Råa fårskinn

Här kan du annonsera om du vill köpa något.

Råa fårskinn

Inläggav Martina » 3 augusti 2006, 15:22

Vill gärna testa att garva hemma och söker därför ett par, tre snygga fårskinn t.ex. av pälsfår, rya eller annan rolig ras (inte vita). Nyslaktade i höst utan flåskador och med ren päls. Allra helst med tillhörande hjärna, men det funkar utan. I Växjötrakten kan jag hämta dem själv, annars blir det post/bussgods.

Mvh

Martina
Martina

Inläggav gilyana » 4 augusti 2006, 23:48

har ca 10 st råa saltade fårskinn (dock 1 år gamla (slaktade i september/oktober 2005) men har legat väl saltade och kylda i en lagårdskällare) DOCK så är dem INTE rena men det är rikligt med blandade färger allt från vitt till chokladbrunt till Fläckiga.
Jag vet att detta inte var det du ville ha men vill du ha dem får du köpa dem för 30:- st då de är i rätt så risigt skick.
Och OBS2 de måste skickas med bussgods OCH eftersom jag bara är hemma hos skinnen den 21-23/8 så är det den tiden jag skickar dem om du mot all förmodan är intresserad (nån annan kanske är det?)

MVH Sophie
gilyana

Inläggav gilyana » 5 augusti 2006, 22:06

Kontakta mig på gilyan(at)spray.se (byt ut (at) mot @)
gilyana

Inläggav griskroppen » 7 augusti 2006, 23:21

I september är det slaktdags för grannens lamm. Det rör sig om lamm
på mellan 10 och 20+ kilo - dvs inga "fårskinn" egentligen. Rasen
är nog ett hopkok av texel och päls, men de hålls mest för ullens
skull. Det finns jämnt bruna, bruna med vita fläckar (dock dillkött -
inga jätteskinn), samt svarta.

Är det OK om de är nyklippta, eller vill du ha långhåriga skinn?

Vill du ha skinnen saltade, eller bara slå ihjäl och ner i plastpåse?

Vad är ett rimligt pris?
griskroppen

Inläggav Martina » 14 augusti 2006, 15:16

Tillbaka från Visby! Hårddisken hemma är formaterad och reservhårddisken slogs sönder av åskan, så just nu skriver jag från biblioteket...
Eftersom jag har begränsade möjligheter att garva (tid och plats) så vill jag inte lägga ned för mycket arbete på smutsiga och gamla skinn, men tack ändå, Gilyana!
De andra skinnen låter dock intressanta! Är de "pälsiga" gör de sig väl bäst nyklippta? 100:-/per skinn, + frakt och ev. klippning kan jag tänka mig betala, vill gärna ha dem med lite salt på också... Du kan väl lämna vidare min mailadress eller mitt telefonnummer (073-0289935)?

Tack på förhand!

/Martina
Martina

Återgå till Köpes