Bjällror

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Bjällror

Inläggav grävling » 23 juli 2012, 20:56

Jag har på sistone funderat mycket på bruket av bjällror. På marknader och dylikt kryllar det ju såklart av människor(utan vidare intresse att vara "korrekta") som hänger på sig bjällror på de flesta möjliga sätt. Att det även finns avbildningar på bälten med bjällror hängandes ifrån 1400-talet vet jag också, och jag har även sett något jag tolkar som narrar med bjällror på toppen av struten på sina struthättor i The Romance of Alexander.
Jag har även sett källor som påstått att bjällror började bli en modedetalj på 1300-talet, och en hel drös människor som påstår att bjällrorna bars av de som blivit drabbade av pest, utan några källor på uttalandena.
Har forumsökt här, samt googlat men inte fått fram något matnyttigt så jag slänger helt enkelt ut min fråga här; Hur, var, när och vem använde bjällror?
grävling

Inläggav Vendel » 23 juli 2012, 22:15

Det finns gott om fynd av bjällror från vikingatid. Nedan finns en länk med exempel. Det finns oxå flera fynd från vikingatid hittade i Gällivare.

http://mis.historiska.se/mis/sok/bild.asp?uid=28764

/Ville

http://www.uppsalarus.se/
Vendel

Inläggav Peter » 31 juli 2012, 06:47

Det fanns säkert många olika grupper som använde bjällror under 1300-talet, men det enda jag är hyfsat säker på är att personer ur de högre stånden börjar använda dem från typ 1350 och framåt (även om det säkert finns tidigare exempel). Bjällrorna hängde eller satt fast i så kallade bjällerbälten och måste ha varit en tjusig (och sjukt störig) modedetalj.
Peter

Inläggav grävling » 31 juli 2012, 20:18

Intressant med vikingatida bjällror!

Tack så mycket för era svar!
grävling

Inläggav Karin » 30 september 2012, 22:50

Jag har för mig att jag också har sett en bild från tidigt 1400-tal där en man har stora bjällror fastsydda längs kjortelns nederkant. Men annars är det mest bälten jag tänker på när det gäller medeltida användning av bjällror.
Karin

Inläggav grävling » 1 oktober 2012, 22:43

Karin! Du har inte en aning om i ungefär vilket sammanhang du sett den bilden`? För att kunna avgränsa mitt sökande något... :)
grävling

Inläggav Karin » 8 oktober 2012, 09:39

Det var så länge sedan. Antagligen från Sverige eller Tyskland eftersom det är det jag mest har tittat på. Har du kollat igenom svenska kyrkomålningar http://medeltidbild.historiska.se/medeltidbild/ ?
Karin

Inläggav grävling » 8 oktober 2012, 11:05

Nej det har jag inte! Hade inte en aning om att den sajten fanns :) Tack så mycket för länken!
grävling

Återgå till Kläder och textila hantverk