vägg hänge

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

vägg hänge

Inläggav my_mmy » 25 januari 2012, 01:06

undrar om alla experter här kan hjälpa med ideer. jag har nästan gjort färdigt ett intarsia hänge. det är stort, 2.5x2meter, och ganska tungt eftersom det är gjort på vadmal. jag har tänkt att hänga det på väggen. några ideer hur jag ska göra det bäst? jag vill ju inte att det ska börja säcka ner i mitten, eller släppa i sömmarna för det är så tungt.
my_mmy

Inläggav Renika » 25 januari 2012, 20:37

Fodra med stadigt linne och sy en skoning uppe och nere att kunna dra en stång/stag igenom? Jag har gjort så med ett vägghänge med broderade vapen just för att det inte ska sacka för mycket och inte heller slitas mot ojämna väggytor och liknande.

http://www.renika.se
Renika

Inläggav Renika » 25 januari 2012, 20:38

Och jag är gruvligt nyfiken och vill se en bild också!

Renika

Inläggav Skallagrim » 26 januari 2012, 13:24

Jag köpte en gobeläng för många år sedan på en konkursutförsäljning.

Jag sydde på kanaler i linnetyg både i över och i nederkant och trädde snygga gardinstänger igenom. Den i nederkant var mest för att sträcka ut gobelängen lite eftersom den gärna rullade ihop sig.
Sedan var det bara att hänga upp den övre stången på de "krokar" som följde med stången.

Det blev riktigt bra faktiskt.
Skallagrim

Inläggav Anna-Carin » 26 januari 2012, 15:01

Istället för en enda lång kanal upptill, kan du göra två halvlånga med ett par centimeter glipa emellan. Då kan du staga stången även på mitten om det skulle visa sig behövas.
Anna-Carin

Inläggav Renika » 27 januari 2012, 19:17

Och om du är orolig över sömmarna pga tyngden skulle jag rekommendera att sy ett korsstygn i varje hörn genom fodret för att hålla formen.

Renika

Inläggav fiaLi » 27 januari 2012, 22:41

här kommer konstbrodösen med lite tips!
för stora tunga textilier så är det väl värt att både göra ett mellanfoder och ett foder. speciellt om du gjort det själv, det låter väldigt maffigt och verkligen något att montera ordentligt! monteringen brukar ta bra mycket mer tid och energi i anspråk än vad man först tror om man ska göra det ordentligt.

mellanfoder ska vara i ett stadigt tyg, ett som inte beter sig konstigt utan ett styvt och färdigkrympt tyg i bomull. linne kan börja slacka efter ett tag. lägg textilen på en plan yta (golvet?) och sy fast mellanfodret med försiktiga stygn, det ska ju inte synas på framsidan, vare sig som stygn eller som att det drar ihop sig, borde gå fint om det är ett bra ylle du använt. det är vågräta 3-5 mm långa stygn som man sätter lodrätt med 10-15 cm mellanrum ungefär och 15-20 cm till nästa lodräta stygnrad, gör så många rader fäststygn så att det blir jämnt fördelat, låt tråden kännas bara nästan lös. detta gör att mellanfodret bär en hel del av tyngden i tyget. i överkant fäster man mellanfodret ordentligt på baksidan (i den fåll/invikning som är på arbetets framsida), i nederkant är det inte lika noga.

på baksidan/yttre fodret har du redan här ovan fått fina tips om kanaler och att dela dem, man kan tom dela upp dem ännu fler gånger, alltså få många fler öppningar för riktigt många fästpunkter. var noga med att kanalerna är mycket väl fastsydda och mycket jämnt så att du inte får hela härligheten att hänga snett eller att tyngden bara ligger på en del eller på några få punkter av kanalerna. gärna fem punkter att fästa vid på en så stor och tung textil. mellanfoder och foder ökar vikten ytterligare.

baksidan bör också vara i ett välkrympt tyg och nederkanten behöver inte alls fästas ihop med vare sig mellanfoder eller framsida, däremot noga på sidor och alldeles särskilt i överkant. i överkanten ska du vara noga med att fästa ihop framsidan med baksidan ordentligt, likadant som med mellanfodret; det ska alltså finnas en söm som fogar ihop alla tre lagren tyg, stadigt men osynligt.
om nederkanten lämnas öppen är det mycket lättare att rätta till saker inuti eller ev sy upp fodret ifall det ändå bestämmer sig för att hänga ut sig och titta fram nedanför textilen. om jag var extremt luddig så skicka din adress så tar jag kopia på mina stenciler om mjuk montering (som det heter på konstbroderispråk) och skickar till dig, det fanns lite förklarande skisser där.

