Man/kvinna med metallverkstad sökes!

Här kan du annonsera om du vill köpa något.

Man/kvinna med metallverkstad sökes!

Inläggav Edvin » 16 oktober 2006, 01:49

Behöver hjälp att prägla mässingsremsor 10mm breda med längsgående åsar. Jag har för närvarande ingen verkstad (lägenhet) och kan inte få till det med de få verktyg jag har hemma. Det borde inte vara några problem att göra det om man har rätt verktyg och kastar därför ut en förfrågan om någon skulle kunna tänka sig att tillverka lite halvfabrikat för en peng.

Lamellerna ska användas till knivbeslag, vara i mässing (1mm tjocka, 10mm breda och klipps sedan i rätt längd så det kan vara hur långa som helst) och ha 3-5 åsar. Se bild nedan:

Betalning? Jag vet faktiskt inte, det får du som står i verkstaden bestämma! :)

Bild
Edvin

Inläggav bowyer tom » 16 oktober 2006, 10:11

Du är välkommen till mig, under förutsättning att du bor i stockholm och att du vill göra dina grejer själv...
bowyer tom

Inläggav Edvin » 16 oktober 2006, 12:52

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bowyer tom</i>

Du är välkommen till mig, under förutsättning att du bor i stockholm och att du vill göra dina grejer själv...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Tackar för erbjudandet men dessvärre bor jag på andra sidan Sverige, i Göteborg. :)

Har letat efter en valsmaskin som skulle kunna göra jobbet men det har visat sig vara en lite för stor investering. Har handslagit blecken tidigare (ett par knivar, lite väskbeslag) men nu så handlar det om ett beställningsjobb på sex vapenknivar under en kortare tidsperiod så jag har helt enkelt inte tid att göra det manuellt (heltidsstudent).
Edvin

Inläggav Edvin » 29 oktober 2006, 15:04

Jag bumpar tråden lite samt lägger in en förfrågan var man kan köpa billig profilstans.

Ingen som kan tänka sig att profilera lite plåt?
Edvin

Inläggav Germund » 29 oktober 2006, 21:37

Det behövs kanske inte så mycket verkstad... Vad tror du om att vira lite ståltråd runt ett bandstål, lägga mässingsplåten över, en mjuk blyplatta på det och ett rejält släggslag ovanpå allt samman?
Germund

Inläggav Edvin » 30 oktober 2006, 10:00

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Germund</i>

Det behövs kanske inte så mycket verkstad... Vad tror du om att vira lite ståltråd runt ett bandstål, lägga mässingsplåten över, en mjuk blyplatta på det och ett rejält släggslag ovanpå allt samman?

Jag tror inte riktigt jag förstår hur du menar? Problemet jag har nu är att jag inte kan dra längre remsor med profilerad plåt. Jag misstänker att släggplanen kommer att ha samma problematik som när man kör med don och hammare. Skulle behöva dra remsorna på något sätt men jag är helt lost på hur man skulle kunna göra det, därav förfrågan efter modernt verktyg som löser det.
Edvin

Inläggav Rizzo » 30 oktober 2006, 15:19

Tänkte bara bidra med en idé, jag har tidigare gjort några cm med egentillverkad stamp och det var jobbigt, men vad sägs om att fila till ett profilblad till en falshyvel? När det är klart så går det nog raskt att hyvla till en årsförbrukning.
Rizzo

Inläggav Edvin » 30 oktober 2006, 16:10

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Rizzo</i>

Tänkte bara bidra med en idé, jag har tidigare gjort några cm med egentillverkad stamp och det var jobbigt, men vad sägs om att fila till ett profilblad till en falshyvel? När det är klart så går det nog raskt att hyvla till en årsförbrukning.

[url="http://sv.wikipedia.org/wiki/Hyvel"]Falshyvel[/url]? Grejen är att det verkar som att blecken är profilerade och att det inte är material som tagits bort med hyvling. Detta har visat sig vara oväntat krångligt. Kanske får överväga att ha beslagen oprofilerade, hade varit lite trist.
Edvin

Inläggav Rizzo » 31 oktober 2006, 17:08

Ah, jag trodde de var plana på baksidan. Vet inte alls varför jag tagit det för givet. :)
Rizzo

Återgå till Köpes