Brickbandsbrickor billigt

Här kan du annonsera om du vill köpa något.

Brickbandsbrickor billigt

Inläggav gilyana » 26 juni 2006, 22:48

Någon som säljer billigare brickor som inte behöver vara historiskt korrekta? (ska bara fungera bättre än de brickor av mjölkkartong som jag nu använder).

MVH Sophie
gilyana

Inläggav Heidi » 27 juni 2006, 07:40

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by gilyana</i>
...ska bara fungera bättre än de brickor av mjölkkartong som jag nu använder...

MVH Sophie
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hva er det med melkekartong-brikkene som ikke fungerer bra?

Jeg har laget brikker av en kortstokk (spillkort) og synes de fungerer bra. De er tynne og glatte (og billige). Her ser du hvordan det gjøres (nederst på siden):

http://anvil.unl.edu/toli/loom.html

Jeg måtte runde av hjørnene i tillegg for å unngå at de hekter de seg fast i renningen når jeg dreier kortene.

mvh
Heidi
Heidi

Inläggav Brickband » 27 juni 2006, 07:52

Hej,
Jag har brickor 8*8 cm.
I brun kartong för 1 kr/styck
I grå karong, 2 mm tjocka, för 1 kr/ styck
I skicktlimmad, handputsad, björk, 0,6 mm tjocka, för 7 kr / styck

Vilken sort du skall köpa beror på vad du skall väva. Alla sorterna går bra att väva med men träbrickorna är klart bäst och passar till allt.

Mvh Louise
Brickband

Inläggav gilyana » 28 juni 2006, 17:37

Vill ha några som inte är till utseendet direkt nutida utan kan utan närmare tid gå för historiska.
gilyana

Inläggav Brickband » 28 juni 2006, 18:00

Som jag ser det är det ett problem att få tag på brickor som både är bra att väva med och historiskt korrekta och sen dessutom billiga.
För enkel vävning vill jag ha stora, lätta, tunna och styva brickor.

Billigast försök till historiska brickor gjorde en arbetsterapi åt mig, 2 mm tocka brickor i massiv björk, 4*4 resp. 5*5 cm, de ville ha 6 kr styck för dem men då var de helt oslipade. Räknar man timpeng på deras jobb var det ett väldigt lågt pris. Kanske du har något liknande ställe i närheten där du bor, ett "dagis för gubbar" med snickerimaskiner. Sen får man sätta sig själv och putsa och putsa. (Jag tycker inte mina blev riktigt bra att väva med.)

"Mina" gubbar har semester så jag kan inte fråga dem om de kan tänka sig att göra fler just nu.

Kan nog ordna en liten mängd små brickor i skicktlimmad björk åt dig, men då kostar de 7 kr/styck vilket inte är så billigt och inte historiskt rätt heller. Samma material som i de stora, det ser ut som trä, känns som trä men är väldigt tunnt jämfört med äkta trä.

Mina pappbrickorna ser tydligt nutida ut, speciellt de grå.

Hälsningar Louise
Brickband

Inläggav gilyana » 5 juli 2006, 18:35

Ja jag är rätt så intresserad av de för 7:- st, skicka mig ett mail med kontaktuppgift och hur betalning/beställning ska ske.
ethleia[at]gmail.com (byt ut [at] mot @ )

MVH Sophie
gilyana

Återgå till Köpes