Jag kommer ju alltid dragande med samma exempel, fastän det är omdiskuterat. "Margaretas gyllene kjortel" kan vara ännu ett exempel. Ärmarna är ju extremt fragmentariska idag, men delar av ryggstycket är bevarat. Jag tror det är Nockert som skriver i Drottning Margaretas gyllene kjortel i Uppsala domkyrka:
"(...)Genom ärmarnas vidlyftiga skärning upptill har ärmringningarna blivit vitt utskurna med en omrkets av 56/58 cm, vänster respektive höger. Ringningarna upptar sådeles ett avsevärt stycke av livet, som därför endast blir 20 cm brett i rygg och framsida. (...) Av ärmarna återstår nu endast de övre delarna och dessa är, som redan framhållits, mycket fragmentariska. Varje ärm kan sägas ha bestått av tre delar; från handen en räknat bredare ovansida, en smal undersida, samt ett av småkilar sammansatt parti."
Senare säger hon också att:
"Utförandet av kilpartierna (i ärmarna, min anmärking) följer samma schema som de från Frankrike känd, ungefär samtida mansjackorna "aux grandes assiettes". Klänningen (Margaretas) är den enda kvinnliga man känner."
Har inge bra bilder på orginalets baksida, men den här på rekonstruktionen är väl ändå okej:
www.idashantverk.blogspot.com