska risken för att det blöder sen när jag kör det i maskinen?

Kan du förtydliga problemen med ull och tvättmedel? Som sagt, jag har alltid tvättat mina ylleplagg med tvättmedel, och inte märkt någon konstig/oönskad effekt... Det kan vara jag som är ignorant dock, jag är ingen stor kännare av tyg...
VidarGjalle

Inläggav Lillith » 16 juni 2011, 18:07

Som jag förstått det så liksom "fräter" vanligt tvättmedel på fibrerna så att tyget bryts ner fortare. Lägger man ylle i blöt med vanligt tvättmedel kan det om man har otur bli så illa att det bokstavligt talat fräts sönder. Siden ska tydligen funka ungeffär likadant.
Fast jag antar att det behöver ligga ett tag för att resultatet ska bli så man ser det för blotta ögat. Jag känner folk som lyckats få hål i ylleplagg som lagts i blöt över natten med tvättmedel på en besvärlig fläck, i hopp om att det skulle lösa upp fläcken.

Läs på tvättmedelsförpackningen. Där brukar det stå vilka fibrer tvättmedlet är lämpligt till och vilka det inte ska användas till, lämplig dosering och annat sånt som kan vara bra att veta.
Lillith

Inläggav Anna-Carin » 16 juni 2011, 20:14

Jag råkade tvätta en sidenblus med vanligt tvättmedel en enda gång, och tyget blev stelt och "pappersaktigt"; det gick aldrig bort. Har tvättat andra blusar många gånger med specialtvättmedel, utan att ha sett liknande effekter.

Schampo som tvättmedel låter intressant, tack för tipset!
Anna-Carin

Inläggav VidarGjalle » 17 juni 2011, 11:07

Om tyget är nytt och bara ska tvättas för att se eventuell krympning och färgläckage, behöver man egentligen alls ha tvättmedel då? Det är väl temperaturen som får tyget att krympa och färga av sig, inte tvättmedlet i sig?
VidarGjalle

Inläggav Vix Hq » 17 juni 2011, 16:37

Jo, men modernt beredda tyger är ofta behandlade med någon form av appretur som alltid är trevlig att få bort - då hjälper tvättmedel.

Ytterligare en sak att tänka på, syntetiska färger blöder/färgar av sig mer i låga temperaturer än höga - om det går an för tyget brukar det rekommenderas att man ska köra färgade saker i minst 60 grader första gången för att både tvätta ur och fixera överskottsfärg.

/Vix
Vix Hq

Inläggav VidarGjalle » 18 juni 2011, 16:43

Vix: ok, men om tyget redan ser bra ut och man inte behöver tvätta bort någon appretur så torde tvättmedel vara onödigt när man krymptvättar tyget första gången?

Jag körde råsidentyget i ylletvättprogrammet, utan tvättmedel. Verkar funka bra.
VidarGjalle

Inläggav ida » 23 juni 2011, 20:48

Silke/siden och ylle är båda proteinbaserade fibrer, och vanligt tvättmedel är konstruerat för att så effektivt som möjligt bryta ned proteiner, t.ex om du får ägg eller blod på plagget. Det är därför sidenet blir papprigt och sprött. Shampoo är ju just gjort för att skonsamt tvätta proteinfibrer, d.v.s hår.
ida

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk