vinterprojekt, en cotehardie

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Skallagrim » 1 september 2011, 09:43

Hej igen alla hjälpsamma människor. [:)]

Så var Tailor's assistant beställd.

När det gäller fodret så provar jag nog med ett tunnt oblekt linne.
Det är snyggt med foder! Och underplagg har ni ju helt rätt i att det måste jag ha.

Jag är lite orolig att det ska bli varmt på sommaren med dels ett fodrat plagg och ett underplagg men jag får väl ha ett tunnare ylletyg. Vilket osökt leder in mig på just ylletyget. [:)]

Jag tänker mig ett vinrött tyg kanske kypertvävt och ganska tunt då.
Dags att börja leta!

/Per
Skallagrim

Inläggav Skallagrim » 12 oktober 2011, 10:10

Hej,

det känns som om säsongen lider mot sitt slut, höstmörkret har kommit och det är regn i luften. [:(] Så mycket mer tid över till roliga projekt! [:D]

Nu har jag fått hem tygprover från ett antal försäljare.

En del riktigt trevliga faktiskt! Får försöka behålla fokus nu...
man får så många ideer när man tittar på tygerna!

Kvarstår att välja ut några av dem. Jag trodde det skulle vara svårt att hitta några vinröda ylletyger men fick faktiskt hem 5-6 stycken.

En liten fråga till er textil intresserade: Om jag har uppfattat saken rätt så blir mönstervävda tyger (åtminstone ylletyger) mindre vanliga under senare medeltid. Skulle ett kypertvävt tyg vara så att säga "off" för perioden 1350 - 1380?

/Per
Skallagrim

Inläggav Djingis Khan » 12 oktober 2011, 13:52

Kypert är inget egentligt mönster utan en vanlig bindning. Jag skulle säga att 3- och 4-skaftad kypert var den i särklass vanligaste bindingen i hemvävda ylletyger under 1300-talet och långt därefter (se t.ex. Bocksten, Herjolfsnes), även om tuskaft var vanligare i massproducerat kläde.
Djingis Khan

Inläggav sparvunge » 13 oktober 2011, 23:25

Jag skulle absolut rekommendera en tunn kypert för en cothardie, den har den rätta smidigheten för ett figurnära plagg. Och som Djingis säger, det är helt rätt för perioden också. Lycka till med sömnaden!

www.idashantverk.blogspot.com
sparvunge

Inläggav Mary-Lou » 18 oktober 2011, 09:41

Kypert, 3 skaft, är väldigt Norden 1300-tal. I princip alla yllefynd i Sverige från den tiden är det. Var har du fått info om att klädet skulle vara i tuskaft Micke?
Mary-Lou

Inläggav Djingis Khan » 18 oktober 2011, 11:26

Maria: Handelsgillet , men rätta mig om jag har fel!
Djingis Khan

Inläggav Mary-Lou » 18 oktober 2011, 16:10

Jag vet inte om jag har mer rätt men jag har fått lära mig att det är ca. 50/50.
Mary-Lou

Inläggav Skallagrim » 26 juni 2012, 13:18

Hej igen,

jag kör lite threadomancing och återupplivar en gammal tråd. Det är ju min egen så det får väl anses vara ok. [:)]

Tiden går och mitt vinterprojekt är nu ett sommarprojekt. Ständigt saker som kommer emellan. Nu gäller det att bli klar till Medeltidsveckan. Skynda skynda som Gunde skulle ha sagt.

En kort resume': Jag ska alltså sy en cotehardie till mig själv i vinröd kypert fodrad med linne. Har skaffat Medieval tailors assistant och min kära sambo har hjälpt mig att sno ihop en toile igår. Tror den blev ok.

Nästa steg som förhoppningsvis tar vid ikväll blir då att försöka få till en (ett?) block utifrån nämnda toil. Vi får väl se hur det går. [:)]

Om någon har några erfarenheter av att sy utifrån Medieval Tailor's assistant och råd om vad man bör tänka på/se upp med så får ni gärna förmedla dem här. Känner att det här kan bli lite knivigt. Men kul är det! [:D]

/Per
Skallagrim

Inläggav Branna » 3 juli 2012, 16:36

Jag har upptäckt att om man vill ha figursydda plagg, ska man akta sig för att göra stora armhål i livstycket. Gör de hellre "mindre än du tror" och klipp efterhand, och lägg tid på att passa in ärmen så du får ett resultat du blir nöjd med. Att göra en ärminpassning är svårt, men övning ger färdighet så använd gott om skräptyg. Bra att tvätta och stryka tyget så det inte drar sig eller krymper i ditt färdiga plagg, och tänk på att fallet på plagget (samt hur mkt det går ut) beror på vilken ledd tyget ligger på i plagget. Svårt med allmänna tips- men skriv gärna om du undrar över särskilda problem eller delar =)
Branna

Inläggav Skallagrim » 14 juli 2012, 11:28

Nu börjar det likna något, alla delar ihopsatta och de sitter som hand i handske. Nästan lite för bra, tight blir det men det är ju tanken.

Så till knäppningen då, om jag förstår det hela rätt så ska knapparna sys fast allra längst ut "på kanten" av tyget. Om man ser till exemplet på ärmknäppning som finns i Medieval Tailor's assistant så ser det ut så på bilden. Jag tolkar det som om det är tänkt att fungera på samma sätt med knäppningen på framsidan. Jag har iofs "tyg över" i framstycket till att låta knapparna sitta på framsidan av framstycket som en vanlig skjortknäppning och kanske blir det bättre.

Någon som har några erfarenheter, bra eller dåliga, av de olika sätten?

Jag tänkte sy knapparna själv, om det nu inte skulle ta alldeles för lång tid. Annars får jag väl försöka få tag på några i metall.

Som vanligt tacksam för svar och synpunkter! :-) Nedräkningen till MTV har börjat på allvar men nu är jag på banan!

/Per
Skallagrim

Inläggav Renika » 14 juli 2012, 13:09

Du har rätt, de ska sitta precis på kanten, vilket innebär att kanterna precis går ihop när du knäpper plagget. De ligger alltså inte omlott som i en modern skjortknäppning. Och att sy knappar är lätt med lite övning, ge inte upp om den första blir ful. Ofta går de att forma till i efterhand genom att "gnugga" dem mellan fingrarna så att de rundar till sig.

http://www.renikasanachronisticadventures.blogspot.com
Renika

Inläggav Skallagrim » 26 juli 2012, 22:38

Pust!!

Då var knäppningen klar! Jag blev rätt nöjd faktiskt. :-)

Nu återstår bara lite fållning. Sen får jag försöka få tag på en kamera så jag kan lägga upp en bild av slutresultatet. Tack alla som hjälpt till med råd och uppmuntran! :-)

/Per
Skallagrim

Inläggav Renika » 27 juli 2012, 21:39

Spännande! Ser fram emot lite bilder.

http://www.renikasanachronisticadventures.blogspot.com
Renika

Föregående

Återgå till Kläder och textila hantverk