<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vargman</i>
Alla är välkomna! På Comitatus sida har jag sett tjejer klädda som romerska kvinnor och som legionärer. Vilket som tycker jag går bra. Det viktigaste är att man har kul. Här är länken till Comitatus:
http://www.comitatus.net/
Ulf Lidsman <hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Vilken lättnad! Här satt jag och fruktade bli degraderad till germansk slavinna eller tvingas sätta upp de där hiskeligt svåra romerska frisyrerna [:D]
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Matti</i>
Ni som är med på Facebook skall informeras om att jag startat en grupp där, kallad Heruli et Romani. Finns ni i ansiktsboken, hör av er!
Keldur, vad har du för funderingar?
Åsa som kläckte heruleriden tillsammans med mig sommaren 2007 på Eketorp kommer tillbaka från England snart och siktar på att återskapa en angelsaxisk/germansk kvinna, men hon slåss gärna om det behövs. Fast hon tänkte nog fokusera lite på mat och civilt, och det civila var nog närmare en senromersk soldat än vad man tror när man tänker på den klassiska legionären.
Alla som vill vara med behöver inte slåss eller vara soldater. Jag tycker att Comitatus utgör ett föredöme i hur hela familjen och alla åldrar kan engagera sig efter förmåga och intresse. <hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Ja, jag fick ett väldigt positivt intryck av Comitatus. Det är ju också helt historiskt riktigt att barn och kvinnor finns i soldaternas miljö. Jag är fortfarande väldigt inne på den romerska läkarsysslan och hoppas kunna "praktisera" det någon gång, även om läkarna i Rom oftast var grekiska män. Jag tror mig ha läst att bland germaner var läkesysslan oftast praktiserad av kvinnor? Fast då är det ju ändå inte riktigt samma sak.
Rollbyte är inte alls främmande för mig, man kan som sagt växla ganska enkelt. Jag tror jag börjar med kvinnokläder, spjut och sköld får nog bli en lite senare investering. Just nu vill jag egentligen bara komma igång, SVT sände ett resereportage från Rom där reportern b.la. gick till en "gladiatorskola". Det kliade i fingrarna när jag såg det.
Matti, jag är skåning [:)] Jag förstod att de flesta bor i Stockholm, även om jag såg en skåning till i FB-gruppen.