Mitt tyg - helt fel?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Mitt tyg - helt fel?

Inläggav Skarvsladd » 20 februari 2012, 20:14

Har köpt ett tyg på internet. Det är 100% ull, så jag trodde att det skulle vara något i stil med tunn ylle. Men det ser inte alls ut så - ser snarast ut som enfärgat kostymtyg i strukturen. Det är väldigt tunt. Kan man använda det här tyget till att sy 1300-talskläder, eller är det bara att gå ut och bränna fanskapet? Tydligen är ordinarie meterpris 289 kr .
Skarvsladd

Inläggav Renika » 20 februari 2012, 21:24

Kostymylle? Jag syr 1300-talskläder i det, perfekt för tunnare sommarplagg och mellanplagg eller foder.

http://www.renika.se
Renika

Inläggav Djingis Khan » 21 februari 2012, 00:12

Kostymylle görs av kamgarnsull, det fanns definitivt tyg av den typen under medeltiden och dessförinnan. Har själv sytt en cotehardie eller tröja av ett sådant tunt kostymtyg med gott resultat. Enda kruxet är att tyget lätt repar sig så fällsömmar och dubbelvikta fållar är verkligen på sin plats
Djingis Khan

Inläggav Skarvsladd » 21 februari 2012, 08:49

Ah, vad bra. Det är ju ett väldigt vackert tyg så det vore synd att låta det förfaras. Kan man använda sådant här tyg till att göra knappar också eller blir de för sladdriga?
Skarvsladd

Inläggav Arnoldsdotter » 21 februari 2012, 09:16

Prova, och om det blir för sladdrigt kan du ju fylla dem med tygrester eller klä trästommar.

www.amostpeculiarmademoiselle.blogspot.com

"Sewing fills my days, not to mention the living room, bedroom, and closets..."
Arnoldsdotter

Inläggav Skarvsladd » 21 februari 2012, 11:45

Ja, det låter som en bra ide. Det var intressant att läsa om amningsslitsar i din blogg förresten, jag är i valet och kvalet kring om jag ska fixa sådana på min särk.
Skarvsladd

Inläggav Mary-Lou » 21 februari 2012, 15:09

OT. Ammingsslitsar är super på särken. man kan ha dessa även när man inte ammar, Om man lägger de lite längre ut mot armhålan. Det är bara att vrida lite på särken när man ammar.
Mary-Lou

Inläggav Djingis Khan » 21 februari 2012, 20:42

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Skarvsladd</i>

Ah, vad bra. Det är ju ett väldigt vackert tyg så det vore synd att låta det förfaras. Kan man använda sådant här tyg till att göra knappar också eller blir de för sladdriga?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Knappar i ett sådant tyg är inget problem: http://historiskdrakt.wordpress.com/201 ... apprekord/

Jag använder mig av den här tekniken, knapparna är alltså inte stoppade med något men blir bra ändå: http://www.personal.utulsa.edu/~marc-ca ... uttons.htm
Djingis Khan

Inläggav Skarvsladd » 29 februari 2012, 10:55

Tack än en gång! Knapptipsen kommer att komma väl till pass. Eftersom det blir många knappar antar jag att det är bäst att spara varenda liten gnutta tyg som blir över... Har tittat på moy bog- skissen här men fattar inte riktigt hur alla små bitar kring axelpartiet ska göras så det lutar åt att jag får köpa något mönster.
Skarvsladd

Inläggav Åsa vävare » 29 februari 2012, 14:37

När du gör knappar blir det minst spill om du utgår från kvadratiska tygbitar.
http://naama.textilverkstad.se/#post78
Åsa vävare

Inläggav Skarvsladd » 4 mars 2012, 00:46

Har nu fixat en toile med hjälp av min sambo som kan lika lite om mönsterkonstruktion som jag. Alla delarna såg fina och jämna ut på kroppen men när jag tar isär dem är t ex höger framstycke och vänster framstycke ganska olika varandra. Samma sak gäller för bakstyckena. Bör jag ha fyra olika delar eller är det bättre att välja antingen höger- eller vänstersidan och spegelvända för att få två likadana framstycken och två likadana bakstycken till mitt slutliga mönster? Skulle bli väldigt tacksam för råd!
Skarvsladd

Inläggav fiaLi » 4 mars 2012, 12:28

satt toilen bra så är det de bitarna du ska använda. markera så att du vet vad som är vänster fram, höger fram osv... sen kan du om du känner dig osäker och ha tyg så det räcker ta till lite extra sömsmåner. sen syr du ihop och provar hela tiden hur det blir, jag brukar börja uppifrån på ryggen ner till midjan, sen under armarna ner till midjan. då har du inte sytt så länge och mycket om du måste ändra. prova ut-och-in för då kan du lättare se och markera ev förändringar. ha gärna motsvarande mängd kläder under (underklänning/särk) så att du känner att du får plats. och glöm inte att vaxa tråden [:)]
lycka till!

fiaLi, Bondeuppbådet i Östergötland
fiaLi

Inläggav Karin » 4 mars 2012, 22:49

När jag gör en toile blir höger och vänster alltid lite olika. Jag brukar anta att jag har dragit åt olika mycket och ritar av båda delarna på ett papper och klipper mitt emellan strecken så att "mönstret" blir ett mellanting mellan höger- och vänsterdelen. Det viktiga borde vara att omkretsen blir rätt.

Karin
Karin

Inläggav Mary-Lou » 6 mars 2012, 15:32

Jag gör bara en sida, höger, för där är jag störst. Muskler osv. Sen tar jag in och provar mig fram under tiden jag syr.
Mary-Lou

Inläggav Skarvsladd » 9 mars 2012, 00:01

Tack så mycket för råden! Jag valde största sidan och har nu fått till en i mitt tycke riktigt bra tajt passform runt överkroppen! Men man verkar aldrig kunna vara nöjd i de här sammanhangen. Nu är det dags för nästa intelligenstest: ärmar och armhål som passar ihop och där delningen hamnar på rätt plats så att knäppningen på underarmarna blir rätt. Ett himla pusslande!
Skarvsladd

Återgå till Kläder och textila hantverk