tallriksärmar på kvinnor

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

tallriksärmar på kvinnor

Inläggav learningtofly » 30 april 2012, 16:40

Hejsan, efter att ha snokat här anonymt i flera år så har jag nu en fråga som jag inte har kunnat söka fram i detta forum.

Är det någon som sitter på några bilder på <b>kvinnor</b> med stora tallriksärmar? Jag tänker mig stora som i stil med Charles de Blois
pourpoint.

den bilden jag har hittat är:
http://www.cottesimple.com/blois_and_sl ... _large.htm
Men den är ju väldigt mycket senare än vad Charles de Blois
pourpoint är daterad till.

Jag söker alla bilder ni har men mest egentligen runt mitten till slutet på 1300-talet.
learningtofly

Inläggav Mary-Lou » 30 april 2012, 21:31

Moy bog-klänningen. Även om de kanske lite kantiga
Mary-Lou

Inläggav sparvunge » 1 maj 2012, 16:15

Jag kommer ju alltid dragande med samma exempel, fastän det är omdiskuterat. "Margaretas gyllene kjortel" kan vara ännu ett exempel. Ärmarna är ju extremt fragmentariska idag, men delar av ryggstycket är bevarat. Jag tror det är Nockert som skriver i Drottning Margaretas gyllene kjortel i Uppsala domkyrka:

"(...)Genom ärmarnas vidlyftiga skärning upptill har ärmringningarna blivit vitt utskurna med en omrkets av 56/58 cm, vänster respektive höger. Ringningarna upptar sådeles ett avsevärt stycke av livet, som därför endast blir 20 cm brett i rygg och framsida. (...) Av ärmarna återstår nu endast de övre delarna och dessa är, som redan framhållits, mycket fragmentariska. Varje ärm kan sägas ha bestått av tre delar; från handen en räknat bredare ovansida, en smal undersida, samt ett av småkilar sammansatt parti."

Senare säger hon också att:
"Utförandet av kilpartierna (i ärmarna, min anmärking) följer samma schema som de från Frankrike känd, ungefär samtida mansjackorna "aux grandes assiettes". Klänningen (Margaretas) är den enda kvinnliga man känner."

Har inge bra bilder på orginalets baksida, men den här på rekonstruktionen är väl ändå okej:

Bild

www.idashantverk.blogspot.com
sparvunge

Inläggav Karin » 1 maj 2012, 19:02

Vad jag kommer ihåg av mina efterforskningar till en dräkt jag sydde för många år sedan är tallriksärmar ganska vanliga hos kvinnor i slutet av 1400-talet, men det finns inte lika mycket som tyder på det hundra år tidigare. (Därför funderar jag på om man skulle omdatera Moy-Bog-klänningen. Jag har för mig att den bara är stilhistoriskt dokumenterad.)

Ärmhålen på margaretakjorteln är väl inte lika stora som de hos Charles de Blois purpoint?

Karin
Karin

Inläggav Mary-Lou » 3 maj 2012, 12:18

Det finns mycket övrigt att önskar om Moy-Bog.. Jag måste erkänna att jag inte vet hur den är daterad men att den är insatt i 1300-talets senare del. Sen kan vi ju önska en ordentlig datering á la C14 eler liknade.
Mary-Lou

Inläggav Vix Hq » 3 maj 2012, 13:11

Är Moy Bog-klänningen ens ordentligt publicerad, förutom på diverse hemsidor? Vad jag vet är Kass McGann (som gör Reconstructing History-mönstren) typ den enda som tittat ordentligt på klänningen förutom närmast sörjande på museet där den bor... Ska visst finnas något mycket litet skrivet om den i en bok vid namn "Dress in Ireland" också, men annars har jag hört dateringar som glatt sträcker sig från 1300-till "post-medieval"...

En av Herjolfsnes-klänningarna med plissering har kanske inte direkt riktiga tallriksärmar, men åtminstone väldigt djupa ärmhål på framstycket...

/Vix.
Vix Hq

Inläggav my_mmy » 3 maj 2012, 19:59

den gyllene kjorteln tror jag faktiskt ar nerskuren. om du tittar pa monster diagrammet ar den helt fel i proportionerna, och bararen vet vi ju maste ha varit valdigt liten. man kan dra ut linjerna fran det diagrammet och se att det ser mycket mer proportionerligt ut, och om man gor det ser inte armhalet alls stort ut - det passar till langden av kjolen om man sager sa, men inte till storleken pa livet som det ar nu.
om den ar nerskuren sa har armhalet helt enkelt blivit for stort, och en smalare arm svar att satta tillbaka utan att lagga till sa manga kilar som dar ar i den. faktat att det ar olika antal kilar i de bada armarna tycker jag talar for detta - om den vore sydd sa fran borjan hade man val planerat lite battre? det ar ocksa tva olika tyger i den.
det talar i och for sig inte emot tallriksarmar for kvinnor, det verkar ju ha varit ett acceptabelt satt att fixa problemet, men jag tror inte klanningen ursprungligen hade dem.
my_mmy

Inläggav Renika » 5 maj 2012, 13:28

I de sydtyska och schweiziska områdena finns det mycket bildmaterial där kvinnorna har ärmar i det närmaste "grande assiette"-stil. Jag hittade inte i hastigheten någon jättebra bild, men Master of the Housbook (Meister des Hausbuch) som verkade i Sydtyskland har mängder. http://www.mdbk.de/fileadmin/Redaktion/ ... usbuch.jpg

http://www.renikasanachronisticadventures,blogspot.com
Renika

Inläggav Karin » 6 maj 2012, 20:26

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Renika</i>

I de sydtyska och schweiziska områdena finns det mycket bildmaterial där kvinnorna har ärmar i det närmaste "grande assiette"-stil. Jag hittade inte i hastigheten någon jättebra bild, men Master of the Housbook (Meister des Hausbuch) som verkade i Sydtyskland har mängder. http://www.mdbk.de/fileadmin/Redaktion/ ... usbuch.jpg
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Menar du att Master of the Housbook är från mitten, slutet av 1300-talet? Den bild du länkar till ser ut att vara 100 år senare. Eller menar du den som exempel på kvinnor med tallriksärmar från senare perioder, som learningtofly också frågade efter?

Karin
Karin

Inläggav Renika » 7 maj 2012, 17:38

Slutet av fjortonhundratalet. Men det är å andra sidan först under mitten-slutet av fjortonhundratalet som konsten blir så pass verklighetstrogen att man kan se skärningar på kläder i sådan detalj att det går att avgora vilken skärning det rör sig om. Utan bevarade kvinnodräkter är det betydligt svårare att påvisa tallriksärmar under trettonhundratalet. Och jag läste nog framför allt rubriken på tråden och den efterföljande diskussionen, och missade att det bara var trettonhundratal som var intressant :-)

http://www.renikasanachronisticadventures,blogspot.com
Renika

Inläggav Peter » 8 maj 2012, 05:55

Nejdå Renika. Jag har flera exempel på bilder där man kan se skärningar i alldeles utmärkt detalj - det MÅSTE inte vara 1400-tal för att vara bra ;-). Däemot har jag inte tagit någon titt på tallriksärmar och kvinnor. Jag kanske borde?
Peter

Återgå till Kläder och textila hantverk