Skallagrim, jag skulle bli oerhört förvånad om du verkligen lagt vantarna på en äkta gobeläng, de vävdes endast i verkstaden som ägdes av Gobelin i Paris i slutet av 1600-talet och lite missvisande gett namn åt finare bildvävar i allmänhet (men vävtekniken som är mycket äldre än så benämns fortfarande gobelängteknik), men jag antar att jag kan gratulera dig till en mycket vacker bildväv!

om du vill få den att inte krulla sig så kan du testa att våtspänna, det gör du genom att helt blöta ett lakan (det får absolut inte droppa ur det men det ska vara blött) och bre ut det på en rejäl träskiva (nån som INTE släpper limämnen eller färg, testa först) och sen lägger du bildväven ovanpå. sätt extremt tätt med häftstift i ytterst i kanterna, spänn inte ut tyget under tiden! (om du inte orkat vika ut eventuella kanter/sömsmåner om de nu alls finns) finns det inget att vika ut så kan du få krympmärken i väven och det ser ut som en vågig kant, inte så fint.
men sätt iallafall tätt med stift runtom hela och se till att alla vinklar är räta och kanter så raka de kan vara. lägg till sist på ett till genomfuktat lakan och låt allt torka. kontrollera under tiden ifall vävnaden får för sig att krympa medan det torkar då är det bara att sprätta bort alla stift.
eller kanske om du vill vara extremt försiktig, sätt inga stift alls utan bara lägg på ytterligare ett lager fuktigt tyg och lite tyngder på den kanten som vill buckla sig. du kan ju börja så och se om det hjälper! lycka till.

förresten, har väven en frans? en av anledningarna till att en kant vill krulla sig är att man vid montering och fransknytning drar åt för hårt och får väven att krympa ihop lite. kanske går den att pilla upp och göra lite lösare?

hoppas att jag inte var alltför kortfattad och tröttsnurrig i mina formuleringar, jag har nog en stencil åt dig med om du behöver, Skallagrim :)

fiaLi, Bondeuppbådet i Östergötland
fiaLi

Inläggav Skallagrim » 28 januari 2012, 22:10

fiaLi: Nej det är klart att den inte är äkta. :-) Det är självklart en nyproduktion. Den är en kopia av ett mycket gammalt motiv dock och den pryder verkligen sin plats på min vägg. Om den sen kan kallas gobeläng eller ska kallas bildväv det bryr jag mig inte så mycket om faktiskt. För mig är det en gobeläng men å andra sidan kan jag störa mig lite på alla som kallar allt mousserande vin för champagne så jag kanske får suga på den karamellen lite... :-D
Skallagrim

Inläggav my_mmy » 29 januari 2012, 18:50

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fiaLi</i>
om jag var extremt luddig så skicka din adress så tar jag kopia på mina stenciler om mjuk montering (som det heter på konstbroderispråk) och skickar till dig, det fanns lite förklarande skisser där.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Fiali, det far du garna gora. jag forsokte emaila dig via forumet, men det gick inte. kanske du kan emaila mig, min adress ska vara korrekt. sa kan jag skicka min adress.
my_mmy

Inläggav fiaLi » 1 februari 2012, 09:58

hehe, Skallagrim, det är lite min tanke också. du får kalla den för vad du vill, bara du vet hur det är ;-) men vi är ju alla mer eller mindre pålästa nördar på lite olika områden och det här råkar vara mitt. här finns ju förstås superproffs också som Åsa vävare tex, kanske ska be henne om råd både du och my mmy?
jag testar att kontakta dig via mejl här, har även uppdaterat min profil, det var där det falerade.

fiaLi

Inläggav fiaLi » 4 mars 2012, 12:14

nu har jag skickat brev till my mmy med monteringsanvisning mjuk montering samt våtspänning. är det någon annan som vill ha så säg till. jag hade rört till det lite här ovan, men orkar inte fixa till min förklaring idag. kanske ska jag försöka blogga om det hela, men det känns så ambitiöst så det sparar jag lite till tror jag.

fiaLi

Inläggav my_mmy » 14 mars 2012, 18:57

fortsattningsvis, sa undrar jag om nagon vet hur medeltidssvenskan sade sin Ave Maria Gracia Plena? Heel Mari....?
my_mmy

Inläggav my_mmy » 31 mars 2012, 04:11

tja, nu ar hanget fardigt. Bilder kan man hitta pa http://s1254.photobucket.com/albums/hh608/mmyme/

for referens, sa ar varje fyrkant 50cm i sidan.
my_mmy

Inläggav Mary-Lou » 31 mars 2012, 13:37

Wow!!! Vilket arbete. Var har du hittat guldskinnet? Pelikan! Scait?
Mary-Lou

Inläggav my_mmy » 31 mars 2012, 19:55

tack!

jag hittade guldskinn pa skindhuset i kopenhamn, men det var ohuligt dyrt, sa jag testade olika variationer och det slutade med guldvinyl. det ar inte riktigt lika blankt som riktigt guldskinn, men tillrackligt bra tyckte jag for att motivera sankningen av kostnaden...

pelikanen finns faktiskt pa ett utav hangena, det ar samma pelikan som ocksa finns pa kyrkovaggar och dokument och till och med pa ett vadstena parlsticke. men ja, scait ocksa. :-)
my_mmy

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk