vägg hänge

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Mary-Lou » 1 april 2012, 08:59

Jag kan förstå att kostnaderna drar iväg om man skall göra ett sådant stort arbete som du gjort. Hur kan jag ha missat pelikanen? Det är ju mitt favoritdjur ( vilket var lite trist när jag hängde i sca) och jag tycker att dina är jättesnygga. Var har du hittat klädet?
Mary-Lou

Inläggav my_mmy » 1 april 2012, 09:27

ja, jag anvande over en meter av vinylen, 150cm brett...

jag kan se om jag kan hitta referenserna for pelikanen, bland annat finns den pa en mitra sydd av vadstena systrarna.

kladet ar fran Kerstin pa medeltidsmode i Lund, jag var pa en stor 'provianterings mission' sommaren 2008 for det har projektet, och borjade sy i september det aret. sa tre och ett halvt ar har det tagit. larften ar sondriga lakan som tillhorde mormor och troligen hennes mor innan dess. tatt vavda och perfekta for applicering.
my_mmy

Inläggav fiaLi » 9 april 2012, 21:46

jag bockar och BUGAR!!! du är fröken Intarsia from nu, vilket otroligt arbete. så tjusigt och då kan jag tro att du vill göra en bra montering på en gång, det vore synd att inte göra det nu när du gjort ett sånt mästerverk.
vill se den hänga på en vacker tegelvägg under romanska valv.
Pelikanen är en Kristussymbol som fanns redan i fornkyrkan och den står för Kristi uppoffrande kärlek till människorna för pelikanen föder/återupplivar sina ungar med sitt eget blod (enligt folktro kring medelhavet). den avbildas ofta i sitt bo med ett blodigt sår på bröstet och ett gäng hungriga ungar framför den. finns på dopfuntar, predikstolar och nattvardskalkar.

fiaLi, Bondeuppbådet i Östergötland
fiaLi

Inläggav sparvunge » 13 april 2012, 11:18

WOW!! Sjukt snygg... bonad? Eller vad var det det skulle kallas? I alla fall, vansinnigt fin. Vilket arbete, den är helt ljuvlig! Älskar intarsia, det blir så vackert och är så himla kul att pyssla med.
sparvunge

Föregående

Återgå till Kläder och textila hantverk