Hur mycket kläder behöver man?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Hur mycket kläder behöver man?

Inläggav socie » 6 juli 2011, 14:25

Hej hopp.

Ska i år för första gången åka till Medeltidsveckan.

Nu undrar jag; hur mycket kläder har ni med er? Både män och kvinnor kan svara då jag åker tillsammans med min kille. :)
socie

Inläggav Djingis Khan » 6 juli 2011, 14:36

Mitt civila kit till MtV och BoW: Två par brokor, två par skjortor, en lätt kjortel, två par tunnare hosor + strumpeband, en mössa, en struthätta, en mantel, ett bälte, ett par civila skor, ett par patinor + lite annat krafs (kniv, bältesväska, axelremsväska osv).
Djingis Khan

Inläggav Fiskinfluensan » 6 juli 2011, 15:42

För mycket! Eftersom det är ett så pass långt och stort evenemang, och ganska löst i ramarna gällande tidsperiod, brukar jag vilja få med mig en dräkt från varje århundrade 1100-1400, dvs i princip nästan alla de dräkter jag ägde förra året. Kommande år kommer jag ha allt fler dräkter. Dumt. Visserligen är det roligt att få visa upp sina dräkter, och har man bil och tillräckligt packutrymme så varför inte, men när man som jag ska släpa sig från färjan till lägret vid Nordegravar kl 2 på natten rekommenderar jag nog att man nöjer sig med två dräkter. Eller tre.

"Du kan smörja in mig i honung och kalla mig Farbror Fisk!"
Fiskinfluensan

Inläggav Matildatiger » 6 juli 2011, 18:04

Första (och enda hittills) gången jag var på medeltidsveckan hade jag två särkar och en tunn yllekjortel, en birgittahätta och ett dok och en påsväska. Bälte köpte jag där det första jag gjorde. När det gällde skor så lyckades jag tyvärr inte lösa det något vidare bra utan hade moderna skinnskor.
Det jag kände att jag saknade var en struthätta till kalla kvällar och regniga dagar. Det kommer jag att fixa om jag åker igen, ja och helst en bättre skolösning.

Två särkar tyckte jag däremot räckte bra, växlade mellan dem och vädrade, då höll de sig fräscha hela veckan.
Matildatiger

Inläggav Renika » 7 juli 2011, 16:53

Beror så väldigt mycket på vädret. Är det varmt kan man skippa det värsta varma yllet, men kanske ta med fyra-fem särkar/skjortor att växla mellan. Har man en tunn yllekjortel och en tjockare som man kan dra över till kvällen och en struthätta kommer man långt... Om jag tvingas resa med begränsad packning (gud förbjude!) så brukar jag se till att ha accessoarer som jag kan variera en enkel kjortel med. Tex kan jag variera en kortärmsklänning med olika lösärmar, med förkläde, med dok, huvuddukar, öppna hättor i olika färger m.m. Har en svart som jag kan "klä upp" och "klä ner" efter behov...

Men jag ska nog inte uttala mig, bor på ön och vill gärna byta kläder varje dag... ibland flera gånger om dan beroende på vad jag ska göra...

http://www.renika.se
Renika

Inläggav Edvin » 8 juli 2011, 00:06

Fyra, fem olika bälten är väl normalt om man är viking... sen kan man ta med sig matchande kläder. ;)

-------------------------
<b>Audhumbla Hantverk</b>
http://www.audhumbla.se
-------------------------
Edvin

Inläggav puny » 6 augusti 2011, 07:26

De två tre gånger jag har vart där så har jag klarat mig utmärkt med ett stycke underklänning, ett stycke överklänning, ett bälte och en mantel till kvällen. jag är en obotlig barfota människa så skor behövdes inte, mantel är kanske det mest praktiska plagg någonsin, regnkläder, picknick filt, "regnjacka", storpåse allt i ett...
puny

Inläggav Rebecca Mörk » 18 augusti 2011, 14:26

Jag vet att mtv i år redan har varit, men det kommer fler så jag kände ändå att jag ville svara.

Min erfarenhet är att det är bäst att ha 3 st underklänningar om man ska vara där hela veckan och bor i tält. Jag sover i underklänning så man skulle kunna se det som två underklänningar och en nattsärk. Jag har ett par brokor som jag har moderna trosor under.

Det behövs minst två huvuddukar, förutom att de blir svettiga är chansen att man kommer hem utan huvudduk efter en trevlig kväll överhängande.

En långärmad ylleklänning (oavsett vilken tidsperiod du gestaltar)är ett perfekt förstärkningsplagg. Ditt basplagg är en ylleklänning i svalare modell som fungerar som hel dräkt tillsammans med linnesärken. Ett par snygga skor, två par nålbundna strumpor och ett par moderna skor med moderna sockar i fall fötterna gör ont.

Struthätta eller sjal åt dig själv samt nog med förstärkningsplagg att utrusta ens frusna vänner med under sena kvällar som packat enligt resonemanget "det är varmt på Visby".

Två ylleklänningar, tre linneklänningar, ett par brokot, två huvuddukar, två par nålbundna strumpor, skor och en sjal är enligt min mening tillräckligt för en medeltidsvecka. Men som många andra här vill jag gärna kunna byta dräkt så antalet ylleklänningar och huvudbonader är lite högre i min verkliga packning än i min teoretiska packlista.
Rebecca Mörk

Återgå till Kläder och textila hantverk